395 osób online

Instytut Transportu Samochodowego alarmuje - część płynów hamulcowych nie spełnia norm

2019.03.01 07:19
Centrum Badań Materiałowych Instytutu Transportu Samochodowego zweryfikowało jakość popularnych płynów hamulcowych klasy DOT-4 dostępnych na polskim rynku. Analiza na zgodność z wymaganiami jakościowymi nie napawa optymizmem.
Instytut Transportu Samochodowego alarmuje - część płynów hamulcowych nie spełnia norm
Fot: pixabay.com

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Transportu Samochodowego, cztery na dziesięć popularnych płynów hamulcowych nie spełnia określonych norm. A przecież złej jakości płyn nie tylko wydłuża hamowanie, ale także jest w stanie je całkowicie uniemożliwić.

- Wyniki badania wykazały, że cztery z dziesięciu płynów nie spełniały określonych w normie wymagań. Zbyt niską wartość temperatury wrzenia płynu wykazały cztery płyny, a dwa spośród nich podczas badania prawie całkowicie odparowały, przy okazji wykazując brak odporności na utlenianie. W ich przypadku na materiałach laboratoryjnych pojawiły się również wżery korozyjne - tłumaczy Ewa Rostek, kierownik Centrum Badań Materiałowych ITS.

Płyn hamulcowy z wiekiem traci swoje właściwości, dlatego producenci aut zalecają jego wymianę nie rzadziej niż co dwa lub trzy lata. Mimo to badania z 2014 r. pokazały, że polscy kierowcy nie przejmują się tymi wytycznymi. 22% ankietowanych zdradziło bowiem wtedy, że jeszcze nigdy nie zlecało wymiany płynu odpowiedzialnego za układ hamowania.

- Musimy pamiętać, że płyn hamulcowy jest higroskopijny, tzn. absorbuje wodę z otoczenia. Im mniej wody, tym wyższe parametry wrzenia i większa skuteczność działania. Temperatura wrzenia płynu klasy DOT-4 powinna wynosić co najmniej 230°C, a klasy DOT-5 nie mniej niż 260°C - przypomina Ewa Rostek z ITS.

Jak ważny w kontekście bezpieczeństwa jest płyn hamulcowy, niech zobrazuje poniższy przykład. Przy sprawnych hamulcach z płynem w układzie spełniającym wszelkie normy pojazd poruszający się z prędkością 100 km/h, który pokonuje dystans 27 m/s, rozpoczyna hamowanie 5 metrów po wciśnięciu odpowiedniego pedału. Przy płynie ze złymi parametrami droga hamowania może być zdecydowanie dłuższa. Na dodatek samochód zacznie wykonywać zaplanowane przez nas zwolnienie pojazdu dopiero po 35 metrach od wciśnięcia hamulca.

Dlatego też przy wyborze płynu hamulcowego należy kierować się zaleceniami producentów aut i kupować tylko te, które mają hermetycznie zamknięte opakowania.

Rafał Żuk
rafal.zuk@bialystokonline.pl
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2019 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.