623 osób online

Jak szybko zlikwidować szkodę komunikacyjną?

2015.06.04 00:00
Uszkodzenie lusterka podczas parkowania, wgniecenie nadwozia lub urwany zderzak, wypadek w trakcie jazdy do pracy – szkody komunikacyjne mogą zdarzyć się każdemu kierowcy. O czym należy pamiętać i co zrobić, aby wypłata odszkodowania przebiegła szybko i bez problemów?
Jak szybko zlikwidować szkodę komunikacyjną?
Fot: freeimages.com

Bez względu na skalę, szkoda komunikacyjna może wiązać się z dużym stresem dla właściciela pojazdu. Jedno niespodziewane wydarzenie generuje kolejne niekomfortowe sytuacje: porozumienie z uczestnikiem zajścia, ewentualny kontakt z policją, kosztowna wizyta u mechanika i do tego liczne formalności. Chcąc oszczędzić sobie przynajmniej części potencjalnych kłopotów, warto, na etapie wyboru ubezpieczyciela, porównać standardy likwidacji szkód komunikacyjnych i na tej podstawie zdecydować się na odpowiedniego partnera.

Właściwe postępowanie na miejscu zdarzenia

Kiedy osoba poszkodowana od samego początku wykazuje chęć współpracy, proces likwidacji szkody trwa zaledwie kilka dni. Sprawna realizacja leży w interesie obu stron. Pomimo sytuacji stresowej, ważne jest, aby opanować emocje i w miarę możliwości zebrać pomocne dla ubezpieczyciela informacje.

W pierwszej kolejności należy pamiętać o danych kontaktowych (numer telefonu, adres e-mail) uczestników zdarzenia.

Kolejnym krokiem jest zebranie materiału dowodowego z miejsca wypadku: zdjęć wykonanych telefonem komórkowym lub aparatem albo krótkich filmików z miejsca zdarzenia.

Gdy nie ma potrzeby wzywania policji, należy spisać oświadczenie z danymi dotyczącymi zdarzenia. Warto pamiętać, by oświadczenie było czytelne i zawierało dane kontaktowe do sprawcy. W przypadku, kiedy na miejscu zdarzenia pojawi się policja, poszkodowany powinien o tym poinformować podczas zgłoszenia zajścia. Wówczas towarzystwo ubezpieczeniowe wystąpi do niej z prośbą o przekazanie oficjalnej notatki o zdarzeniu.

Możliwości zgłaszania szkody

Ubezpieczony ma możliwość zgłoszenia szkody komunikacyjnej na kilka sposobów. Najczęściej szkody zgłaszane są przez telefon. Szkodę można zgłosić w bardzo wygodny sposób również poprzez stronę internetową ubezpieczyciela.

Zgłaszając zdarzenie przez telefon, należy być przygotowanym na serię niezbędnych pytań. Konieczne jest przygotowanie dowodu osobistego w celu weryfikacji danych oraz numeru polisy ubezpieczeniowej. Jeśli samochód został zakupiony na kredyt lub wzięty w leasing, może również paść pytanie o cesję. To istotna informacja dla ubezpieczyciela, decydująca o tym, kto jest uprawniony do odbioru odszkodowania, a także wpływająca na szybkość całego procesu likwidacji szkody.

Najwygodniejszy i najszybszy jest dziś kontakt przez formularz na www, który można wypełnić w domu. Dobrze, kiedy wymagany opis zdarzenia został przygotowany wcześniej i nie jest jedynie powierzchownym komunikatem, ale kilkuzdaniową, pełną informacją, zawierającą więcej szczegółów.

Łukasz Wiśniewski
lukasz.w@bialystokonline.pl
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2019 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.