POLECAMY
Od 1 marca w nowym dowodzie osobistym nie będzie informacji o adresie zameldowania. Urzędy w razie potrzeby zweryfikują nasze dane adresowe w rejestrze PESEL. W banku czy u notariusza wystarczy oświadczenie.
Dane adresowe nie są informacją, która stanowi o tożsamości osoby. Dlatego uznano, że w dowodzie nie musi znajdować się adres. Dzięki temu, przy zmianie meldunku, nie będzie trzeba każdorazowo wymieniać dokumentu tożsamości. Zmiany w danych, które będą zawarte w nowym dowodzie osobistym, zostały skonsultowane ze Związkiem Banków Polskich. Banki zadeklarowały, że nie będą wymagać od klientów zaświadczeń o zameldowaniu. Informację o adresie pozyskają z pisemnych oświadczeń. Także notariusz podczas sporządzania aktu notarialnego jest zobowiązany przede wszystkim potwierdzić tożsamość danej osoby, a do tego nie jest potrzebny adres zameldowania. W akcie notarialnym adres zamieszkania będzie podawany na podstawie oświadczenia stron (potwierdzonego własnoręcznym podpisem). Zgodnie z przepisami prawa pocztowego, przesyłkę odbieramy pod adresem wskazanym przez nadawcę. Nie musi on być zgodny z adresem naszego zameldowania. Jeśli listonosz zostawi nam awizo, przesyłkę odbierzemy we wskazanej placówce pocztowej. Tam potrzebujemy jedynie zweryfikować tożsamość odbiorcy, bez konieczności potwierdzania adresu. Od marca w dowodzie pojawi się szereg nowych zabezpieczeń. M.in. dwukrotnie powtórzone zdjęcie posiadacza, mikrodruki, tłoczenia i specjalne farby. Dzięki temu znacznie trudniej będzie go sfałszować. Nowością będzie informacja o polskim obywatelstwie. Natomiast znikną, oprócz adresu zameldowania, dane o kolorze oczu i wzroście oraz skan podpisu posiadacza. Informacje te nie są niezbędne albo polegają na subiektywnej ocenie obywatela lub urzędnika. W nowych dowodach zmieni się również fotografia. Teraz będzie wykorzystywana taka sama jak ta, która obowiązuje w paszportach. Zdjęcie dołączone do wniosku nie powinno być starsze niż 6 miesięcy. Dużym ułatwieniem będzie możliwość wyrobienia dowodu w każdym urzędzie gminy. Dotychczas mogliśmy to zrobić tylko w urzędzie właściwym dla naszego miejsca zameldowania. Nasz nowy dokument odbierzemy w tym samym urzędzie, w którym złożyliśmy wniosek. Wniosek o wydanie nowego dowodu będzie bardziej przejrzysty. Dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie będzie konieczności wymiany dokumentów.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl
Sport 2025.11.01 15:32
Aktualności 2025.10.31 17:00
Praca 2025.10.31 15:00
Kryminalne 2025.10.31 14:30
Kultura i Rozrywka 2025.10.31 13:50
Aktualności 2025.10.31 12:10
Sport 2025.10.31 11:30
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji