Białystok ma nowy mural. Promuje akcję "Wyślij pocztówkę do babci" [ZDJĘCIA, WIDEO]

2019.06.04 15:09
Nowy mural powstaje na budynku przy ul. M. Skłodowskiej-Curie 14, blisko głównej siedziby Książnicy Podlaskiej. Promuje akcję organizowaną podczas Up To Date Festival.
Białystok ma nowy mural. Promuje akcję "Wyślij pocztówkę do babci" [ZDJĘCIA, WIDEO]
Fot: Anna Dycha
Mural "Wyślij pocztówkę do babci"

Up To Date Festival, słynący z odważnych i niesztampowych działań komunikacyjnych, znów daje o sobie znać. Właśnie odsłonięto majestatyczny mural, widniejący na elewacji jednego z najbardziej rozpoznawalnych białostockich budynków. Jego celem jest, z jednej strony, przypominanie o akcji społecznej festiwalu, czyli "Wyślij pocztówkę do babci", z drugiej zaś - głośne i wyraźne mówienie o relacjach międzyludzkich.

Jeden z największych murali w Białymstoku

Mural ozdobił ścianę budynku, który należał do Uniwersytetu w Białymstoku.

- Od wielu lat nasze działania spotykają się z zainteresowaniem naszych sponsorów. W tym konkretnym przypadku wiemy, że nasza współpraca to coś więcej niż tylko wsparcie finansowe. Z Łomża Jasne Pełne bardzo często rozumiemy się bez słów i wyprzedzamy się w działaniu. Powstanie muralu promującego akcję "Wyślij pocztówkę do babci" to wynik raptem kilku rozmów, szybkiej wymiany pomysłów i przejścia do działania. Kilka telefonów, wymiana kontaktów i nagle na pokładzie są z nami zawodowi artyści, najlepsza grupa od zadań specjalnych w Polsce, czyli Good Looking Studio, a Urząd Marszałkowski, wieloletni partner Festiwalu, powierza nam ścianę jednego z najbardziej rozpoznawalnych białostockich budynków - podkreśla Jędrzej Dondziło, główny koordynator Up To Date Festival.

I dodaje: - To jeden z największych murali, który powstał w Białymstoku, jeżeli nie największy.

Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki zaznacza:
- Up To Date Festival jest nie tylko wizytówką miasta, ale też województwa. Nie wyobrażam sobie, byśmy nie wspierali tej inicjatywy. Białystok słynie z murali, a ten dodatkowo ma przesłanie.

Jak informuje, władze województwa na 5 lat nieodpłatnie udostępniły ścianę budynku przy ul. Skłodowskiej-Curie.

Najpierw film, potem portret, teraz mural

O kulisach powstawania muralu opowiadał Cezary Chwicewski, dyrektor artystyczny Festiwalu.

- Zrobiliśmy burzę mózgów, co mogłoby powstać na tej ścianie. Jest to dzieło zespołu ludzi – przyznaje. - Mural przedstawia babcię Eugenię, którą znamy z jednego z filmów promujących festiwal Up To Date.

Oficjalnie zaprezentowany dziś mural przedstawia twarz pani Eugenii, babci, którą sympatycy festiwalu mieli już okazję poznać. To właśnie Ona w filmie pt. "Takie coś jest możliwe tylko w Białymstoku..." z 2011 roku zaprosiła redaktora Andrzeja Bajguza na herbatę i ciasto, by następnie opowiadać o festiwalowych artystach. Dziś pani Eugenia, prababcia jedenaściorga prawnucząt, spogląda na przechodniów ze ściany budynku przy ul. Skłodowskiej 14 i zachęca do wysłania pocztówki.



- Pojechaliśmy do babci Eugenii, która ma teraz 90 lat. Zrobiliśmy sesję zdjęciową. Autorką portretu jest Gosia Żuk. Później pozostało przenieść ten portret na ścianę. Nie było to łatwe zadanie. Ściana, na której powstała praca, jest pionowa, dodatkowo w pobliżu jest drzewo - dodaje Chwicewski.

Zapierające dech malarstwo architektoniczne to dzieło rąk artystów z Good Looking Studio, którzy przenieśli na jedną z piękniejszych białostockich postmodernistycznych brył wspólny projekt Jana Estrady-Osmyckiego, absolwenta malarstwa na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, oraz zespołu kreatywnego Up To Date Festival. Głównym sponsorem muralu jest Łomża Jasne Pełne, natomiast pomysłodawcą akcji WPdB, samego muralu oraz formy, jaką przybrał, jest wielokrotnie nagradzany za działania na rzecz kultury dyrektor kreatywny Up To Date Festivalu Cezary Chwicewski, który czuwał nad przebiegiem całości działań.

Na muralu z wielką dbałością został przedstawiony portret babci Eugenii - przypomina on rzeczywiście fotografię. Kobieta dłonią lekko przesłania twarz, na której widnieje szczery uśmiech.

"Wyślij pocztówkę do babci" i "50+"

Wielkoformatowy malunek promuje akcję "Wyślij pocztówkę do babci", która odbywa się podczas festiwalu Up To Date.

Akcja "Wyślij pocztówkę do babci" - mimo swojej nazwy - skierowana jest do rodzin i najbliższych osób uczestników Up To Date Festival. Organizatorzy chcą, aby zrobili oni miłą niespodziankę pozdrowieniami z Białegostoku, z Festiwalu, przy pomocy pocztówki - za darmo.

Podczas konferencji prasowej poświęconej muralowi przy ul. Skłodowskiej-Curie stanęła też skrzynka pocztowa i można było bezpłatnie wysłać pocztówkę do babci lub innej bliskiej osoby.

W czasie Festiwalu organizowana jest też akcja "50+", w ramach której można odwiedzić Festiwal z mamą, tatą, babcią czy dziadkiem - całkowicie za darmo. To jedyna w swoim rodzaju okazja, by pokolenie, którego młodość przypadła nieco wcześniej, mogło również dotknąć "naszej" kultury muzycznej. Wystarczy "dowód-na-dowód", który potwierdzi ukończenie 50 lat, by wejść na Festiwal za darmo i doświadczyć na własnej skórze tego, czym jest dziś kultura młodych.

- Dzięki akcji "50+" nasz Festiwal odwiedziło już kilkuset seniorów - wiemy, że niektórzy z nich powracają. W przypadku "Wyślij pocztówkę do babci" możemy mówić o ponad 2000 kartek wysłanych do najbliższych. Wszystko to w ciągu trzech lat realizowania naszych działań - podsumowuje Cezary Chwicewski.

Anna Dycha
anna.d@bialystokonline.pl

1203 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39