7. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej

dodane dnia: 2015-07-13 przez: cmg01
Impreza Patronat BiałystokOnline.pl
7. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy:
2015-08-23 - 2015-08-29
Zapraszamy na 7. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej im. Julitty Sleńdzińskiej „Mądrze piękne i pięknie zuchwałe”.

Dyrektor Artystyczny Festiwalu: Anna Urszula Kucharska
klawesynistka, doktor sztuk muzycznych, specjalista w dziedzinie Wykonawstwa Historycznie Poinformowanego.

Koncerty wykonywane są na instrumentach historycznych bądź ich kopiach, w oparciu o specjalistyczną wiedzę o estetyce wykonawczej epoki. Wśród wykonawców znajdą się uznani artyści z Polski i zagranicy - Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Boliwii, a także utalentowani debiutanci, studenci wydziałów muzyki dawnej polskich uczelni muzycznych. Koncertom, jak co roku towarzyszą prelekcje przybliżające publiczności kontekst historyczno-estetyczny programu muzycznego.

Cykl koncertów i imprez towarzyszących wpisanych do programu VII MFMD został opatrzony wspólnym tytułem „Mądrze piękne i pięknie zuchwałe”. Opowiada o kobietach w kulturze baroku - autorkach dzieł artystycznych i wykonawczyniach, a także źródle inspiracji dla innych twórców. Zabrzmią wybitne dzieła muzyki dawnej, w tym kompozytorek: Élisabeth-Claude Jacquet de la Guerre, Barbary Strozzi, Francesci Caccini, utwory powstałe pod mecenatem kobiet oraz pisane dla wybitnych wirtuozek i ich zespołów: Concerto delle donne z Ferrary lub słynnego weneckiego zespołu dziewcząt z Ospedale della Pietà, prowadzonego przez Antonia Vivaldiego.
Tytuł Festiwalu „Mądrze piękne i pięknie zuchwałe“, odwołuje się do cytatu z dramatu Szekspira: „Zbyt ona piękna, zbyt mądra zarazem; / zbyt mądrze piękna: stąd istnym jest głazem” (przeł. Józef Paszkowski). Słowa, które wypowiada Romeo opisując wybrankę, mogłyby być zastosowane dla dyskursu nad estetyką muzyczną, jaki towarzyszył kształtowaniu się nowego stylu pod koniec XVI wieku. Prekursorzy baroku zarzucali wyrafinowanej polifonii – muzyce „zbyt mądrze pięknej”, brak środków ekspresyjnych umożliwiających emocjonalne „poruszenie słuchacza”.

Program Festiwalu:

23.08.2014 - godz.18.00, Aula Magna Pałacu Branickich, ul. Kilińskiego 1
Koncert Inauguracyjny „Per Ospedale della Pietà”


Bilety: 12zł

Soliści:
Iestyn Gosheron Morris (Wielka Brytania) - kontratenor
Martyna Pastuszka - skrzypce barokowe (koncertmistrz)
Leonor de Lera (Hiszpania) - skrzypce barokowe
Teresa Kamińska - wiolonczela barokowa
oraz
Barokowa Orkiestra Festiwalowa w składzie:
Joanna Gręziak , Justyna Skatulnik, Magdalena Kuźmińska, Kornelia Korecka - skrzypce barokowe
Małgorzata Feldgebel, Katarzyna Litwiniuk - altówka barokowa
Maria Ślipska - wiolonczela barokowa
Anna Bator - violone
Maria Wilgos - lutnia, gitara barokowa
Witold Wilgos - teorba
Anna Urszula Kucharska - klawesyn, kierownictwo artystyczne

