Alienbees, save us, please! - wystawa Anny Hulačovej w Galerii Arsenał

dodane dnia: 2021-12-14 przez: kul57
Impreza Patronat BiałystokOnline.pl
Alienbees, save us, please! - wystawa Anny Hulačovej w Galerii Arsenał
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy:
2021-11-19 - 2022-01-10
Twórczość czeskiej rzeźbiarki Anny Hulačovej charakteryzuje wielość kulturowych i historyczno-artystycznych odniesień. Prace prezentowane na wystawie "Alienbees, save us, please!" zawierają odniesienia do mitologii greckiej, ikonografii science-fiction, modernizmu w architekturze, surrealizmu czy socrealizmu i oparte są na licznych dualizmach: utopii i dystopii, przeszłości i przyszłości, człowieka i maszyny, indywidualności i kolektywności, organiczności i technologii, płynności i stałości, życia i śmierci.

Punktem wyjścia do prezentowanej w Galerii Arsenał w Białymstoku instalacji są wybrane rzeźby z serii Kooperacja, poświęconej uprzemysłowieniu rolnictwa. W Czechosłowacji był to proces wiążący się z kolektywizacją: podzieloną wcześniej między rolników indywidualnych ziemię przymusowo łączono w wielkie, nowoczesne gospodarstwa rolne o destrukcyjnym wpływie na środowisko. Industrializacja rolnictwa stanowiła część szerszego procesu uprzemysłowienia, znajdującego w sztuce odzwierciedlenie w utopijnych wizjach przyszłej symbiozy człowieka i maszyny. W latach 20. ubiegłego wieku ważny dla Hulačovej artysta Otto Gutfreund tworzył grupy rzeźbiarskie przedstawiające pracujących przy maszynach ludzi. Praca, kolektywizacja, napięcie między jednostką a społeczeństwem, indywidualnością a kolektywem – to wątki charakterystyczne także dla realizmu socjalistycznego. Hulačová kontynuuje, rozszerza i uwspółcześnia te historyczne motywy artystyczne i podchodzi do nich z poczuciem humoru, wypełniając przestrzeń wystawy hybrydycznymi, technologiczno-antropomorficznymi i technologiczno-biomorficznymi bytami. Poza postaciami pracującymi przy maszynach rolniczych pokazuje także współczesne odsłony relacji człowieka i technologii (jak postać z telefonem).

Owady, a w szczególności pszczoły, stanowią w twórczości rzeźbiarki konsekwentnie powracający motyw. W Galerii Arsenał mutują one w hybrydyczne byty ze sprzętami RTV i elementami postludzkimi. Jedna z rzeźb przedstawia kopulujące ćmy – z ich połączonych płaskich grzbietów patrzą na nas przez okulary ludzkie oczy. Ten surrealistyczny postapokaliptyczny krajobraz jest z kolei obserwowany przez trzy usadowione na stole pszczoły o antropomorficznych kształtach. Inspiracją do stworzenia tytułowych Alienbees była jedna z okładek czeskiego magazynu science-fiction. Hulačová zapamiętała ją z dzieciństwa przypadającego na lata 90. – okres fascynacji jej otoczenia kręgami w zbożu i opowiadaniami s.f. Wiara w zjawiska paranormalne rośnie w czasach niepokojów społecznych. Między innymi dlatego wspomnienie Hulačovej z lat transformacji ustrojowej jest tak adekwatne do dzisiejszej, pogrążonej w głębokim i wielopłaszczyznowym kryzysie rzeczywistości.

Pszczoły fascynują artystkę nie tylko ze względu na zjawisko masowego wymierania, ale także z powodu przypisywanej im w wielu kulturach roli istot łączących świat żywych z zaświatami, poruszających się pomiędzy życiem a śmiercią. W mitologii greckiej pszczoły Aristajosa wyłoniły się z gnijących ciał zwierząt złożonych przez niego w ofierze. Ten „reinkarnacyjny” potencjał ma też wszechobecna w twórczości czeskiej rzeźbiarki woda, która przepływa między bytami, nie respektując granicy życia i śmierci. Formy mikroorganizmów wodnych stanowią podstawę dużej części rzeźb i zdobiących je rysunków ołówkiem. Piszące o twórczości Hulačovej badaczki zauważają związek między jej „płynnymi” pracami a teorią hydrofeminizmu, w której ludzka indywidualność rozpływa się w posthumanistycznym świecie dzięki dostrzeżeniu wspólnego budulca wszystkich ziemskich bytów. „Woda jako ciało – pisze Astrida Neimanis – woda jako łącznik między ciałami; woda jako coś, co sprzyja wydawaniu ciał na świat. Jako byt, medium, jako siedlisko, środowisko przeobrażeń i ciążowego dojrzewania. Wszystko, co zawarte w naszych ciałach wodnych, sączące się z nich, podtrzymujące je i przesycające”. To „wspólne DNA”, „dusza” fascynuje Hulačovą, ale surowiec, z jakiego stworzone są jej „byty”, jest dobrany w sposób przewrotny. Beton – typowy materiał epoki przemysłowej – w kontekście płynności przedstawionych form uderza swoją stałością, która może symbolizować śmiercionośną suchość krajobrazu spowodowaną przez nadmierną eksploatację zasobów naturalnych. Wpatrujący się w trzymany w dłoni przeskalowany organizm wodny Chłopiec z mikrobem przypomina, że o naszej przyszłości decydować będzie dostępność wody.

Tytuł wystawy jest wołaniem o pomoc. Ale pochodzące ze świata fantastyki naukowej pszczoły Hulačovej – przedstawione na wzór owadopodobnych kosmitów – możemy prosić o ratunek, tylko jeśli przestaniemy postrzegać je jako „obcych”. Neimanis pyta: „Jaką etykę i politykę mogłabym kultywować, gdybym uznała, że niepoznawalność innej/innego przepływa przeze mnie – jak i ja płynę przez nią/niego?”.

Wystawa czynna do 10 stycznia 2022 r.

INFORMACJE O BILETACH:

Bilet normalny - 8 zł
Bilet ulgowy - 4 zł

W każdy czwartek wstęp jest bezpłatny
Miejsce imprezy
ul. Mickiewicza 2
15-222 Białystok

1097 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39