Ryszard Kaczorowski w dawnym Białymstoku i hotel Ritz jak prawdziwy. Ścieżki 3Dostępu

2014.12.18 00:00
"Ścieżki 3Dostępu" to przedsięwzięcie wprowadzające do Muzeum Wojska nowe technologie oraz narzędzia ze świata teatru, filmu i fotografii. Placówka realizowała projekt od kwietnia do grudnia 2014 roku.
Ryszard Kaczorowski w dawnym Białymstoku i hotel Ritz jak prawdziwy. Ścieżki 3Dostępu
Fot: materiały organizatora
Warsztaty animacji poklatkowej

Głównym celem projektu było przygotowanie interdyscyplinarnej formuły tworzenia oryginalnych programów edukacji kulturalnej. Uczestnicy zajęć przygotowali nowe ścieżki edukacyjne, opierające się o konkretne elementy przestrzeni muzealnej: pojedyncze eksponaty, wystawę, relacje świadków historii. Ostatnią częścią projektu była cyfrowa rekonstrukcja fragmentów Białegostoku z lat 30. XX wieku, dostępna online.

Ryszard Kaczorowski jako przewodnik

Dziś koordynatorzy projektu - Anna Danilewicz i Marcin Koziński z Muzeum Wojska - zaprezentowali "grę komputerową", w której wykorzystali cyfrową rekonstrukcję fragmentów Białegostoku z lat 30. XX wieku, przygotowaną przez studentów Politechniki Białostockiej.

Jej bohaterem jest Ryszard Kaczorowski, którego udało się przedstawić wirtualnie dzięki podobieństwu jednego z białostoczan, uczestniczącego w projektowych zajęciach pana Władysława. Najpierw jednak musiał przejść żmudny proces skanowania. Kaczorowski jest przewodnikiem po dawnym Białymstoku. Poznajemy go jako młodego chłopaka, który biegał po ulicach przedwojennego miasta i jako starszego mężczyznę, który wrócił z emigracji.

- W "grze" można znaleźć wiele informacji statystycznych, ale także archiwalne zdjęcia czy anegdoty - informują Anna Danilewicz i Marcin Koziński.

Zobaczymy również zrekonstruowany cyfrowo Rynek Kościuszki żydowskimi kramami, dworzec kolejowy z pociągiem Marszałka Piłsudskiego i słynny hotel Ritz.

Nowe zajęcia w Muzeum Wojska

Skąd pomysł na projekt? Wprawdzie Muzeum Wojska posiada atrakcyjną ofertę zajęć stricte historycznych i muzealnych, ale warto było ją też rozszerzyć o edukację kulturalną. Pomysłodawcom programu zależało, by uczestnicy warsztatów odkrywali muzeum, na swój sposób mogli interpretować jego zbiory.

Wszystko zaczęło się od dioramy bitwy o Monte Casino i nieśmiertelnika Ryszarda Kaczorowskiego, który leży w gablotce. W muzeach eksponatów nie można dotykać, ale dla niektórych osób dotyk może być jedyną formą poznawania świata. Dlatego wybrano 15 eksponatów, które zostały zeskanowane i wydrukowane w 3D. Oprócz nowoczesnych technologii, wykorzystywano również teatr cieni i przedmiotu oraz animację poklatkową.

Pomogli zaproszeni eksperci - edukator teatralny, edukator filmowy, architekci, specjaliści od technologii 3D, nowych technologii i współczesnych mediów. W trakcie serii warsztatów (trzy bloki tematyczne: "Akt i aktor", "Ruch i bezruch", "Technomuzeum"), spotkań i indywidualnych rozmów powstały scenariusze zajęć atrakcyjne dla odbiorców z różnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnością intelektualną, niewidomych i niesłyszących. Najciekawsze z zajęć znalazły się w stałej ofercie edukacyjnej Muzeum Wojska.

Realizatorzy programu stworzyli też przewodnik po metodzie - pełen opis działań zrealizowanych w trakcie projektu i wydawnictwo edukacyjne. Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Portal BiałystokOnline patronuje przedsięwzięciu.

Szczegóły: Ścieżki 3Dostępu

Anna Dycha
anna.d@bialystokonline.pl

1482 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39