Rail Baltica. Jak idą prace na dworcu w Białymstoku i okolicach? [ZDJĘCIA]

2021.08.02 08:00
Perony rozkopane, tory zdjęte. Tak wygląda aktualnie dworzec kolejowy w Białymstoku. Inne stacje na trasie Białystok-Warszawa także przechodzą metamorfozę związaną z inwestycją Rail Baltica.
Rail Baltica. Jak idą prace na dworcu w Białymstoku i okolicach? [ZDJĘCIA]
Fot: Malwina Witkowska

Trasa Białystok-Łapy

Z Białegostoku do Łap pociągi kursują tylko jednym torem. W Łapach, póki co torów jest więcej – dopiero od stacji w Uhowie tory ograniczają się już do jednego. Na kolejnej stacji Bojary wszystko jest rozkopane, a wszelkie chodniki likwidowane. Podobna sytuacja jest na stacjach: Baciuty, Trypucie, Niewodnica i Klepacze. Tam także trwa rozbieranie peronów. Natomiast na stacji kolejowej Białystok Wiadukt trwa rozbieranie nie tylko peronów, ale i wiaduktu.

Na dworcu kolejowym w Białymstoku prace z dnia na dzień postępują. Całkowicie usunięte są już dwa perony, a także tor 1 peronu 3.

Na moście kolejowym w Uhowie, pod którym przepływa rzeka Narew prace także postępują. Zdjęty został już cały jeden tor, także pociągi na trasie Białystok-Uhowo mogą jeździć tylko drugim.

- Rozpoczęcie demontażu konstrukcji mostu nad Narwią w Uhowie powinno rozpocząć się po wakacjach. Aktualnie prowadzone są prace przygotowawcze. Jest to największy, prawie 200-metrowy, most na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica. W tym miejscu powstanie nowa przeprawa, która na lata zapewni sprawny i bezpieczny ruch pociągów. Na odcinku Czyżew-Białystok zostanie zmodernizowanych łącznie 10 mostów kolejowych, w tym nad mniejszymi rzekami i ciekami wodnymi, m.in. nad rzeką Horodnianką w Klepaczach i rzeką Turośnianką w Bojarach - przekazał nam Tomasz Łotowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Prace wre także na białostockich Zielonych Wzgórzach. Więcej na ten temat: Nowy przystanek kolejowy. Trwają prace, już widać postępy.

Utrudnienia na trasie do Warszawy

Osoby podróżujące na trasie Białystok-Warszawa mogą napotkać niemałe utrudnienia. Rozkopana jest cała stacja Warszawa Zachodnia.

- Na stacji postępuje budowa nowego dużego zadaszenia. Na 60 filarach stanie dach o długości 200 m i szerokości 150 m. Konstrukcja nad 8 peronami ochroni podróżnych przed złą pogodą – informuje PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przypominamy, że z modernizowanej stacji Warszawa Zachodnia – zgodnie z przyjętym rozkładem jazdy kursują pociągi. Można korzystać z połączeń dalekobieżnych i regionalnych. Są odpowiednie oznaczenia i tablice informacyjne oraz komunikaty głosowe na peronach.

Jednak, w związku ze zmianą od 14 marca organizacji ruchu na Warszawskim Węźle Kolejowym, liczba pociągów na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia jest ograniczona. Dlatego, PKP radzi wyszukiwać połączeń do/ze stacji Warszawa Gdańska, Warszawa Główna, Warszawa Śródmieście lub Warszawa Wschodnia.

Warto jednak przed podróżą sprawdzić czy połączenie realizowane jest przez pociągi Intercity lub TLK czy przez zastępczą komunikację autobusową. Pociągi trasę pokonują w ok. 2 godziny, natomiast autobusy trasę z Białegostoku do Warszawy pokonują w 4 godziny i 30 minut.

Ponadto pociągi Intercity zatrzymują się na wszystkich regionalnych stacjach od Białegostoku do Szepietowa. Wynika to z ograniczonej ilości połączeń Polregio.

Prace we wsi Średnica-Maćkowięta

W związku z rozpoczęciem prac przygotowawczych do budowy tunelu pod torami we wsi Średnica-Maćkowięta koło Szepietowa, od 26 lipca zamknięty jest przejazd kolejowo-drogowy na drodze powiatowej Dąbrówka Kościelna - Brzóski Brzezińskie. Wyznaczony został objazd do wsi Średnica-Jakubowięta m.in. przez Jabłoń Kościelną.

- Istnieje także możliwość objazdu drogami lokalnymi i przez Szepietowo. Nowa organizacja ruchu została uzgodniona z zarządcą drogi i policją. O zmienionej organizacji ruchu poinformują tablice – informuje Tomasz Łotowski.

W ramach modernizacji podlaskiego odcinka międzynarodowej trasy Rail Baltica, w miejscu obecnego przejazdu powstanie tunel pod torami linii Warszawa-Białystok. Budowa zapewni sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy pociągów i samochodów oraz zwiększy bezpieczeństwo pieszych.

Budowa prowadzona jest w ramach projektu "Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok". Wartość inwestycji to prawie 3,4 mld zł. Zakończenie prac planowane jest na 2023 r.

Po modernizacji, pociągi z Białegostoku do Warszawy pokonają trasę 185 km w 90 minut.

Malwina Witkowska
malwina.witkowska@bialystokonline.pl

1062 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39