Po procedurze ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał właśnie decyzję zezwalającą na budowę kolejnego odcinka ekspresowej "ósemki" pomiędzy Białymstokiem a Warszawą. Chodzi tu o tzw. pododcinek od Jeżewa do węzła "Kobylin" (bez samego węzła).
Wybudują Włosi
Tymczasem białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otworzył oferty na budowę trasy pomiędzy Mężeninem a Jeżewem. Z ośmiu ofert, najtańszą - na kwotę 440,6 mln zł - złożyła włoska firma Astaldi S.p.A S.A. Najwyższą cenę - 646,9 mln zł - zaproponowało konsorcjum Strabag sp. z o.o. i Helit+Woerner Sp.z o.o.
Dyrekcja, wybierając wykonawcę, miała brać pod uwagę nie tylko cenę zaoferowaną w przetargu, ale również termin zakończenia prac i okres gwarancji. Wszystkie osiem ofert zawierało jednak najkrótszy możliwy czas realizacji (22 miesiące) i najdłuższą gwarancję (10 lat).
Trzeba się więc spodziewać, że to właśnie z Włochami zostanie zawarta umowa na wykonanie trasy Mężenin - Jeżewo. Jej podpisanie planowane jest na styczeń przyszłego roku. Spółka już ma w ręku jedną ważną umowę z białostocką GDDKiA. W sierpniu Dyrekcja powierzyła jej budowę sąsiedniego odcinka S8 – od Zambrowa do Mężenina. Firma właśnie rozpoczyna tam prace.
Odcinek Mężenin - Jeżewo zaprojektowano jako dwujezdniową drogę ekspresową z rezerwą terenu pod trzeci pas ruchu (od środka drogi). Obiekty inżynierskie, m.in. most i 9 wiaduktów, mają być wykonane dla przekroju trzypasmowego. Przyjęty wariant w większości przebiega po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 8, z obejściem miejscowości Krzewo. W projekcie jest też budowa węzłów "Sikory" i "Kobylin".
Brakuje trzech odcinków
Przypomnijmy: w województwie podlaskim, pomiędzy Białymstokiem a Warszawą, brakuje trzech odcinków "ósemki". Każdy z nich ma długość około 15 km. Pierwszy to rozpoczęty fragment Wiśniewo/Zambrów - Mężenin. Ma on powstać w ciągu 22 miesięcy. Biorąc pod uwagę, że umowa z wykonawcą przewiduje przerwanie prac zimą, można się spodziewać, że będzie gotowy pod koniec 2016 r.
Drugi z odcinków to położony najbliżej Białegostoku Jeżewo - Mężenin. Ostatni dotyczy drogi od granicy województwa do obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa. Na ten fragment ekspresówki trwa ciągle przetarg.
Wszystko wskazuje na to, że w 2017 r. do szybkiego połączenia Białegostoku z Warszawą będzie brakować jedynie fragmentów S8 w województwie mazowieckim. Ich budowę również prowadzi białostocka GDDKiA, ale tu prace formalne są mniej zaawansowane.
ewelina.s@bialystokonline.pl