712 osób online

Opera "Aptekarz" J.Haydna

dodane dnia: 2019-05-28 przez: cmg01
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy:
2019-06-08 - 2019-06-09
Zapraszamy w dniach 8 i 9 czerwca 2019 o godz. 18:00 do Sali Koncertowej Filharmonii przy ul. Podleśnej 2 na operę buffa w I akcie "Aptekarz" J.Haydna.

Wstęp na spektakle jest wolny.
Bezpłatne wejściówki można odbierać na Portierni (budynek A) przy ul. Kawaleryjskiej 5 (w budynku Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku) od dnia 4 czerwca 2019 r.

„APTEKARZ” - treść opery
Mengone, pracownik właściciela apteki - Sempronia, przygotowuje zamówione medykamenty. Kompletnie się na tym nie zna. Pracuje jako farmaceuta tylko po to, żeby być blisko swej ukochanej, wychowanicy pracodawcy - Grilletty.
Przybywa Sempronio z zamiarem podzielenia się wiadomościami z porannej prasy. Zaraz po nim zjawia się pierwszy klient. To Volpino, młodzieniec z sąsiedztwa.
Pod pozorem realizacji sfingowanej recepty, koniecznie chce spotkać się z Grillettą, będącą przedmiotem również jego uczuć. Mengone odkrywa podstęp rywala. W ramach zemsty przygotowuje ohydną w smaku miksturę. Wręcza ją Volpinowi i opuszcza aptekę. Nadchodzi Grilletta. Ponieważ kocha Mengona, ignoruje umizgi Volpina. Buńczuczny amant nie zraża się odmową i deklaruje dalszą walkę o uczucia Grilletty. Z tym postanowieniem wychodzi. Wraca Mengone. Młodzi korzystając z chwili samotności wyjawiają swoje uczucia. Chwile zapamiętania przerywa nagły powrót Sempronia. Nie przebierając w słowach zapędza kochanków do pracy. Sam oddaje się swej pasji - strategii wojskowej. Młodzi wracają do swoich obowiązków, ale każdy moment nieuwagi Sempronia wykorzystują na wymianę czułości. Ten ostatecznie odkrywa flirt. Wybucha awantura. Niedoszli kochankowie zostają rozgonieni do swoich pokoi, a stary postanawia natychmiast ożenić się z podopieczną i w ten sposób przejąć jej posag.
Gdy emocje nieco opadają, ponownie zjawia się Volpino. Kusi gospodarza ofertą wyjazdu na front turecki. Roztacza wizję kariery politycznej i sukcesu finansowego. Aby rozwiać obawy o losy podopiecznej, oferuje osobistą kuratelę. Sempronio ulega namowom Volpina. Gdy ten odchodzi, przez chwile roztrząsa przewrotność kobiet, by ostatecznie wysłać Mengona po notariusza. Dyspozycję starego słyszą także Volpino i Grilletta. Dziewczyna wpada w rozpacz...
Przybywa notariusz. Grilletta rozpoznaje w nim Volpina. Po chwili pojawia się drugi. To z kolei przebrany Mengone. Rozpoczyna się spisywanie aktu ślubnego. Mniemani notariusze w miejsce imienia pana młodego - Sempronia, wpisują swoje. Ponadto składają własnoręczne podpisy. Ich fortel zostaje jednak odkryty. Sempronio wpada w szał, zabiera dziewczynę do swojego pokoju. Przestraszony Volpino ucieka, a osamotniony Mengone szuka wyjścia z impasu. Jego rozmyślania przerywa Grilletta, której udało wymknąć spod opieki Sempronia. Młodzi ponownie wyznają sobie miłość. Pojawia się Sempronio pogrążony w lekturze listu od Baszy. Zastanawia się, dlaczego tak nalega na oddanie podopiecznej Volpinowi. Do apteki przybywa Basza ze służbą. Dewastują pomieszczenie i w ten sposób wymuszają zgodę Sempronia na ślub Grilletty z Mengonem. Ciekawe, jak ten ostatni, skłonił Volpina do współdziałania? A może to nie on?

ARTYŚCI:

KAZIMIERZ DĄBROWSKI jest absolwentem dyrygentury symfoniczno-operowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Państwowego Konserwatorium im. M. A. Rimskiego-Korsakowa w Petersburgu. Uczestniczył w kursach mistrzowskich m. in. u V. Kiradjieva (Bułgaria) oraz D. Wilsona (USA). Współpracował z orkiestrami w Polsce oraz za granicą (Austria, Czechy, Rumunia, Litwa, Norwegia, Rosja, Słowenia, Korea Pd.). Był dyrygentem oper wystawianych m.in w Warszawskiej Operze Kameralnej i Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów „Craiova 2009” w Rumunii, stypendystą Keimyung University i Fundacji Pro Polonia Society w Korei Pd. oraz Stypendium Prezydenta Białegostoku. W latach 2008-15 był dyrektorem artystycznym Suwalskiej Orkiestry Kameralnej, z którą zrealizował blisko 200 wydarzeń muzycznych oraz nagrał płytę CD z muzyką orkiestrową Michała Spisaka (DUX). Obecnie prowadzi też orkiestry Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku oraz jest dyrygentem Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej „Sonata”.

