Moniuszkowski Koncert Jubileuszowy

dodane dnia: 2014-04-29 przez: dorotaj
Impreza Patronat BiałystokOnline.pl
Moniuszkowski Koncert Jubileuszowy
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2014-05-08
Zapraszamy na "Moniuszkowski Koncert Jubileuszowy”, który odbędzie się dla uczczenia 195 rocznicy urodzin Kompozytora.

Soliści: Wiesław Bednarek, Bogdan Makal, Zbigniew Dębko
Fortepian: Robert Marat
Tańce: Polonez i Mazur – w wykonaniu ZPiT „Kurpie Zielone”
Prowadzenie koncertu: dr hab. Tomasz Baranowski

Plan Koncertu:
I. Polonez z opery „ Halka” – Zespół Pieśni i Tańca „Kurpie Zielone”
1. Aria Stolnika z I aktu opery Halka:  O mościwi mi panowie... - Bogdan Makal
2. Aria Janusza z  I aktu opery Halka: Skąd tu przybyła mimo mej woli... – Zbigniew Dębko
3. Aria Miecznika z II aktu opery  Straszny Dwór: Kto z mych dziewek ... - Wiesław Bednarek
4. Pieśń: W poświstach wichrów losu - Bogdan Makal
5. Pieśń pokutna: O Panie! Co losy ludzkości... sł. MAksymilian Radziszewski - Bogdan Makal
6. "Trzech budrysów" - Zbigniew Dębko
7. "Pieśń żeglarzy" - Zbigniew Dębko
8. Znasz li ten kraj... - Wiesław Bednarek
9. "Dziad i baba" - Wiesław Bednarek
10."Piosenka żołnierza" - Bogdan Makal
11."Korale" - Bogdan Makal
12."Prządka" - Zbigniew Dębko
13."Stary kapral" - Zbigniew Dębko
14."Pieśń Wojenna" - Wiesław Bednarek
15.Pieśń Chorążego z I aktu opery  Hrabina: Pomnę, ojciec waścin gadał ... - Wiesław Bednarek
II."Mazur" z opery „Straszny Dwór” w wykonaniu Zespołu Pieśni i Tańca „Kurpie Zielone”

