873 osób online

Strefy Czystego Transportu w miastach? Polacy są za, ale stawiają warunek

2019.10.03 12:21
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, we współpracy z Warszawskim Alarmem Smogowym, przeprowadziło badanie dotyczące opinii Polaków na temat Stref Czystego Transportu. Okazuje się, że większość ankietowanych popiera powstanie SCT.
Strefy Czystego Transportu w miastach? Polacy są za, ale stawiają warunek
Fot: pixabay.com

Polska już bez Strefy Czystego Transportu

Ponad 70% polskich miast boryka się z problemem smogu. Za taki stan rzeczy w dużej mierze odpowiadają auta, których na naszych drogach jest już ponad 20 milionów. Na dodatek średni wiek samochodu w Polsce to 13 lat, a jak wiadomo, leciwe pojazdy emitują więcej spalin niż te nowe, które wyprodukowano za czasów bardziej restrykcyjnych norm. Nic więc dziwnego, że od kilkunastu miesięcy przewija się temat powstania Stref Czystego Transportu, które ograniczałyby wjazd do centrum miast dla najstarszych samochodów, a nawet wszystkich aut spalinowych. Choć tego typu strefy w Europie są dosyć popularne, w naszym kraju - mimo że przepisy na nie pozwalają - aktualnie nie ma ani jednego miejsca z SCT.

- Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych dała samorządom powyżej 100 tys. mieszkańców narzędzie w postaci Stref Czystego Transportu, które może mieć realny wpływ na poprawę jakości powietrza w miastach. Na terenie Europy funkcjonuje obecnie ponad 200 stref niskoemisyjnych, w Polsce ani jedna. Pilotażowa strefa na krakowskim Kazimierzu bardzo szybko została oprotestowana przez mieszkańców i w efekcie, 22 września br., zastąpiono ją strefą ograniczonego ruchu (SOR) - mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Polacy chcą SCT, jednak stawiają warunek

Choć mieszkańcy krakowskiej dzielnicy nie byli zadowoleni z SCT, to badanie przeprowadzone przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Warszawski Alarm Smogowy pokazuje, że większość Polaków chce powstania Stref Czystego Transportu. Na pytanie, czy w twoim mieście powinna znaleźć się Strefa Czystego Transportu, pozytywnie odpowiedziało 64,8% ankietowanych. Respondenci popierają ideę utworzenia SCT, ale są jednocześnie zdania, że w pierwszym etapie ich funkcjonowania zakaz wjazdu powinien obejmować głównie samochody najstarsze i najbardziej emisyjne. Chodzi tu przede wszystkim o auta wyprodukowane przed 2002 r.

Ponadto 44,6% ankietowanych stwierdziło, że realnie rozważyłoby zakup pojazdu elektrycznego, gdyby w ich mieście powstała Strefa Czystego Transportu. Zdaniem badanych utworzenie takowej strefy wpłynie na ochronę środowiska (66,4%) i doprowadzi do wzrostu liczby pojazdów zeroemisyjnych w całym mieście (53,7%). Oczywiście za główną korzyść stworzenia SCT przepytane osoby wskazują walkę ze smogiem (75,5%). Inne plusy takiego rozwiązania zdaniem respondentów to mniejsze natężenie ruchu (62,1%), ograniczenie hałasu (52,8%) i zwiększenie liczby wolnych miejsc parkingowych (29,7%).

Rafał Żuk
rafal.zuk@bialystokonline.pl
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2019 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.