Ścieżka pod mostem i wiaty. Szykują się inwestycje dla rowerzystów

2014.02.27 00:00
Białystok będzie jednym z polskich miast z najdłuższymi ścieżkami rowerowymi. W tym roku przybędą nie tylko nowe drogi dla jednośladów, ale również wiaty, stojaki i - niestety z opóźnieniem - system wypożyczalni rowerów miejskich.
Ścieżka pod mostem i wiaty. Szykują się inwestycje dla rowerzystów
Fot: Ewelina Sadowska-Dubicka
Rowerzyści będą jeździli wzdłuż rzeki Białej

Jeszcze w tym roku białostoccy rowerzyści będą mogli korzystać ze 100 km ścieżek. Do obecnych 85 km przybędzie około 15 km nowych. Powstaną one przy okazji przebudowy ulic, ale też dzięki łączeniu tych istniejących. Dziś ogłoszono przetarg na budowę drogi dla rowerzystów wzdłuż przebudowanej al. Piłsudskiego.

Ścieżka pod mostem

- Ten odcinek jest długości niewielkiej, bo ma pół kilometra, ale jest ważny z punktu widzenia komunikacji rowerowej. Pozwala ominąć największe skrzyżowania - ocenia prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski
Nowy szlak zaprojektowano od istniejącego odcinka przy przy dawnym przystanku "Plac Inwalidów". Pobiegnie on pod mostem nad rzeką Białą w ul. Sienkiewicza, następnie wzdłuż istniejącego chodnika na bulwarach Ireny Sendlerowej, przez kładkę w rejonie ul. Kościelnej, bulwarami ks. Chodyki i pod mostem w ciągu al. Piłsudskiego. Odcinek objęty przetargiem zakończy się na ciągu pieszo-rowerowym przy placu Lussy.

W całej inwestycji wyjątkowym rozwiązaniem będzie przejazd pod mostem.
- Będzie tam elektroniczny system ostrzegawczy - o szczegółach mówi Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich.
A ostrzegać ma on o wysokim poziomie wód w rzece.
- Wtedy ścieżka nie będzie przejezdna - tłumaczy Ostrowski i jednocześnie zapewnia, że dni w roku, gdy Biała mocno wzbiera jest naprawdę niewiele (np. ostatnio były one we wrześniu).

Co ważne, droga ma być wykonana w specjalnej technologii, która nie pozwoli na wymywanie nawierzchni. Najpierw zostanie położony tzw. kamienny materac, na to warstwa betonu, a na koniec nawierzchnia żywiczna.

Budowa ścieżki wzdłuż al. Piłsudskiego powinna zakończyć się w czerwcu. Oprócz niej powstaną drogi m.in. wzdłuż ul. Sienkiewicza i Wasilkowskiej oraz koncepcja budowy kolejnych ścieżek, jak chociażby rowerowe połączenie ul. Maczka z Kleeberga.

Stojaki i wiaty

W tegorocznych planach jest też ustawienie 80 stojaków rowerowych.
- Będą one montowane przez cały 2014 rok - informuje Truskolaski.

Magistrat w tej chwili prosi o wskazanie miejsc, w których stojaki są najbardziej potrzebne. Do tej pory zdecydowana większość typowanych przez rowerzystów lokalizacji okazała się trafiona. Swoje propozycje można wskazywać na stronie internetowej urzędu miasta (zakładka drogi i inwestycje - infrastruktura rowerowa).

Oprócz tego, przy 15 białostockich szkołach pojawią się wiaty wraz ze stojakami na 10, 15 lub 30 jednośladów. Taki głos pojawił się podczas lipcowych konsultacji dotyczących systemu białostockiego roweru miejskiego. Wiaty zostaną zamontowane przy szkołach podstawowych nr: 1, 4, 43, 50, 51; gimnazjach nr: 2, 3, 4, 5, 6, 9, 13, 15, 18 i przy Zespole Szkół Sportowych.

- To dopiero początek. Na pewno w kolejnych latach będzie ich więcej - zapowiada Ostrowski.

Czekamy na BiKeRa

Tymczasem nadal nie została podpisana umowa ze spółką NextBike, która zajmie się organizacją systemu rowerów miejskich (choć do przetargu, w którym ją wybrano nie wpłynęły żadne odwołania). Ma to nastąpić dopiero w przyszłym tygodniu. Firma ta na zamontowanie stanowisk z rowerami będzie potrzebowała minimum 2 miesięcy. Oznacza to, że BiKeR będzie działał w maju, czyli co najmniej miesiąc później, niż zapowiadano.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1220 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39