PUE - tu sprawdzisz swoje zwolnienia i aktywujesz bon turystyczny

2020.07.23 16:28
Wnioski o świadczenie postojowe, dodatek solidarnościowy, "dobry start", informacja o stanie konta w ZUS, symulacja hipotetycznej emerytury, podgląd wystawionych zwolnień lekarskich, a w najbliższym czasie również Bon turystyczny – to wszystko można załatwić przez PUE. Z Platformy Usług Elektronicznych może skorzystać każdy klient, który ukończył 18 lat, założy konto na PUE i potwierdzi swoją tożsamość.
PUE - tu sprawdzisz swoje zwolnienia i aktywujesz bon turystyczny
Fot: pixabay.com
Wiele spraw załatwisz elektronicznie

Platforma Usług Elektronicznych (PUE) jest wygodnym i bezpłatnym narzędziem, które ułatwia kontakty z ZUS. Dzięki niej przez internet możemy załatwić większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi, np. złożyć wnioski i dokumenty drogą elektroniczną, umówić się na wizytę w ZUS. Platforma umożliwia też wgląd do danych zgromadzonych w ZUS, zadawanie pytań i uzyskiwanie odpowiedzi. Wkrótce na PUE w panelu bocznym powstanie osobna zakładka dla osób korzystających z Bonu turystycznego. Bon trzeba będzie aktywować, np. na kilka dni przed planowanymi wakacjami.

Co można załatwić?

Na PUE pracownik może zobaczyć, czy płatnik składek zgłosił jego oraz członków rodziny do ubezpieczeń oraz czy rozliczył za niego należne składki. Może też sprawdzić stan swojego konta w ZUS lub obliczyć hipotetyczną wysokość emerytury. Ma również wgląd do informacji o wystawionych zwolnieniach lekarskich.

Z kolei płatnik składek na PUE może skorzystać z aplikacji ePłatnik, za pomocą której m.in. zgłosi pracownika do ubezpieczeń, wypełni i przekaże dokumenty rozliczeniowe z wykorzystaniem danych z bazy ZUS. Może również złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu i odebrać go na PUE oraz weryfikować bieżące rozliczenia.

Natomiast świadczeniobiorca na PUE może sprawdzić informacje o przyznanych i wypłacanych mu świadczeniach, czyli emeryturach, rentach czy zasiłkach. Ma również dostęp do rozliczenia podatkowego (formularza PIT), może umówić się na wizytę w ZUS lub złożyć wniosek o zmianę swoich danych.

Jak założyć profil?

Założenie profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS przebiega dwuetapowo. Najpierw musimy zarejestrować się wypełniając elektroniczny formularz na stronie.

Następnie należy potwierdzić swoją tożsamość. Możemy to zrobić osobiście udając się do ZUS lub elektronicznie, ale tylko w przypadku, jeżeli posiadamy podpis elektroniczny.

Jeśli korzystamy z usług banku, który podpisał porozumienie z ZUS, a nasza tożsamość została potwierdzona, np. przy zakładaniu rachunku bankowego, to możemy zarejestrować i potwierdzić profil na PUE ZUS również za pomocą bankowości elektronicznej.

Angelika Dorf
angelika.dorf@bialystokonline.pl

1278 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39