363 osób online

Koncert z okazji 190. rocznicy śmierci Ludwiga van Beethovena

dodane dnia: 2016-12-20 przez: cmg01
Impreza Patronat BiałystokOnline.pl
Koncert z okazji 190. rocznicy śmierci Ludwiga van Beethovena
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2017-02-10
Zapraszamy na Koncert z okazji 190. rocznicy śmierci Ludwiga van Beethovena.

Ludwig van Beethoven – kompozytor i pianista niemiecki, ostatni z tzw. klasyków wiedeńskich, a zarazem prekursor romantyzmu w muzyce, uznawany za jednego z największych twórców muzycznych wszech czasów.

Urodzony w Bonn, na terenie dzisiejszych Niemiec, już w młodości przeniósł się do Wiednia, gdzie rychło uzyskał reputację pianisty wirtuoza, a następnie wybitnego kompozytora. Mimo że około 25. roku życia zaczął tracić słuch, okazał wielką siłę ducha i nie zaprzestał tworzenia swoich dzieł, nawet w okresie całkowitej głuchoty.

W historii muzyki stanowi centralną postać pogranicza klasycyzmu i romantyzmu. Jego twórczość wytyczyła kierunek rozwoju muzyki na cały XIX wiek. Światową popularność Beethoven zawdzięcza przede wszystkim swym dziewięciu symfoniom, choć równie przełomowe było znaczenie jego sonat i wariacji fortepianowych oraz muzyki kameralnej, przede wszystkim kwartetów smyczkowych. Muzyka Beethovena łączy intensywność uczuć z doskonałością formy; wyraża się w niej apoteoza wolności i godności jednostki, woli życia, heroizmu, zmagań z losem oraz radości i powszechnego braterstwa.

„IX Symfonia stała się punktem odniesienia dla następnych pokoleń kompozytorów. Można zauważyć w niej zapowiedzi impresjonizmu. Pojawiają się przy słowach o Bogu, który „musi istnieć ponad namiotem z gwiazd”. Pod tym namiotem ludzie mają połączyć się w braterstwie. Słowom o gwiezdnym baldachimie towarzyszy łagodne, migotliwe pulsowanie najjaśniejszych rejestrów całej orkiestry. Mocno kontrastują z wcześniejszym chorałem chóru męskiego z towarzyszeniem puzonu, wiolonczel i kontrabasów, a także z późniejszą, kolejną dwutematyczną fugą, prowadzącą do ekstatycznego zakończenia w radosnej tonacji D-dur.” (z oprac. Magdaleny Gajl)

Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej
Chór Akademicki Uniwersytetu w Białymstoku
Chór Politechniki Białostockiej

Paweł Kotla – dyrygent
Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran
Ewa Marciniec – alt
Przemysław Borys – tenor
Wojtek Gierlach – bas
Edward Kulikowski – przygotowanie Chóru Akademickiego UwB
Wioletta Miłkowska – przygotowanie Chóru PB

Program:

Ludwig van Beethoven (1770–1827)
IX Symfonia d-moll op. 125
I. Allegro, ma non troppo, un poco maestoso
II. Allegro vivace
III. Adagio molto e cantabile
IV. Presto

Godz. 19.00
Miejsce: Sala koncertowa, ul. Podleśna 2

Bilety: normalny 40zł, ulgowy 34zł, studencki 20zł, szkolny 15zł.

O artystach:

