X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej

dodane dnia: 2014-09-09 przez: dorotaj
Impreza Patronat BiałystokOnline.pl
X Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2014-09-28
Zapraszamy na jubileuszową X edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego.

Przez cztery kolejne niedziele usłyszymy wybitnych wykonawców z Polski oraz Belgii, Austrii i Niemiec. Koncerty będą transmitowane dla publiczności na dużym telebimie ustawionym przed ołtarzem co uatrakcyjni odbiór wizyjny i akustyczny.

Zainaugurowany w 2005 roku Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie jest jedynym tego typu wydarzeniem kulturalnym w województwie podlaskim. Festiwal wpisał się na stałe w panoramę wydarzeń kulturalnych Wasilkowa i województwa podlaskiego oraz zyskał należne sobie miejsce na mapie artystycznch ośrodków Polski i stał się miejscem przyciągającym wybitnych artystów z Polski jak również z krajów europejskich.

Podczas dziewięciu edycji Festiwalu (2005 - 2013) odbyło się: 40 koncertów z udziałem 80 wykonawców m.in. z Polski, Niemiec, Litwy, Białorusi, Danii, Wysp Alandzkich, Rosji, Mołdawii, Ukrainy, Austrii, Japonii, Włoch, USA; w tym: 62 solistów, 5 chórów, 3 orkiestry i 14 zespołów kameralnych. Koncertów wysłuchało ok. 8500 słuchaczy.

Wystąpią
- Andrzej Mielewczyk - organy (Berlin - Niemcy)
- Ars Cantus - zespół wokalny (Wrocław)

Kierownictwo artystyczne: Dariusz Hajdukiewicz

Godzina: 19.00
Wstęp wolny

Informacje o artystach

Andrzej Mielewczyk - urodził się w Starogardzie Gdańskim. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. Studia muzyki kościelnej ukończył w Berlinie w Erzbischoefliche Kirchenmusikschule w klasie organów prof. Rolanda M. Stangier i Lothara Knappe oraz w klasie dyrygentury chóralnej prof. Karla Ludwiga Hechta. Ukończył także studia podyplomowe w Universität der Künste w Berlinie w klasie organów prof. Wolfganga Seifena, uzyskując dyplom w zakresie improwizacji organowej. Uczestniczył w kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji organowej prowadzących przez profesorów: H. Vogla, P. Pincemaille`a i W. Seifena. Od 2000 roku jest organistą i chórmistrzem w kościele Herz Jesu Kirche oraz kościele St.-Adalbert w Berlinie. Jest kierownikiem artystycznym „Stowarzyszenia Muzyki Kościelnej” i organizatorem koncertów muzyki organowej, kameralnej i chóralnej w berlińskim kościele Herz - Jesu. Koncertuje we wszystkich krajach Europy. Brał udział w prawykonaniach utworów Piotra Mossa (Paryż). Jako solista występował m. in. z orkiestra Filharmonii Łódzkiej, Filharmonii Koszalińskiej oraz Orkiestra Opery Dramatycznej w Berlinie. Ma w dorobku archiwalne nagrania radiowe i telewizyjne dokonane dla WDR, ZDF, Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz Radia Fińskiego, jak również nagrania płyt kompaktowych, ostatnio wraz ze skrzypkiem Bartłomiejem Niziołem dla wytworni Wiediscon Records w Zurychu(Szwajcaria). Andrzej Mielewczyk jest członkiem Jury Międzynarodowego Konkursu Organowego w Zurychu (Szwajcaria).

