652 osób online

NIK: inwestycje w obronność Polski drogie i z dużymi opóźnieniami

2011.12.29 00:00
Wieloletnie opóźnienia, nieskuteczny nadzór nad wykonawcami, zaniedbania w procesie przygotowawczym, przekraczanie planowanych kosztów - tak realizację polskich inwestycji w dziedzinie bezpieczeństwa w swoim ostatnim raporcie oceniła NIK.
NIK: inwestycje w obronność Polski drogie i z dużymi opóźnieniami
Fot: sxc.hu

W ramach programu inwestycyjnego NATO w latach 2007-2010 realizowano 98 inwestycji na kwotę 1,84 mld zł. Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła sześć z nich - ważne pod względem obronności, których łączna wartość we wspomnianym okresie sięgała 20% ogółu wydatków.

Najpoważniejsze zarzuty Izba wysuwa wobec podległemu Ministrowi Obrony Narodowej Zakładowi Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP). Krajowy inwestor dopuścił się zaniedbań w przygotowaniu i realizacji projektów, nieefektywnie nadzorował poszczególne budowy, nie zatrudnił pracowników posiadających kwalifikacje do wykonywania fachowego nadzoru inwestorskiego.

ZIOTP nie nadzorował działalności inwestorów zastępczych - wyraził zgodę na pobieranie stałego wynagrodzenia bez względu na czas realizacji prac co ograniczyło motywację do terminowego i oszczędnego wykonywania zadań. Co więcej, Zakład nie stosował się do uwag MON, które sygnalizowały nieprawidłowości i rekomendowały ich usunięcie. W przypadku trzech inwestycji ostateczny odbiór sprzętu i wyposażenia - o wartości ponad 19 mln zł - odbywał się bez obecności przedstawicieli Zakładu. Uczynili to oni potem "zza biurka" w Warszawie.

W efekcie zaniedbań ZIOTP opóźnienia w poszczególnych inwestycjach sięgały od 4 do 9 lat. Stwierdzone przez NIK przekroczenia zaplanowanych kosztów były znaczne, a w skrajnym przypadku oznaczały nawet ich podwojenie.

NIK ma także zastrzeżenia do przewlekłego, bo trwającego 28 miesięcy trybu wyłaniania inwestora zastępczego. Brak takiego inwestora opóźnia np. rozpoczęcie prac na lotnisku w Mińsku Mazowieckim. W przypadku 20 zakończonych już projektów nie można też z tego powodu przeprowadzić wymaganej przepisami NATO wspólnej inspekcji odbioru.

NIK negatywnie oceniła budowę składów paliwa i smarów na lotnisku w Malborku, budową składów paliwa i smarów na lotnisku w Poznaniu-Krzesinach, dostarczenie radarów typu Backbone w Zamościu oraz modernizację i rozbudowę składów paliw i smarów w Cybowie. Kontrolerzy pozytywnie ocenili modernizację hangaru na lotnisku w Łasku i budowę posterunku radarowego w Brzoskwini.

E.S.
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2019 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.