Jak we Florencji, Wenecji... Rozpoczyna się III Festiwal Muzyki Dawnej

2011.08.20 00:00
Skrzypce, altówki i wiolonczele barokowe, flety proste, klawesyny, violone, lutnie, teorby... Już od soboty (20.08) historyczne instrumenty będą rozbrzmiewały w Białymstoku. Rozpoczyna się III Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej. Tym razem towarzyszy mu hasło "Florencja, Wenecja, Neapol - trzy słońca włoskiego Baroku".
Jak we Florencji, Wenecji... Rozpoczyna się III Festiwal Muzyki Dawnej
Fot: Galeria im. Sleńdzińskich

Od 20 do 27 sierpnia będzie trwał zorganizowany w tym roku już po raz trzeci przez Galerię im. Sleńdzińskich Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej.

Inauguracyjny koncert festiwalu "Maski Weneckie" rozpocznie się w sobotę o godz. 18.00 w Auli Magna Pałacu Branickich. Wystąpi wówczas Zespół Muzyki Dawnej Collegium Spes Musica oraz Balet Dworski Cracovia Danza. Kolejny festiwalowy dzień, niedziela, to recital Judyty Tupczyńskiej - skrzypce barokowe i Anny Urszuli Kucharskiej - klawesyn. Po koncercie odbędzie się prelekcja. Początek o godz. 18.00 w siedzibie Galerii przy ul. Waryńskiego 24a.

Wenecja

Do rozwoju muzyki, a także tańca i teatru szczególny wkład dała Wenecja od połowy XVI do końca XVIII w. Zdobycze tamtejszej szkoły oraz budownictwo instrumentów zainicjowały powstanie sonat i koncertów. W XVIII-wiecznej Republice Weneckiej można było usłyszeć te formy od Vivaldiego, Albinoniego, Marcello. Tam też co roku dawano wyraz republikańskiej potrzebie łamania barier między stanami, poprzez wydarzenie łączące muzykę, teatr i sztuki plastyczne - karnawał maskowy.

Wśród masek szczególne miejsce zajmuje ta z charakterystycznym długim dziobem. Przypomina strój średniowiecznych lekarzy, którzy zakładali filtry w postaci ogromnego dziobu wypchanego gazą, mającego chronić przed infekcją. W XVII w. ubiór, który nosiła także policja szukająca zarażonych dżumą, stanowią: maska z wydrążonym dziobem i pokrytymi szkłem otworami na oczy, kapelusz i długi, czarny płaszcz. Widok tak odzianej postaci budził grozę w XVII-wiecznej Wenecji. Dla zdrowych oznaczał ostrzeżenie o wybuchu epidemii, a dla zarażonych - rychłą śmierć. Wprowadzenie maski Medico della Peste do klasycznych masek karnawału w wieku XVIII stanowiło rodzaj terapii.

Prezentowana pierwszego dnia Festiwalu choreografia, towarzysząca kompozycjom weneckich mistrzów muzyki instrumentalnej, nawiązuje do konceptu XVIII-wiecznego Karnawału Maskowego w Wenecji.

Florencja

Intencja przywrócenia muzyce mocy opiewanej w starożytnych pismach, stała się ideą grupy, która w latach 80. XVI w. gromadziła się w pałacu księcia Giovanniego de Bardi we Florencji. Rezultatem jej działań stał się nowoczesny program kompozytorski i nowy gatunek muzyczny - opera. Wystawienie pierwszej opery J. Cacciniego i J. Periego "Euridice" (1600) zostało uznane za początek baroku w muzyce, który trwał 150 lat.

Muzyka Antonia Vivaldiego, weneckiego kompozytora XVIII wieku, operuje innym instrumentarium i technikami kompozytorskimi niż muzyka prekursorów stylu barokowego, ale jej podstawowe cechy są niezmienne: obecność basu cyfrowanego i wyrafinowana ornamentacja oraz kontrast i ekspresyjność. Programowe "oddziaływanie na afekty" słuchacza zaznacza się w utworach pisanych z myślą o podopiecznych słynnego weneckiego sierocińca Ospedale della Pieta, dla którego Vivaldi tworzył prawie 37 lat. Ospedali były dobroczynnymi instytucjami, obejmującymi opieką sieroty i dzieci porzucone ze względu na nieprawe pochodzenie bądź fizyczne ułomności.

W samej Wenecji oprócz Ospedale della Pietà były jeszcze trzy podobne instytucje dysponujące damską orkiestrą o imponującym poziomie wykonawczym. Jak pisze dr John Kitchen z Edynburga "kobiety tych czasów działały o wiele więcej w świecie muzyki, niż historyczne książki każą nam wierzyć". Twierdzenie to wydaje się w pełni uzasadnione, gdy zapoznamy się z utworami: Francesci Caccini i Barbary Strozzi.

Prezentowany w programie finałowego koncertu (niedziela, 27.08) utwór "Dove Io Credea", wydany w 1621 r. jest jedną z jej zachowanych kompozycji F. Caccini. Z kolei urodzona w Wenecji B. Strozzi była uczennicą Cavalliego, jednego z pionierów nowego stylu Seconda Prattica. W programie jest jej kompozycja "Mercé di voi".

Ambitne wydarzenie artystyczne

Festiwal Muzyki Dawnej to w sumie 5 koncertów wybitnych instrumentalistów i tancerzy, absolwentów prestiżowych uczelni muzycznych z Europy, pracujących i koncertujących na całym świecie. Wśród nich są: Judyta Tupczyńska, Grzegorz Lalek, Tomasz Frycz, Anna Urszula Kucharska, Romana Agnel, Sławomir Greś, Krzysztof Antkowiak, Sarah Busfield, Julita Mirosławska, Simone Curley, Agnieszka Osiecka, Ludmiła Piestrak, Małgorzata Feldgebel, Grzegorz Zimak i Anna Wiktoria Swoboda.

Na wszystkie koncerty Festiwalu wstęp jest wolny. Portal BiałystokOnline patronuje całemu wydarzeniu.

Szczegółowy program:
Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej

E.S.

960 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39