Wiesław Bednarek - baryton
- z pochodzenia zduńskowolanin, przez niemal ćwierć wieku był pierwszoplanowym barytonem w gronie solistów Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a w latach 1979 - 1985 również Teatru Wielkiego w Łodzi. Podczas swej wieloletniej kariery wystąpił w około 1000. przedstawień na deskach macierzystego teatru, śpiewając największe role barytonowe światowego repertuaru operowego, jak chociażby tytułowe role w operach Verdiego: Nabucco, Makbet, Rigoletto, wielokrotnie uczestnicząc w premierowych spektaklach.
Jest pierwszym odtwórcą roli Nabucco w Polsce (Opera Śląska – 1983). Podczas licznych wojaży zaśpiewał w niemal wszystkich krajach Europy, w tym na deskach tak znakomitych teatrów jak Teatr Bolszoj w Moskwie, Staatsoper w Wiedniu, Komische i Staatsoper w Berlinie, Palais des Congres i Champs Elysees w Paryżu, Semperoper w Dreźnie, National Opera i Amfiteatr pod Akropolem w Atenach oraz w wielu innych miejscach jak: Jerozolima, Londyn, Bruksela, Helsinki, Haga, Amsterdam, Wilno itd.(w sumie około 700 występów zagranicznych ).
Brał udział w słynnych światowych realizacjach Halki St. Moniuszki w reż. Marii Fołtyn w Brazylii i Japonii, a także otwarciu drugiego (po Seulu) teatru operowego w Korei – w spektaklu Traviaty G. Verdiego – u boku Izabelli Kłosińskiej (1992).
Uhonorowany nagrodą Ministra Spraw Zagranicznych RP za wybitne zasługi dla polskiej kultury (1990 rok)
Po spektaklu Nabucco w Teatrze Wielkim w Warszawie w 1996 roku, w którym wystąpił u bogu światowej sławy śpiewaczki Gheny Dymitrowej, dyrygujący tym przedstawieniem Anton Guadagno, który przez kilka dziesięcioleci prowadził operowe przedstawienia z takim artystami jak: Maria Callas, Renata Tebaldi, Franco Corelli, Mario del Monaco, czy inni najwybitniejsi śpiewacy II połowy XX wieku – nazwał publicznie Wiesława Bednarka „sensacyjnym barytonem”. Następstwem tych słów było pisemne zaproszenie przez najpotężniejszego włoskiego impresaria, na  światowe sceny operowe. Artysta docenił ten zaszczyt, jednak zdecydował się pozostać na rodzimej scenie muzycznej.
Wiesław Bednarek, oprócz studiów muzycznych, ukończył magisterskie studia dziennikarskie na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Podyplomowe Studium Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz podyplomowo - biznes i zarządzanie w Międzynarodowej Szkole Menedżerów w Warszawie. Posiada tytuł naukowy doktora habilitowanego, a obszerne fragmenty jego pracy doktorskiej, określonej przez recenzującego ją, wybitnego polskiego śpiewaka i pedagoga prof. Piotra Kusiewicza, jako najlepsze, ze znanych mu, opracowanie na temat pieśni Stanisława Moniuszki. Część tej pracy została opublikowana w książce: Stanisław Moniuszko i jego podlaski rodowód - we współautorstwie z historykiem – prof. Józefem Maroszkiem, wydanej przez Białostockie Towarzystwo Śpiewacze im. Stanisława Moniuszki.
Na początku 2011 roku nagrał płytę z romansami rosyjskimi, będącą integralną częścią jego pracy habilitacyjnej Romans rosyjski – moja fascynacja, która również wydana została w formie książkowej. W tymże 2011 roku został odznaczony Odznaką Honorową PCK za koncertową działalność charytatywną.
Od kilkunastu lat jest stałym solistą Polskiej Opery Kameralnej, z którą od lat występuje  w corocznie odbywającym się Festiwalu Operowo-  Operetkowym w Ciechocinku, gdzie podczas XIII edycji tego festiwalu w 2010 r. obchodził 35-lecie pracy artystycznej.
Jako częsty gość audycji radiowej prowadzonej przez znanego śpiewaka i dwukrotnego dyr. Teatru Wielkiego w Łodzi – Kazimierza Kowalskiego, emitowanej w I Programie Polskiego Radia - cotygodniowo z niedzieli na poniedziałek, otrzymał na swoje nazwisko (adres Polskiego Radia) ponad tysiąc listów od słuchaczy tej audycji.
W roku akademickim 2012/2013 został profesorem nadzwyczajnym Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, obejmując tam klasę śpiewu na Wydziale Wokalno-Aktorskim.
Na początku 2013 roku został odznaczony Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis

Bogdan Makal - baryton
Ukończył naukę gry na fortepianie w klasie Teresy Król w PSM I st., a następnie naukę gry na organach w klasie Marii Terleckiej w PSM II st. w Białymstoku. Tu rozpoczął także naukę śpiewu solowego w klasie prof. Haliny Słonickiej i Haliny Kuczak. Do jego edukacji artystycznej przyczynili się też wybitni pedagodzy ZPKA im. Ignacego Jana Paderewskiego m.in. Tamara Lewandowska, Jolanta Chlebowicz, Zbigniew Popielski, Bożena Olędzka, Wioletta Bielecka oraz matka Alicja Makal.
Śpiew solowy studiował w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i Wrocławiu, gdzie był stypendystą MkiS (dyplom z wyróżnieniem w klasie prof. K. Myrlaka).Brał udział w kilkunastu konkursach organizowanych przez Akademię Muzyczną we Wrocławiu, Hochschule fur Musik Franz Liszt w Weimarze oraz Akademię Bachowską Helmuta Rillinga. Jest laureatem II nagrody oraz nagrody specjalnej za wykonanie pieśni St. Moniuszki w Warszawie (1989 .), III nagrody specjalnej na Ogólnouczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej (Warszawa - 1991 r.), II nagrody i nagrody specjalnej za wykonanie utworów polskich na II Międzyuczelnianym Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (1992 r.), i II nagrody oraz nagrody specjalnej Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku za najlepszą interpretację pieśni E. Griega Jeg elsker dig w Ogólnopolskim Konkursie Griegowskim w Gdańsku (1993r.), nagrody dla solisty na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce.
Odtwórca partii barytonowych i basowych w ponad 100 dziełach oratoryjnych. Uczestnik wielu festiwali we Francji, Niemczech, Belgii, Włoszech, Hiszpanii, Ukrainie, Białorusi i Rosji. Dokonał wielu nagrań dla radia i telewizji w kraju, Czechach, Francji i USA, w tym płyty nagrodzone Grand Prix du Disque de l`Academie Charles Gros oraz Diapason d`Or, nagroda muzyczna Miasta Wrocławia za rok 1999. Jest profesorem i dziekanem Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także kierownikiem Wydziału Wokalnego w PSM II st. Pełni też funkcję wykładowcy i kierownika Zimowego Kursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju. Jest jurorem wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych .
Za swoją działalność artystyczną i pedagogiczną otrzymał szereg nagród i dyplomów uznania m.in. od dyrektora CEA, Rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu, PSPŚ. Otrzymał Honorową Odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej, Srebrny Krzyż Zasługi, Medal Edukacji Narodowej oraz dyplomy jubileuszowe Wrocławskiej Kurii Metropolitalnej.

