Noc Muzeów 2019 w Supraślu

dodane dnia: 2019-05-14 przez: paulinaa92
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2019-05-18
Noc Muzeów w Supraślu.

Program:

- godz. 19.00 – 24.00 - udostępnianie ekspozycji zwiedzającym,
- godz. 20.00 – inauguracja Sali im. prof. Jerzego Nowosielskiego NOWOSIELSKI – MALARZ IKON. KANON A WSPÓŁCZESNOŚĆ.

W Noc Muzeów jedna z sal ekspozycyjnych Muzeum Ikon w Supraślu otrzyma imię prof. Jerzego Nowosielskiego. Na ekspozycji zostaną zaprezentowane ikony artysty: Przemienienie (ze zbiorów Muzeum Archidiecezji Warszawskiej), Anastasis (z sanktuarium cerkwi Parafii Prawosławnej pw. Zaśnięcia NMP w Krakowie) oraz Mandylion (ze zbiorów prywatnych).

Wydarzenia towarzyszące:

PO ŚLADACH - wernisaż wystawy ikon brata Marcina Świądra OFMCap
Brat Marcin pisaniem ikon zafascynował się podczas studiów. Zauważył, że ikona, jej pisanie i nauczanie innych, staje się miejscem spotkania ze Słowem Bożym poprzez obraz. Technik malarskich stosowanych w ikonografii uczył się od Iriny Boldiny-Styczeń. Przez pierwszych osiem lat życia zakonnego przebywał w pustelni, gdzie rozwijał swoje umiejętności ikonograficzne. Później przeniesiony został do Katowic-Załęża, gdzie ikona pomagała mu prowadzić działalność ewangelizacyjną wśród najuboższych. Obecnie przebywa w Skomielnej Czarnej, gdzie bracia kapucyni prowadzą Dom Rekolekcyjny i posługują w parafii Nawiedzenia NMP w Skomielnej Czarnej. W życiu codziennym oprócz służby zakonnej zajmuje się pisaniem ikon i prowadzeniem warsztatów ikonograficznych. Przez ponad dekadę napisał około czterystu ikon. Znajdują się w rozsianych po całym świecie w świątyniach i kolekcjach prywatnych. Wszystkie materialne profity, jakie przynosi ikonopisanie, przeznacza na działalność charytatywną i działalność wspólnoty wiernych. Oprócz ikonografii zajmuje się również projektowaniem przestrzeni sakralnych.
Inspiracją dla brata Marcina pozostaje Jerzy Nowosielski, którego nie kopiuje, ale stara się iść kanonem wytyczonym przez Mistrza. Uważa bowiem, że jak każdy wielki ikonograf – taką właśnie drogę wytyczył Nowosielski.

Projekcja filmu: Świadkowie czasu: Nowosielski – Podlaskie Ślady, scenariusz i realizacja: Beata Czołpińska-Hyży, produkcja: Telewizja Polska SA Oddział w Białymstoku 2019.
Nowosielski to nie jedynie Osoba wielkiego malarza, indywidualisty, który w swoim malarstwie proponuje nowe spojrzenie na estetykę ikony. Postawa Nowosielskiego była zjawiskiem – jego twórczość sakralna była zwieńczeniem procesu intelektualnego zachodzącego w zderzeniu uprawiania filozofii i teologii. Sztuka Nowosielskiego uświadamia, że sensu ikony nie da się zamknąć jedynie w perfekcji odtworzenia dawnego wizerunku zgodnym z przepisami historycznego podlinnika. Traktowanie kanonu ikonograficznego, jako żywego-otwartego zjawiska, daje współcześnie możliwość istnienia ikony zarówno jako wizerunku modlitewnego, obecnego w liturgii, ale również jako dzieła sztuki. Dawna ikona istniała jako „obraz swoich czasów” [J.N.] i podobnie ikona współczesna nie tracąc swej cechy nadrzędnej – realizmu eschatologicznego – jest autentyczna, kiedy wynika z wrażliwości współczesnego artysty ikonnika. Z perspektywy Podlasia, gdzie zachowały się prace sakralne Nowosielskiego, jest to niezwykle ważne, by depozyt ducha twórczości Artysty pozostawał wciąż aktualną inspiracją – „ścieżką, która ożywia i w zaskakujący sposób aktualizuje starą tradycję ikony” [M. Porębski]. Sala imienia Artysty jest zaproszeniem do spotkania, zetknięcia odbiorcy z ikoną współczesną, jak również dziełami i działaniami artystycznymi ikoną inspirowanymi.

godz. 21.00 – 23.00 – PATRONOWE DEKORACJE PODLASKICH ŚWIĄTYŃ -zajęcia warsztatowe dla osób indywidualnych
liczba uczestników: 26 osób; prosimy o wcześniejsze rezerwowanie miejsc pod nr. tel. 509 336 829

Wspaniałymi przykładami bogatych patronowych dekoracji malarskich ścian i sklepień drewnianych świątyń są małopolskie kościoły w Łopusznej i Harklowej. Przy pracach nad konserwacją XVI-wiecznej polichromii w Harklowej, jeszcze jako student, pracował Adam Stalony-Dobrzański. Doświadczenie przy patronowych dekoracjach wykorzystał, kiedy powierzono mu pracę nad wystrojem malarskim podlaskich cerkwi pw. Św. Mikołaja w Michałowie oraz w cerkwi pw. Przemienienia Pańskiego na Grabarce. Przy polichromii cerkwi na Grabarce Stalony-Dobrzański współpracował z Nowosielskim i Bolesławem Oleszką. Do naszych czasów zachowała się oryginalna dekoracja patronowa jedynie michałowskiej świątyni. Natomiast w odbudowanej na miejscu spalonej cerkwi na świętej Górze Grabarce odtworzono pierwotny styl polichromii. Obydwa wnętrza cechuje niepowtarzalny charakter. Polichromie urzekają bogactwem wzorów i intensywnych kolorów tworząc wspaniałe estetyczne dopełnienie dla drewnianych brył cerkwi.
Wstępem do zajęć warsztatowych będzie prezentacja dekoracji malarskiej we wnętrzu cerkwi w Michałowie i na Grabarce. Uczestnicy wykonają patrony – przygotowane na kartonach wycięte wzory motywów zdobniczych. Następnie powstanie wspólna wielkoformatowa praca, w której każdy z uczestników przekopiuje opracowany przez siebie motyw na uprzednio kolorowo pomalowane.
Miejsce imprezy
Supraśl, ul. Klasztorna 1, Muzeum Ikon

1242 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39