Każda praca się opłaca?

2012.08.20 00:00
Sensem pracy jest godziwe wynagrodzenie. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy pracownicy nie otrzymują podstawowych wypłat - jak się zabezpieczyć przed takimi zdarzeniami, zbadać rzetelność firmy - potencjalnego pracodawcy i nie dać się oszukać?
Każda praca się opłaca?
Fot: sxc.hu

Jak pokazują dane GUS za I kwartał 2012 roku, niemal 12,5 mln osób, czyli niemal 78% pracujących Polaków, to pracownicy najemni. Następnie niecałe 19% prowadzi działalność zatrudniając pracowników lub jako osoby pracujące na własny rachunek, a pozostali pracujący - 3,4% - pomagają w rodzinnych biznesach.

Czytaj umowy, pilnuj terminów

Podstawowy dokument, regulujący współpracę pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, to umowa. Bez niej, bez względu na jej charakter - czy jest to umowa o pracę, umowa o dzieło, czy też umowa zlecenie - żaden pracownik nie powinien przystępować do wykonywania powierzonych mu zadań. W dokumencie winny być jasno zapisane obowiązki pracownika i, co równie ważne, także pracodawcy. Obie strony podpisując umowę zgadzają się na jej zapisy, a na tej podstawie można dochodzić swoich praw czy należności przed organami państwowymi. Ponadto, mając jasno określony zakres działań, eliminuje się nadmierne eksploatowanie pracownika lub... otwiera furtkę do ewentualnej podwyżki lub premii. Rzetelnym i uczciwym postępowaniem pracodawcy jest bowiem docenianie pracownika za wykonywanie zadań korzystnych dla koniunktury firmy, a nie zawsze wynikających z zapisów umowy.

Nieznajomość prawa szkodzi

Brak znajomości podpisywanych dokumentów działa na naszą szkodę. Nie ma niestety badań ilustrujących, ilu spośród wspomnianych wcześniej 12,5 mln pracowników nie czyta umów z pracodawcami, jednak wyniki zapewne okazałyby się niepokojące Dobra umowa powinna zawierać prawa i obowiązki obu stron, w tym zapisy o wynagrodzeniu, terminach, karach umownych, poufności czy odpowiedzialności. W przypadku umów o pracę standardowym dokumentem, który każdy pracownik powinien otrzymać przed podjęciem obowiązków, jest regulamin pracy, określający najważniejsze przywileje i wymagania regulujące wszystkie najważniejsze aspekty. Pozostałe zapisy, nadrzędne wobec umów, wynikają z Prawa Pracy, z którym także warto się zapoznać.

Rzetelne firmy - jak ich szukać?

Jednym z podstawowych czynników, które dobrze świadczą o uczciwości przedsiębiorstwa, jest posiadanie wyróżnień, wymagających od samego pracodawcy chęci bycia transparentnym. Certyfikat Rzetelna Firma jest przykładem takiego działania. Firma, która ubiega się o przyznanie wspomnianego wyróżnienia, sama wyraża chęć jego pozyskania i deklaruje pełną otwartość do weryfikacji. Po procesie sprawdzenia danego podmiotu przez specjalistów otrzymuje ona zaświadczenie o uczestnictwie w programie, zobowiązuje się dobrowolnie przestrzegać Kodeksu Etycznego Rzetelnych Firm (reguluje także sprawy pracownicze), a także pozwala na stałą, bieżącą weryfikację działu kontroli jakości. Drugi ze sposobów to analiza for dyskusyjnych o pracy lub portali związanych z karierą zawodową, np. Golden Line. W tego typu serwisach byli i obecni pracownicy udzielą informacji na temat danej firmy. Kolejnymi miejscami, w których można zaczerpnąć informacji o potencjalnym pracodawcy, są Krajowy Rejestr Sądowy i Główny Urząd Statystyczny. Organy te udzielają informacji - weryfikując ogólnodostępne numery NIP i REGON - czy dana firma w ogóle istnieje, a w przypadku spółek sprawdzić można, jaka jest ich kondycja finansowa. Ostatnim - także bardzo ważnym elementem - są rodzina i znajomi, którzy być może byli zatrudnieni lub współpracowali z daną firmą.

BialystokOnline został wyróżniony tytułem "Solidna Firma" pięciokrotnie. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.

Magdalena Gorbacz
magda.g@bialystokonline.pl

1206 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39