Będą nowe trasy
Białystok rozszerza swoją sieć ścieżek rowerowych, dodając nowe drogi w kluczowych miejscach miasta. Przetargi na te projekty już zostały ogłoszone, co oznacza, że architekci i projektanci mają teraz szansę zaprojektować nowe trasy, które ułatwią przemieszczanie się rowerzystom.
Gdzie dokładnie będą te nowe ścieżki? Wśród planowanych lokalizacji znajdują się ulica Sławińskiego, aleja Jana Pawła II, aleja Konstytucji 3 Maja, ulica Sikorskiego, ulica Świętokrzyska, ulica Składowa oraz ulica Baranowicka. Te miejsca są szczególnie strategiczne, ponieważ zapewniają połączenia między różnymi częściami miasta oraz zlokalizowane są w obszarach o dużym natężeniu ruchu.
Projekt ten jest częścią większego przedsięwzięcia o nazwie "Poprawa mobilności miejskiej (rowerowej i autobusowej) w Białostockim Obszarze Funkcjonalnym". Oznacza to, że te nowe ścieżki będą integralną częścią planów rozwoju infrastruktury miejskiej, mających na celu poprawę warunków podróży zarówno dla rowerzystów, jak i pasażerów komunikacji publicznej.
Drogi rowerowe Białegostoku biegną wzdłuż obwodnicy śródmiejskiej, a także tworzą rozbudowaną sieć w centrum miasta. W 2022 roku przybyło 1,58 km dróg rowerowych. Tym samym długość ścieżek rowerowych w mieście wynosi 164,4 km. Władze stolicy Podlasia widzą jednak potrzebę inwestowania w infrastrukturę rowerową oraz konieczność rozbudowy ścieżek i to nie tylko wewnątrz aglomeracji, ale także poza nią.
Gdzie dokładnie powstaną?
Na Nowym Mieście przewidziano budowę ścieżki wzdłuż ulicy Witolda Sławińskiego. Ścieżka ta ma mieć około 900 metrów długości i rozpoczynać się będzie przy skrzyżowaniu ulic Sławińskiego i św. Jerzego. Będzie biegła po stronie jednostki wojskowej, by na wysokości sklepu "Biedronka" umożliwić przejście na drugą stronę ulicy. Jej zakończeniem będzie ulica Ciołkowskiego.
Kolejnym planowanym projektem jest ścieżka wzdłuż alei Jana Pawła II. Projekt przewiduje drogę po północnej stronie alei, między rondem Ronalda Reagana a aleją Konstytucji 3 Maja, oraz dwa przejazdy - jeden przy rondzie, a drugi na wysokości wjazdu do centrum handlowego. Projekt obejmuje także budowę kładki nad rzeką Białą. Długość planowanej ścieżki również wyniesie około 900 metrów.
Plac Aleksandra Małachowskiego zostanie również objęty modernizacją, a dodatkowo powstanie łącznik między ulicą Rzemieślniczą a aleją Jana Pawła II oraz droga prowadząca na Słoneczny Stok przy ulicy Sikorskiego. Planuje się także przebudowę istniejącej ścieżki po stronie Leśnej Doliny. Kolejnym obszarem, który będzie rozbudowany, jest Antoniuk, gdzie istnieje potrzeba uzupełnienia brakującej infrastruktury rowerowej wzdłuż ulicy Świętokrzyskiej - od ulicy Antoniukowskiej w stronę ulicy ks. Sopoćki.
Również ulica Składowa doczeka się nowej ścieżki rowerowej po prawej stronie, która będzie się ciągnęła na odcinku 1300 metrów od ulicy Pogodnej w górę, w kierunku ulicy Kopernika. W ramach tego projektu zostaną także przebudowane niezbędne sygnalizacje świetlne. Ostatnim obszarem modernizacji będzie ulica Baranowicka, gdzie istniejąca już ścieżka z kostki brukowej zostanie zamieniona na nawierzchnię asfaltową na odcinku 1700 metrów, począwszy od ronda Mikołaja Kawelina w stronę Zaścianek.
24@bialystokonline.pl