Program:
Antonio Lucio Vivaldi (1678-1741)
Koncert d-moll op. 3 nr 11 RV 565 ( L`Estro Armonico)
Allegro-Adagio e spiccato-Allegro Largo e spiccato Allegro
Aria „Rompo i ceppi” (Orlando furioso RV 728)
Koncert F-dur op. 3 nr 7 RV 567
Andante Adagio ( L`Estro Armonico)
Koncert f-moll (Zima) op. 8 nr 4 RV297 (Il Cimento dell'Armonia e dell'Inventione)
Allegro non molto Largo Allegro
Koncert wiolonczelowy c-moll, RV401
Allegro non molto Adagio Allegro ma non molto
Sonata triowa na skrzypce, lutnię i basso continuo C-dur RV 82
Larghetto-Lento Allegro
Stabat Mater RV 621

25.08.2013 - godz. 18.00, Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Waryńskiego 24a
„W służbie Jej Królewskiej Mości” - monodramat muzyczny


Bilety: 6zł

Jerzy Łazewski - aktor
Anna Urszula Kucharska – klawesyn, kompilacja tekstowo-muzyczna

Tekst: William SHAKESPEARE Hamlet (w przekładzie Józefa Paszkowskiego): Akt 1-Scena 2, Akt 2-Scena 1, Akt 4-Scena2, Akt 4-scena4 (framenty); Romeo i Julia (w przekładzie Józefa Paszkowskiego): Akt 1-Scena 5, Akt 1-Scena 5, Akt 2-Scena 2, Akt 2- Scena 3 (framenty); Sonety: 130 (w przekładzie Stanisława Barańczaka)

Muzyka:
William BYRD (1540-1623)- La Volta, The Bells
Peter PHILIPS (1560 – 1628) - Amarilli di Julio Romano
John DOWLAND (1563-1626)/Jan Pieterszoon SWEELINCK (1562-1621) - Lachrimae Pavane
John BULL (1562-1628) - Chromatic Pavan and Galliard (Queen Elizabeth), Lord Lumley` Pavan, Walsingham

19.05 - Prelekcja: dr Krystyna Luto -„Suwereni, szpiedzy i spekulanci- mecenat artystyczny Elżbiety I”

26.08.2013 - godz. 18.00 Galeria im. Sleńdzińskich, ul. Waryńskiego 24a
“Kompozytorki i kolekcjonerki” - recital klawesynowy


Bilety: 6zł

Anna Krzysztofik-Buczyńska – klawesyn

Program:
Elisabeth-Claude JACQUET DE LA GUERRE (1665-1729) - Premier livre de pièces de clavessin (1687), Suita nr 3 a-moll
Domenico SCARLATTI(1685-1757) - Essercizi per glavicembalo, Sonata D-dur K1.
Daniel PURCELL (1663-1717) - The 2nd Book of the Ladys Entertainment, Toccata in d
Orlando GIBBONS (1583-1625) - Elizabeth Roger`s Virignal Book (1656/7), Nanns Maske
Elisabeth-Claude JACQUET DE LA GUERRE (1665-1729) - Premier livre de pièces de clavessin (1687), Suita nr 5 d-moll
Johann Sebastian BACH (1685-1750) - Klavierbüchlein für Anna Magdalena Bach (1725), Partita a-moll BWV 827

19.05 - Prelekcja: historyk sztuki Marta Pietruszko -„Powaga i ekstrawagancja - stroje damskie w XVII-wiecznej Europie”

29.08.2014 - godz.18.00, Aula Magna Pałacu Branickich, ul. Kilińskiego 1
Koncert finałowy “Concerto delle Donne”


Bilety: 12zł

Wykonawcy:
Julita Mirosławska - sopran
Henry Orlando Villca Santura (Boliwia) - tenor
Karol Kozłowski - tenor
Gewain Glenton (Wielka Brytania) - cynk
Cracovia Danza: Romana Agnel, Dariusz Brojek, Alicja Petrus taniec
oraz
Violetta Szopa-Tomczyk - skrzypce barokowe
Grzegorz Lalek - skrzypce barokowe
Marcin Stefaniuk – altówka barokowa
Tomasz Frycz – wiolonczela barokowa
Anna Wiktoria Swoboda – teorba, gitara barokowa
Anna Urszula Kucharska – klawesyn, kierownictwo muzyczne
Anna Urszula Kucharska - scenariusz i kompilacja sceniczno-muzyczna