CHÓR AKADEMICKI UNIWERSYTETU W BIAŁYMSTOKU

Powstał w 1976 roku jako Chór Akademicki Filii Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1977 roku dyrygentem i kierownikiem artystycznym jest prof. E. Kulikowski. Od 1984 roku chór regularnie koncertuje za granicą (Litwa, Łotwa, Słowacja, Francja, Niemcy, Belgia, Holandia, Szwajcaria, Czechy, Szwecja, Wielka Brytania, Grecja, Hiszpania, Włochy i Watykan, gdzie zostali przyjęci na audiencji przez Ojca Świętego Jana Pawła II). Jako jedyny dostąpił zaszczytu śpiewania przed Papieżem w 1991 roku. Uczestniczył w krajowych i zagranicznych konkursach i festiwalach, m.in. w Kraśniku, Olsztynie, Bydgoszczy (1986 – I miejsce), Wrocławiu, Legnicy (1989 – I nagroda), Poznaniu, Nancy, Neerpelt (1985 – I nagroda cum laude), Gorycji, Linzu, Llangollen, Atenach (1996 – dwa srebrne medale i jeden brązowy), Bernie, Coventry, Helsingborgu (2004 – srebrny medal), Cantonigros, Petersburgu (2012 – III miejsce), Paryżu (2013 – złoty dyplom), Ohrid oraz Pradze. Propaguje muzykę polską: M. Gomółkę, Wacława z Szamotuł, G.G. Gorczyckiego, B. Pękiela, M. Zieleńskiego, F. Nowowiejskiego, T. Szeligowskiego, J. Świdra, R. Twardowskiego, K. Kurpińskiego, J. Krenza, P. Łukaszewskiego, J. Łuciuka, M. Bembinowa, A. Koszewskiego, H.M. Góreckiego. W repertuarze ma pełnospektaklowe programy „Kolęd i pastorałek”, „Pieśni patriotycznych”, „Musica sacra” oraz „Negro Spirituals”. Od roku 1983 regularnie współpracuje z Operą i Filharmonią Podlaską, występował także z orkiestrami Filharmonii Lubelskiej, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Poznańskiej, z Orkiestrą Symfoniczną z Bukaresztu, Berneńską Orkiestrą Symfoniczną, Koszycką Orkiestrą Symfoniczną oraz Angielską Orkiestrą Symfoniczną. Współpracował z wieloma znanymi solistami (K. Szostek-Radkowa, J. Rappé, O. Pasiecznik, B. Sokorska, B. Zagórzanka, P. Lipińska, K. Trylnik, K. Pustelak, R. Tesarowicz, J. Knettig, M. Szczyciński, A. Stefanowicz, J. Laszczkowski, C. Szyfman, A. Zdunikowski) oraz dyrygentami (M.J. Błaszczyk, M. Nałęcz-Niesiołowski, T. Chachaj, Ch. Olivieri-Munroe, M. Griffaton, M. Dubois, P.L. Wright, Sir D. Willcocks). Dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych w Polsce, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Grecji. Wydał cztery albumy. Laureat LXV Nagrody im. W. Pietrzaka w kategorii nagroda artystyczna za propagowanie w Polsce i za granicą muzyki polskiej (2012). W 2016 roku świętował jubileusz 40-lecia działalności artystycznej.

CHÓR POLITECHNIKI BIAŁOSTOCKIEJ

Chór Politechniki Białostockiej powstał w 1977 roku jako zespół męski pod dyrekcją Z. Hamerlak-Gładyszewskiej. Już po kilku latach istnienia rozpoczął występy zagraniczne, m.in. w Bułgarii, na Litwie, we Francji. Od grudnia 1997 roku Chórem kieruje W. Miłkowska. W tym czasie repertuar Chóru rozszerzył się o formy wokalno-instrumentalne (m.in. dzieła J.S. Bacha, A. Vivaldiego, J. Haydna, W.A. Mozarta, G. Rossiniego, F. Schuberta, G. Faurégo, S. Moniuszki, K. Jenkinsa, J. Ruttera). Pod kierownictwem W. Miłkowskiej dokonały się przedsięwzięcia jubileuszowe Chóru z okazji 20-, 25-, 30- i 35-lecia działalności artystycznej Zespołu. W ciągu ponadtrzydziestopięcioletniej działalności Chór wielokrotnie uświetniał uczelniane uroczystości. Koncertował nie tylko w Białymstoku i regionie, ale na terenie kraju i poza jego granicami: w Kanadzie, USA, Czechach, Wielkiej Brytanii, Belgii, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Grecji, Macedonii, Portugalii, Włoszech, na Litwie. Chór dokonywał też nagrań radiowych oraz zdobywał nagrody i wyróżnienia w licznych konkursach, m.in w Ogólnopolskim Konkursie Kolęd i Pastorałek w Chełmnie (2012), Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. F. Nowowiejskiego w Barczewie (2012), w Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Ohrid (Macedonia, 2013) oraz Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym we Florencji (Włochy, 2014). W bogatym repertuarze Zespołu znajdują się dziś poza formami wokalno-instrumentalnymi także utwory świeckie i sakralne a cappella z różnych epok. Niektóre z nich zostały zarejestrowane na płytach CD. Są to: W.A. Mozart – Missa brevis F-dur (1999), A. Ramírez – Misa Criolla, Navidad nuestra (2002), A. Vivaldi – Magnificat, Gloria (2003), Requiem w twórczości kompozytorów polskich (2006), R. Ray – Gospel Mass (2007).

