Trasa Niepodległości. Są pozwolenia wojewody na budowę, są pieniądze, nie ma wykonawców

2016.09.15 08:14
Wojewoda wydał pozwolenia na budowę wszystkich 3 etapów tzw. Trasy Niepodległości. Formalnie inwestycje mogłyby ruszyć, ale nie ma jeszcze wykonawców robót.
Trasa Niepodległości. Są pozwolenia wojewody na budowę, są pieniądze, nie ma wykonawców
Ul. Narodowych Sił Zbrojnych

Są 3 pozwolenia wojewody

Białostocki magistrat ma w ręku pozwolenia na budowę Trasy Niepodległości. To ostatni i najważniejszy "papier" niezbędny przed przystąpieniem do budowy drogi. Wojewoda podlaski wydał już decyzje dla wszystkich 3 etapów inwestycji. Nadał im rygor natychmiastowej wykonalności.

3 części inwestycji mogą być realizowane jednocześnie. Najmniej skomplikowana jest pierwsza z nich, czyli rozbudowa ul. Narodowych Sił Zbrojnych z al. Jana Pawła II. Tu prace będą prowadzone na niewielkim odcinku, głównie po śladzie istniejącej drogi. Najważniejszym obiektem ma być duży węzeł wraz z łącznicami.

Jako najtrudniejszy zapowiada się II etap. To budowa al. Niepodległości od ul. Narodowych Sił Zbrojnych do al. Paderewskiego, przebiegająca w dużej części na pustych terenach. W jej ciągu powstaną tunele przy ul. Hetmańskiej i Klepackiej oraz Wrocławskiej, a także wiadukty przy skrzyżowaniach z ul. Popiełuszki, Armii Krajowej i Magnoliową. Projekt zakłada też budowę zbiornika retencyjnego.

III etap to budowa al. Paderewskiego z wiaduktami w ciągu drogi dojazdowej do elektrociepłowni, przy ul. Transportowej, Rzymowskiego, Pułaskiego, nad bocznicą kolejową i nad włączeniem do ul. Wiadukt oraz z przejazdem kolejowym.

Cała 6,5-kilometrowa trasa będzie dwupasmówką, prace obejmą też budowę dróg serwisowych i dojazdowych, ścieżek rowerowych, chodników, oświetlenia, ustawienie ekranów akustycznych oraz przebudowę infrastruktury wodociągowej, gazowej czy ciepłowniczej.



Nie ma jeszcze wykonawców

Przetargi na realizację Trasy Niepodległości ogłoszono już w kwietniu. Wciąż trwają 3 oddzielne postępowania. W maju Anna Kowalska z Biura Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego informowała nas, że oferty firm mogą być znane już w czerwcu. Tak się jednak nie stało - do każdego z postępowań napłynęło w sumie kilkaset pytań od potencjalnych wykonawców. Z tego powodu wydłużono termin składania ofert do sierpnia.

W międzyczasie miasto podpisało umowę z Ministerstwem Rozwoju na dofinansowanie budowy całej Trasy Niepodległości. Na ten cel Białystok uzyskał z unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 267,5 mln zł (całkowity koszt to 317,7 mln zł).

Kowalska zapowiadała, że przetargi będą rozstrzygnięte po uzyskaniu pieniędzy. A do tej pory magistrat nie opublikował listy firm, które do nich przystąpiły. Wątpliwy jest więc podawany wiosną przez magistrat wrześniowy termin podpisania umów z wykonawcami.

Trasa Niepodległości, choć odciąży centrum miasta i uspokoi ruchu na ul. Elewatorskiej, Popiełuszki, Gen. Sikorskiego, Składowej czy Hetmańskiej, skieruje potok pojazdów na gęsto zaludnione osiedla Słoneczny Stok, Leśna Dolina i Zielone Wzgórza. To nie podoba się okolicznym mieszkańcom.

Nowa dwupasmówka ma być oddana do użytku na koniec 2018 r.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1496 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39