Zbigniew Debko - baryton.
Naukę śpiewu rozpoczął w PSM ll stopnia w Białymstoku w klasie prof. Haliny Słonickiej. Następnie studiował w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie prof. M. Witkiewicza. W 1992 r. będąc jeszcze studentem, został solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, z którą jest związany do dnia dzisiejszego. Współpracował także z Teatrem Wielkim-Opera Narodowa, Operą Krakowską, Operą Bytomską jak i Filharmoniami: Kielecką, Szczecińską, Bydgoską, Białostocką, Lubelską.
Ma w repertuarze wiele ról operowych od baroku i oper staropolskich po muzykę współczesną, takich jak: Plutone - "Euridice" J. Peri, Jan - ,,Nędza uszczęśliwiona" M. Kamieński, Antoni - ,,Flis'' St. Moniuszko , Janusz i Stolnik - ,,Halka" St. Moniuszko , Guślarz – „Widma” St. Moniuszko, Ramois – „Milda” St. Moniuszko, Straton - ,,Alceste"J-B Lully, Argant - ,,Tancrede" A. Campra, Podesta - ,,La Gazza Ladra", Geronio -,,Turco in Italia" , Hally - ,,Italiana in Algeri'' G.Rossini , Dulcamara - ,,Napój miłosny'' G.Donizetti, Mazetto -,,Don Giovanni", Don Alfonso ,, Cosi fan tutte" , Bartolo - ,, Le Nozze di Figaro" W. A. Mozart, Schaunard - ,,La Boheme" G.Puccini, jak i oratoryjnych: IX Symfonia L.v.Beethovena, Msza Nelsońska J. Haydna, Requiem, Msza c-moll, Msza Koronacyjna W. A. Mozarta, Litanie Ostrobramskie St. Moniuszki oraz dzieła J. Forstera, M. Mielczewskiego , J. Zeidlera.
Zbigniew Dębko był uczestnikiem wielu festiwali m.in. Festiwalu L.v.Beethovena, Vratislawii Cantans, Al Bustan Festival.
Występuje na wielu scenach operowych świata od Japonii i Libanu przez Ukrainę, Rosję, Niemcy, Austrię, Szwajcarię, Danię, Holandię, Belgię, Luksemburg po Francję i Hiszpanię.

Robert Marat – fortepian
Pianista i pedagog, profesor Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Wychowanek szkół muzycznych w Białymstoku, które ukończył pod kierunkiem Heleny Frankiewicz (uczennicy Aleksandra Michałowskiego). Dyplom pianistyczny uzyskał w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego (1988). Studiował również kameralistykę pod kierunkiem prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej, a także grę na klawesynie i organach.  Jest laureatem konkursów pianistycznych (m. in. Karola Szymanowskiego w Łodzi) oraz wielu nagród w zakresie muzyki kameralnej (m. in. nagrody Polskiego Radia im. Jerzego Lefelda). Obecnie jest związany pracą pedagogiczną z Akademią Muzyczną w Katowicach. Prowadził również klasę fortepianu na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Białymstoku (2002-2007) i w Liceum Muzycznym w Katowicach. Od 1997 roku współpracuje z Mozarteum w Salzburgu.  Prowadzi ożywioną działalność koncertową jako pianista i kameralista w kraju i zagranicą. Występował na prestiżowych festiwalach takich jak "Warszawska Jesień", "Salzburger Festspiele". Dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz na płytach CD. Dla wytwórni Selene nagrał po raz pierwszy w historii fonografii utwory Raula Koczalskiego i Aleksandra Michałowskiego, które ukazały się w serii "Wielka polska tradycja chopinowska".

Godzina: 19.00

Wstęp wolny

Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline
Miejsce imprezy
Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku

1551 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39