Zespół Ars Cantus powstał w roku 2000 jako grupa wokalna związana z Wrocławskimi Kameralistami, pracująca pod kierownictwem artystycznym Tomasza Dobrzańskiego.
Ars Cantus wykonuje muzykę dawnych epok od średniowiecza, (pieśni średniowieczne z rękopisu Carmina Burana, dramaty liturgiczne Ludi Sancti Nicolai) do wczesnego baroku („Salomone Rossi – muzyka dworu i synagogi”). Istotną część repertuaru Ars Cantus stanowią muzyczne zabytki Dolnego Śląska sięgające XIV wieku, często prezentowane słuchaczom po raz pierwszy od stuleci („Uczta na Ratuszu” – utwory z wrocławskich i śląskich druków muzycznych z wieków XVI i XVII, „Serena mente jubilo” – utwory z XIV i XV-wiecznych rękopisów z Wrocławia, Żagania i Zielonej Góry). Zespół Ars Cantus wystąpił na Festiwalu Flandryjskim w Alden Biesen w Belgii, na koncertach Międzynarodowej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie, na Festiwalu „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu, na Festiwalach Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie i w Krakowie, festiwalu Musica Memorabilis w Poznaniu, Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, Festiwalu Laus Polyphoniae w Antwerpii, Międzynarodowym Festiwalu Maj z Muzyką Dawną oraz Forum Musicum we Wrocławiu, na Festival delle Nazioni we Włoszech, na koncertach w Niemczech, Czechach, na Słowacji, we Francji i w Austrii. W grudniu 2004 koncert zespołu Ars Cantus był transmitowany ze Studia S1 do krajów Europejskiej Unii Radiowej. W roku 2001 na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie za wykonanie średniowiecznych pieśni ze zbioru „Carmina Burana” zespół Ars Cantus został uhonorowany nagrodą im. Zofii Rayzacherowej za „największą indywidualność artystyczną w dziedzinie muzyki dawnej”. W roku 2011 na tym samym festiwalu zespół otrzymał nagrodę im. Adama Jarzębskiego „dla najlepszego wykonawcy” za wykonanie programu „Mikołaj z Radomia - opera omnia” W roku 2003 ukazała się wydana przez CD Accord płyta „Musica Rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku”, która otrzymała entuzjastyczne recenzje i została uhonorowana Wrocławską Nagrodą Muzyczną roku 2003 i otrzymała nominację do nagrody „Fryderyk” 2003. W roku 2005 ukazała się nagrana dla wytwórni DUX płyta „Musica Figurata we Wrocławiu i na Śląsku w wiekach XIV i XV”. W roku 2006 w serii „Perły muzyki polskiej” wydawnictwa Bearton ukazała się płyta SACD „Musica Divina z rękopisu biblioteki Krasińskich” z utworami Mikołaja z Radomia, Mikołaj z Ostroroga, Johannesa Ciconii i Etienne Grossina. W roku 2011 wydana została monograficzna płyta z utworami Piotra z Grudziądza. W 2012 ukazała się płyta „Musica gratulatoria – muzyka na uroczystości weselne z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku”. W bieżącym roku zespół przygotowuje nową płytę z programem opartym na utworach z Kodeksu Wrocławskiego zkońca XV wieku.

Tomasz Dobrzański ukończył wrocławską Akademię Muzyczną w klasie klarnetu prof. Mieczysława Stachury. Flet prosty studiował u Gabriela Garrido w Centrum Muzyki Dawnej przy Conservatoire Populaire w Genewie oraz u Michela Pigueta w Bazylei (Schola Cantorum Basiliensis), gdzie studiował także klarnet historyczny pod kierunkiem Pierre-André Taillarda. Umiejętności doskonalił na licznych kursach interpretacji w Polsce i za granicą. Jako członek wielu formacji muzyki dawnej gra również na renesansowych instrumentach stroikowych oraz mandorze. Występuje jako solista, opracowuje muzycznie spektakle taneczne i teatralne. Prowadzi klasę fletu prostego we wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia we Wrocławiu. Działa jako popularyzator muzyki dawnej prowadząc zajęcia i wykłady na kursach interpretacji. Zajmuje się również kopiowaniem i rekonstrukcją dawnych instrumentów muzycznych.

Program:

I część
Andrzej Mielewczyk - organy / Berlin
1. Alexandre Guilmant - 3. Sonata c-moll, op. 56 części: Preludio, Adagio Molto, Fuga
2. Johann Sebastian Bach - Orgelkonzert d-moll BWV 596
części: Allegro, Grave, Fuga, Largo e spiccato, Ohne Bezeichnung
3. Andrzej Mielewczyk - Improwizacja na zadany temat

II część
Ars Cantus w składzie:
Monika Wieczorkowska - śpiew
Radosław Pachołek - śpiew
Maciej Gocman - śpiew
Piotr Karpeta - śpiew
Joanna Walczak - fidel
Tomasz Dobrzański - mandora, flet prosty, szałamaja
Marek Nahajowski - flet prosty, szałamaja
Michał Kiljan - puzon
Ewa Prawucka - pozytyw

