Jak prawidłowo przeprowadzić remanent?

2014.12.30 00:00
Remanent, czyli inwentaryzacja, bądź spis z natury jest spisaniem stanu majątku firmy oraz porównaniem go z posiadanymi dokumentami, które potwierdzają jego nabycie.
Jak prawidłowo przeprowadzić remanent?
Fot: freeimages.com

Przedsiębiorcy często postrzegają spis z natury składników majątkowych firmy jako konieczność. Czynność ta jest jednak niezbędna, by zweryfikować zapisy księgowe i w razie konieczności nanieść odpowiednie poprawki. Inwentaryzacja zapewnia rzetelność prowadzonej ewidencji oraz jej zgodność ze stanem faktycznym.

Według z art. 26 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości inwentaryzacji podlegają wszystkie aktywa i pasywa jednostki oraz powierzone jednostce składniki majątkowe, które są własnością innych podmiotów. Obowiązku przeprowadzania inwentaryzacji obcych składników majątku nie mają jednostki, które świadczą usługi transportowe, pocztowe, spedycyjne oraz składowania.
Remanent powinien być przeprowadzony zgodnie z zasadami ciągłości i ostrożności opisanymi w art. 5 i 7 ustawy o rachunkowości.

Warto wcześniej przygotować się do inwentaryzacji

W spisie z natury powinien być wykazany majątek w postaci: wyrobów gotowych, towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych, produkcji w toku, półwyrobów, odpadów, towarów będących własnością firmy, mimo, iż podczas spisu z natury nie ma ich w zakładzie oraz towarów obcych. Po podliczeniu wszystkich przedmiotów przedsiębiorca ma 14 dni na ich wycenę (nie podlegają jej jedynie towary obce).

Inwentaryzacja jest pracochłonną czynnością, więc warto przygotować się do niej wcześniej. Właściciel firmy powinien wskazać osobę, która będzie odpowiedzialna za remanent. Należy wyznaczyć też zespół spisowy i osobę, która będzie kontrolowała przeprowadzany spis z natury.

Co zrobić w przypadku nadwyżek i niedoborów

Często podczas inwentaryzacji okazuje się, że niektórych składników majątku jest za dużo, bądź za mało. W przypadku nadwyżki przedsiębiorca powinien ją wykazać jako przychód z otrzymanych nieodpłatnie rzeczy. Wówczas zwiększy się kwota przychodu do opodatkowania. W momencie wykrycia niedoboru majątku należy ustalić co jest jego przyczyną. Jeśli okaże się, iż braki mają charakter niezawiniony, tzn. majątek został skradziony, zagubiony, bądź uszkodzony, można je uznać za koszty uzyskania przychodów.

Różnice w postaci nadwyżek, bądź niedoborów muszą być wyjaśnione oraz rozliczone w księgach tego roku obrotowego, w którym została przeprowadzona inwentaryzacja.

Remanent jest wykonywany okresowo zazwyczaj ostatniego dnia każdego roku obrotowego oraz w dniu zakończenia działalności przez jednostkę.

Justyna Kozicka
justyna.k@bialystokonline.pl

1068 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39