Romana Agnel - choreografia i reżyseria ruchu scenicznego

Program:
Claudio MONTEVERDI (1567-1643) - Księga VIII: Madrigali guerrieri et amorosi; Wenecja 1638), Sinfonia (Il ballo delle ingrate)
Luzzsco LUZZASCHI (1545-1607) - Madrigali per cantare et sonare, Rzym 1601; La Primavera
Claudio MONTEVERDI (1567-1643) - Scherzi musicali, Wenecja 1632; Zefiro torna
Claudio MONTEVERDI (1567-1643) - Księga VIII: Madrigali guerrieri et amorosi,Wenecja 1638; Ninfa che, scalza il piede
Antonio BERTALI (1605-1669) - Ciaccona in C
Francesca CACCINI (1587 - 1645) Il Primo Libro delle Musiche, Florencja 1618; Io mi distruggo, et ardo
Barbara STROZZI (1619-1677) Diporti di Euterpe op.7, Wenecja 1659; Lamento: Lagrime mie a che vi trattenete
Francesco ROGNONI TAEGGIO (1550 - 1626)/Giovanni P. da PALESTRINA (1525-1594) Selva de varii passaggi, Mediolan 1620; Pulchra es amica mea
Claudio MONTEVERDI (1567-1643) Księga VIII: Madrigali guerrieri et amorosi,Wenecja 1638; Ogni amante è guerrier, Il combattimento di Tancredi et Clorinda

“Concerto delle Donne”
Książę Ferrary Alfons II d`Este, fundator legendarnego Concerto delle Donne, umiera bezpotomnie w roku 1597. Miasto należące do domu Estów ponad 350 lat zostaje włączone przez Klemensa VIII do Państwa Papieskiego, a wirtuozowski ”Zespół Dam” – rozwiązany. Jednakże właśnie w Rzymie, 4 lata później Luzzasco Luzzaschi(1545-1607) wydaje utwory, które pisał dla słynnych sopranów z Ferrary. Kompozycje, które wykonywały na ferrarskim dworze latach 1580-1597 Tarquinia Molza, Lucrezia Bendidio i Laura Peverara stanowią treść zbioru Madrigali per cantare, et sonare, a uno, e doi, e tre soprani (1601). Concerto delle Done został założony przez księcia Ferrary pod koniec lat 70-tych XVI wieku, zarówno dla ozłocenia splendoru dworskiego Ferrary, jak i dla rozrywki poślubionej w 1579 roku 14-letniej Margherity Gonzaga. Grupa utalentowanych miłośniczek muzyki szybko przekształciła się w profesjonalny zespół, który regularnie koncertował dla elitarnego kręgu dworskich gości. Wpływ Concerto delle Donne z Ferrary na ówczesną twórczość i rozwój stylu seconda prattica był nie mniejszy niż osiągnięcia Cameraty Florenckiej, grupy intelektualistów, której pracom muzykolodzy przypisują narodziny opery i baroku. Podobne „zespoły Dam” wkrótce zdobiły życie artystyczne dworu Gonzagów w Mantui i Orsinich w Rzymie.


BILETY do nabycia od 8 sierpnia w Galerii im. Sleńdzińskich w Białymstoku (ul. Waryńskiego 24a i ul. Legionowa 2) w godzinach pracy Galerii.
Dla posiadaczy Karty Seniora i Białostockiej Karty Dużej Rodziny 50 % zniżki

Organizator
Galeria im. Sleńdzińskich

Honorowy patronat
Prezydent Miasta Białegostoku

Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline
Miejsce imprezy
Białystok

1104 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39