POLECAMY
11 dwupoziomowych skrzyżowań i nowe tunele, kilometry asfaltu i ekranów akustycznych. W tej chwili trwają przetargi, by wybrać firmy, które zrealizują najdroższą i największą inwestycję najbliższych lat. Trasę Niepodległości.
Zachodnia obwodnica Białegostoku, albo jak kto woli Trasa Niepodległości, już nie wzbudza takiego entuzjazmu jak inwestycje sprzed kilku lat, chociażby Trasa Generalska. Wśród mieszkańców ma tylu zwolenników, co i przeciwników. Główny powód to to, że przetnie duże osiedla: Słoneczny Stok, Leśną Dolinę i Zielone Wzgórza. Inwestycji w swoim czasie nie chcieli poprzeć radni PO, straszyło, że nie da na nią pieniędzy większościowe PiS. Ostatecznie jednak droga w budżecie miasta na 2016 r. znalazła się. To oraz zgoda Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska na prace dała magistratowi zielone światło, by ogłosić przetargi na realizację trasy. W Biuletynie Informacji Publicznej są już zamieszczone ogłoszenia o 3 postępowaniach. 3 przetargi na 3 etapy Trasa Niepodległości będzie realizowana etapami. Pierwszy to rozbudowa ul. Narodowych Sił Zbrojnych (NSZ) i fragmentu al. Jana Pawła II. Inwestycja obejmie: budowę węzła z łącznicami, murów oporowych, przepustów, przejść dla zwierząt, jezdni bocznych, zjazdów, oświetlenia, sygnalizacji, a także przebudowę sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, wodociągu i wyburzenia obiektów budowlanych. Szacunkowa wartość tych prac to 30 mln zł netto. Kolejny etap to budowa al. Niepodległości na odcinku od ul. NSZ do al. Paderewskiego. Tu powstaną duże dwupoziomowe ronda przy ul. Hetmańskiej - Klepackiej, Wrocławskiej, Popiełuszki i Armii Krajowej. Zaplanowano też obiekty inżynierskie: tunele na skrzyżowaniu z ul. Klepacką - Hetmańską i z ul. Popiełuszki; wiadukty na skrzyżowaniu z ul. Magnoliową, ul. Wrocławską i z ul. Armii Krajowej oraz 2 kładki na skrzyżowaniach z ul. Wrocławską i 2 na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej. Prace obejmą też budowę dróg serwisowych, ścieżek rowerowych, chodników, zatok autobusowych, ekranów akustycznych oraz rozbiórki, wycinkę zieleni i przebudowę infrastruktury technicznej. Koszt robót ma sięgnąć 150 mln zł netto. Trzeci etap to budowa al. Paderewskiego na odcinku od al. Niepodległości do drogi wojewódzkiej nr 678 wraz z budową i przebudową infrastruktury technicznej. Inwestycja obejmie wszystkie dodatkowe roboty, jak w poprzednich etapach. Te prace mają kosztować 122 mln zł netto. Na wykonanie każdego z odcinków zaplanowano 20-21 miesięcy.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl
Sport 2025.11.01 15:32
Aktualności 2025.10.31 17:00
Praca 2025.10.31 15:00
Kryminalne 2025.10.31 14:30
Kultura i Rozrywka 2025.10.31 13:50
Aktualności 2025.10.31 12:10
Sport 2025.10.31 11:30
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji