Ogólnopolski ranking urzędów miejskich. Białystok na szarym końcu

2014.02.23 00:00
Znikome zaangażowanie, niekompetencja urzędników, długie oczekiwanie na załatwienie sprawy i słaba strona internetowa. Złej oceny nie przysłoni nowoczesny budynek. Urząd Miejski w Białymstoku fatalnie wypadł w ogólnopolskim rankingu.
Ogólnopolski ranking urzędów miejskich. Białystok na szarym końcu
Fot: ESD

Na zlecenie Pisma Samorządu Terytorialnego "Wspólnota" przeprowadzono badanie satysfakcji mieszkańców z jakości usług świadczonych przez urzędy miejskie. Pod lupę wzięto 18 miast wojewódzkich (z Bydgoszczą i Toruniem oraz Zieloną Górą i Gorzowem Wielkopolskim). Ankieterzy przepytywali tam mieszkańców wychodzących z magistratów. Respondenci nie mogli być pracownikami poszczególnych ratuszy i załatwiali w minionym roku co najmniej jedną sprawę.

Oceniono 18 urzędów

Mieszkańcy oceniali zarówno pracę urzędników, jak i sam urząd. Wypełniali ankietę, odpowiadając na 10 szczegółowych pytań. W każdym przypadku mogli przyznać od 0 do 10 punktów. W ogólnej klasyfikacji wygrał Szczecin ze średnią oceną 7,80 pkt., najsłabszą notę uzyskał Lublin – 4,28 pkt.

Niestety tuż przed Lublinem sklasyfikował się Białystok (średnia ocena 4,45 pkt.). W ogólnym rankingu "Wspólnoty" nasz urząd miejski zajął 17. - przedostatnie - miejsce. Mieszkańcy są niezadowoleni niemal ze wszystkiego, a magistrat oceniają fatalnie prawie pod każdym względem.

Białostocki magistrat przedostatni

Białostoczanie nie są usatysfakcjonowani z załatwienia sprawy w urzędzie (17. miejsce w rankingu) i uważają, że czas poświęcony na jej rozpatrzenie jest zdecydowanie zbyt długi (17. miejsce). Podobnie oceniają urzędników: zarówno poziom ich kompetencji (17. miejsce), jak i zaangażowania, do którego odnoszą się jeszcze mniej przychylnie (18., ostatnie miejsce). Jeśli chodzi o możliwość wcześniejszego ustalenia terminu wizyty, nasz urząd uplasował się na 12. miejscu - być może część ankietowanych korzystała z systemu e-kolejka, który umożliwia rezerwację wizyty przez Internet. Przeciętnie oceniono komfort oferowany petentom podczas załatwiania spraw: możliwość zakupu kawy czy herbaty w automacie, dostępność wody z dystrybutora, dostępność bankomatu (10. miejsce). Jeśli chodzi o ocenę godzin pracy urzędu oraz dostępność i jakość strony internetowej, białostocki magistrat znowu uplasował się na przedostatnim miejscu. Białostoccy urzędnicy mają też najmniejsze szanse w całej Polsce, że w rozmowach towarzyskich mieszkaniec będzie pozytywnie wypowiadał się na temat ich pracy.

Pod jednym względem najlepszy

Aż w 7 spośród 10 zagadnień nasz ratusz wypadał na szarym końcu (uzyskał ostatnie lub przedostatnie miejsce). Pod jednym względem jest jednak liderem. Mieszkańcy Białegostoku najwyżej w całym kraju ocenili nowoczesność budynku. Rzeczywiście niedawno oddany do użytku Departament Obsługi Mieszkańców przy ul. Branickiego jest przestronny, wygodny, ma numeryczny system kolejkowy.

Niestety nowoczesny gmach nie jest wstanie zniwelować złego wrażenia zrobionego na mieszkańcach przez jego pracowników.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1242 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39