Program:
Muzyka Piotra z Gudziądza - koncert pt.”Pobożność i rozrywka XV wieku”
Twórczość Piotra z Grudziądza stanowi istotną część spuścizny muzycznej XV- wiecznej Europy Środkowej. Na jej charakter wpłynął przede wszystkim styl muzyki wielogłosowej popularnej na tych terenach. Liczne podróże kompozytora i kontakty z różnymi środowiskami uczyniły go twórcą międzynarodowym. Jego twórczość zachowała się w rozproszonych, często bardzo fragmentarycznych źródłach, jednak ich liczba świadczy o jej dużej w owym czasie popularności.
Źródła stylistyczne muzyki Piotra z Grudziądza to, z jednej strony, konserwatywny w owym czasie, styl muzyczny uprawiany w środowiskach uniwersyteckich, z drugiej, formy i gatunki uprawiane popularnie na terenach Czech, Polski, Austrii i Niemiec - cantiones i rotula. Nieobcy był także kompozytorowi styl postępowej twórczości wielogłosowej opartej na fauxbourdon. Warsztat Piotra był jednak tylko w rzadkich przypadkach nowoczesny. Jego zdecydowana konserwatywność, prostota, a za nią idąca popularność i recepcja w środowiskach prowincjonalnych, stanowi kontrast z ambitną i nowatorską twórczością Mikołaja z Radomia. Jest jednak świadectwem szczególnej, pozostającej poza głównymi prądami, warstwy kultury muzycznej i jako taka jest interesująca i oryginalna.
Piotr z Grudziądza był również poetą. Swoje utwory podpisywał charakterystycznym akrostychem Petrvs, który składał się zawsze z pierwszych liter kolejnych słów tekstu przez co był wyjątkowy, gdyż popularne w owym czasie akrostychy zwykle były pierwszymi literami wersów lub zwrotek. Na tej podstawie czeski muzykolog Jaromir Cerny dokonał w 1975 roku odkrycia osoby kompozytora i identyfikacji jego dzieł. Ostatnio indeks kompozycji Piotra uległ rozszerzeniu, m.in. dzięki pracom Martina Stehelina nad tzw. fragmentami getyńskimi.
O kolejach życia Piotra z Grudziądza posiadamy szczupłe informacje. Wiemy, że przebywał w 1448 we Wrocławiu na dworze biskupa Petera Novaka, szukając protekcji w staraniach o stanowisko kanonika we Fromborku. Być może w owym czasie powstał wielotekstowy motet Panis ecce/Panis ewus/Panie exul/Tantum ergo, o którym wiemy, że był wykonywany we Wrocławiu podczas procesji w 1472 roku. Na związki Piotra ze Śląskim może wskazywać, spisany prawdopodobnie w Żaganiu w końcu XV wieku, Śpiewnik Głogowski zawierający motet satyryczny Probitate eminentem-Ploditando exarare.
Popularność twórczości Piotra trwała jeszcze w XVI wieku. Jednym z przykładów jest ciekawa kontrafaktura zawarta w śpiewniku Valentina Trillera „Ein Schlesisch singebuechlein..“, wydanego we Wrocławiu w roku 1555. Utwór ten, oparty na muzyce maryjnego cantio Piotra Prelustri elucencia, opatrzony jest niemieckim tekstem.
Postać Piotra z Grudziądza jest istotna dla muzycznej historii Śląska i Wrocławia. Jego twórczość doskonale wpisywała się w formy i gatunki opisane przez tzw. wrocławski traktat menzuralny z ok. 1440 r. i uprawiane powszechnie w Europie Środkowej. Zachowane u nas utwory Piotra są istotnym świadectwem uczestnictwa naszego regionu w europejskiej wspólnocie kulturowej.

Organizatorzy
Miejski Ośrodek Animacji Kultury
Parafia NMP Matki Miłosierdzia w Wasilkowie
Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Wasilkowskiej

Patronat honorowy
Metropolita Białostocki JE Abp Edward Ozorowski
Wojewoda Podlaski Maciej Żywno
Starosta Powiatu Białostockiego Wiesław Pusz
Burmistrz Wasilkowa Antoni Pełkowski

Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline


Miejsce imprezy
Wasilków

1315 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39