BEATA REDO-DOBBER
Wykształcona muzycznie aktorka, reżyser, pedagog, choreograf. Absolwentka krakowskiej PWST. Od debiutu na pierwszym roku studiów - wiele lat - aktorka Starego Teatru w Krakowie. Ukończyła dwa kierunki zarządzania na podyplomowych studiach w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego. Grala i reżyserowała także za granica. Jej debiut reżyserski to "Stara panna i złodziej" oraz "Telefon" Gian Carlo Menottiego w Operze Norymberskiej za dyrekcji Christiana Thiellemanna. Współpracowała z najwybitniejszymi reżyserami operowymi świata m.in. Harrym Kupferem, Robertem Wilsonem, Gilbertem Deflo, Davidem Aldenem, Achimem Freyerem czy Davidem Pountneyem. Od wielu lat związana jest z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie gdzie pracowała m. in. z Mariuszem Trelińskim, Andrzejem Żuławskim, Krzysztofem Warlikowskim czy Lechem Majewskim. Dla Opery Narodowej w Warszawie wyreżyserowała spektakl, "W Krainie Czarodziejskiego Fletu" wg. W.A. Mozarta. W Operze Poznańskiej stworzyła operę z udziałem dzieci i solistów, "Brundibar". Przygotowała młodzież akademicką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie do spektaklu "Sen Nocy Letniej" Brittena /Opera Narodowa/ i "Napój Miłosny" Donizettiego/Warszawska Opera Kameralna/. Kilka roczników studentów Łódzkiej Akademii Muzycznej pracowało z nią nad musicalem operowym Włodzimierza Korda "Łódź Story''. Tam także powstał spektakl studencki ''Wesołych kumoszek z Windsoru'' zrealizowany w Teatrze Wielkim . Współpracowała ze słyną grupa twórców La Fura del Baus ,dla której wyreżyserowała i przygotowała choreografię m.in. do "Turandot" Pucciniego wystawionej w monachijskiej Staatsoper pod batuta Zubina Mehty. W reżyserowanych przez siebie spektaklach tworzy poza reżyserią - scenografię, projekty kostiumów, choreografię oraz projekcje multimedialne. Jej przestawienie "Cesarz Atlantydy lub Odmowa Śmierci" Wiktora Ullmanna, który powstał w Operze Krakowskiej - wygrało konkurs i festiwal "Armel" w Szeged / Węgry 2011/. ''Carmen'' G. Bizeta zrealizowała w Operze w Białymstoku. W 2017 roku z Operą Wrocławską wystawiła w Hali Stulecia ''Fausta'' Gounoda, która to produkcja została w obecnym roku z sukcesem przeniesiona do gmachu opery. Tamże od 2017r. grany jest Jej spektakl „W krainie zaczarowanego fletu” na podstawie słynnej opery Mozarta.

SOLIŚCI – studenci Filii UMFC w Białymstoku kierunku Wokalistyka:
SEMPRONIO
Krzysztof Gryniewicki
student II roku studiów I stopnia w klasie śpiewu solowego prof. dra hab. Cezarego Szyfmana
Wojciech Urbanowski
student II roku studiów II stopnia pod kierunkiem dra hab. Adama Zdunikowskiego

MENGONE
Andrzej Michałowski
student I roku studiów I stopnia w klasie śpiewu solowego prof. dra hab. Cezarego Szyfmana

GRILLETTA
Alicja Konopka
studentka II roku studiów I stopnia pod kierunkiem dra hab. Adama Zdunikowskiego
Małgorzata Piotrowska
studentka II roku studiów II stopnia w klasie śpiewu solowego prof. dra hab. Cezarego Szyfmana

STUDENCKA ORKIESTRA SYMFONICZNA
Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku

Zespół prezentuje w sezonie koncertowym 4-5 programów symfonicznych, często bierze także udział w projektach operowych. Godne odnotowania jest niezwykle udane letnie tournée orkiestry po Włoszech, w trakcie którego w międzynarodowej obsadzie wystawiono Nabucco G. Verdiego. Świetne recenzje zebrały też inscenizacje Don Giovanniego W. A. Mozarta prezentowanego w sezonie 2006/2007 oraz Flisa St. Moniuszki wystawionego na scenie Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki w Białymstoku bod batutą Mai Metelskiej (2008/2009). W 2011  roku zespół wziął udział w realizacji Wesela Figara W. A. Mozarta pod batutą Paula Kantschiedera (Austria). W marcu 2015 roku Studencka Orkiestra Symfoniczna zagrała z okazji obchodów 40 lecia istnienia Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Orkiestra pracuje pod kierunkiem wybitnych dyrygentów, m.in. Jerzego Maksymiuka, Krzesimira Dębskiego, Nikolaja Dyadury, Jerzego Salwarowskiego, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Macieja Sztora, Nikolaia Makarevicha (Białoruś), Zbigniewa Gracy, Pawła Kos-Nowickiego, Stanisława Krawczyńskiego. Zespół regularnie współpracuje z Wydziałem Wokalno-Aktorskim UMFC. Wynikiem tej współpracy w sezonie artystycznym 2013/2014 była m.in. realizacja opery Cosi fan tutte W. A. Mozarta  w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie oraz w Niemczech. Orkiestra ma w swym dorobku nagrania dla radia i telewizji.

SKŁAD ORKIESTRY:
I Skrzypce: Hanna Pawlicka – koncertmistrz, Eliza Czepiel, Melania Klinger, Agata Laskowska, Alia Chikha
II Skrzypce: Maciej Mancewicz- lider, Gabriela Dukaczewska, Emilia Tokajuk, Marianna Gurne
Altówki: Aleksandra Ostasz, Aleksandra Gwiazdowska
Wiolonczele: Valeryia Mikelis, Kinga Maciejewska, Maja Gołdys
Kontrabas: Krzysztof Kuk
Flet: Agata Falkowska
Oboje: Michał Waszkiewicz, Aleksandra Wojszel
Fagot: Kajetan Klimaszewski
Rogi: Piotr Adamski, Jakub Czekała
Perkusja: Michał Letkiewicz

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2020 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.