PAWEŁ KOTLA

Absolwent dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (R. Dudek, B. Madey), muzykologii Uniwersytetu w Oksfordzie (A. Parrott) i kursów mistrzowskich w Wiedniu, Sienie, Innsbrucku oraz u legendarnego prof. J. Panuli. Od 1997 r. mieszka w Londynie, gdzie był m.in. dyrygentem London Symphony Orchestra. Twórca i pierwszy szef artystyczny I, CULTURE Orchestra, oficjalnej orkiestry polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Asystent światowej klasy dyrygentów (Sir C. Davis, V. Gergiev, Sir S. Rattle, Sir N. Marriner, Y. Temirkanov). W latach 1996–1998 dyrektor artystyczny Oxford University Philharmonia, 1997–1998 dyrygent przy słynnym Wydziale Operowym Guildhall School of Music and Drama w Londynie. W 2008 roku jako jedyny dotąd polski dyrygent wystąpił z Młodzieżową Orkiestrą Unii Europejskiej (EUYO) w Parlamencie Europejskim w Strasburgu, otwierając uroczystości obchodów jego 50-lecia. Dyrygował niemal wszystkimi polskimi filharmoniami, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Operą na Zamku w Szczecinie, Warszawską Operą Kameralną, Orquestra Sinfônica Municipal de São Paulo, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Filharmonią Petersburską, Drottningholms Barockensemble, City of Birmingham Symphony Orchestra, Narodową Orkiestrą Ukrainy, Państwową Filharmonią Białorusi, Narodową Orkiestrą Kameralną Gruzji, London Mozart Players. Koncertował m.in. w Ópera São Paulo, Opera Monte-Carlo, Filharmonii Narodowej, Operze Narodowej Ukrainy, Berwaldhallen w Sztokholmie, Filharmonii Berlińskiej, Operze Królewskiej w Madrycie, Filharmonii Petersburskiej, Konserwatorium Królewskim w Brukseli, Barbican Centre, Royal Albert Hall i Royal Festival Hall w Londynie. Jego nagrania transmitowały stacje radiowe w Szwecji, Słowenii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. W 2007 roku wygrał konkurs Fundacji Murray-Smith Laird i został zaproszony do współpracy z London Symphony Orchestra w ramach prestiżowego programu Sir C. Davisa. Juror Konkursu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego i konkursu Młody Muzyk Roku Eurowizji. W 2016 roku otrzymał Złotą Odznakę Gryfa Zachodniopomorskiego. Od 2016 roku kierownik artystyczny i pierwszy dyrygent Opery i Filharmonii Podlaskiej.

ANNA MIKOŁAJCZYK-NIEWIEDZIAŁ

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Solistka Warszawskiej Opery Kameralnej, stale współpracuje z Operą Bałtycką w Gdańsku, gdzie śpiewa pierwszoplanowe role w operach W.A. Mozarta, P. Czajkowskiego, G. Verdiego czy I. Strawińskiego. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno-kantatowej i kameralnej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. Współpracuje z wybitnymi przedstawicielami tego nurtu wykonawczego w Polsce i poza granicami kraju. W 2001 r. otrzymała Nagrodę im. Z. Rayzacherowej „dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej” na 11. Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Jej repertuar obejmuje również muzykę współczesną. Prawykonania swoich kompozycji powierzali jej między innymi tacy kompozytorzy, jak P. Łukaszewski, B. Kowalski, G. Duchnowski. W listopadzie 2011 r. odbyła się w Operze Bałtyckiej prapremiera opery E. Sikory „Madame Curie”, w której artystka zaśpiewała partię tytułową. Zarówno przedstawienie, jak i główna rola zostały nagrodzone wieloma nagrodami. W 2013 r. nagrodą L’Orphée du Prestige Lyrique europejskiego stowarzyszenia L’Academie du Disque Lyrique uhonorowano DVD „Madame Curie” wydane przez firmę DUX. W 2015 r. taką samą nagrodę otrzymał dwupłytowy album „Musica Sacromontana IX – Pasquale Anfossi »Oratorio La morte di San Filipo Neri«” z udziałem śpiewaczki. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Brała udział w realizacji płyt. Wiele z nich zostało uhonorowanych nominacjami lub otrzymało Nagrodę Muzyczną Fryderyk. W 2007 r. ukazała się solowa płyta, wydana przez firmę DUX, na której wraz z pianistą, E. Wolaninem, Artystka prezentuje pieśni K. Szymanowskiego. Nagranie to zostało wyróżnione przez Akademię Fonograficzną dwiema nagrodami Fryderyk 2008, w kategoriach: Album Roku Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet oraz Fonograficzny Debiut Roku.

EWA MARCINIEC

Absolwentka Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku na wydziałach Wokalno-Aktorskim w klasie prof. Z. Janukowicz-Pobłockiej oraz Kompozycji i Teorii Muzyki (1992, dyplomy z wyróżnieniem). Jako stypendystka DAAD ukończyła studia podyplomowe w Musikhochschule und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie śpiewu solowego prof. L. Bosabalian (dyplom z wyróżnieniem). Laureatka I nagrody oraz dwóch nagród specjalnych – w tym od K. Szostek-Radkowej „za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos” w Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (1991). Finalistka 45th International Vocal Competition’s-Hertogenbosch (1994) oraz ARD International Music Competition w Monachium (1996). Umiejętności doskonaliła pod okiem C. Bergonziego, P. Esswooda, H. Rillinga i A. Stolte. Występowała w prestiżowych salach koncertowych i na scenach operowych świata, takich jak Berliner Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Rundfunk-Sinfonieorchester Saarbrücken, Oper Frankfurt, Hessisches Staatstheater Wiesbaden, Staatstheater Oldenburg (Niemcy), Palais des Beaux-Arts w Brukseli, Filharmonia w Liège (Belgia), Konzerthaus Luzern, Kongresshaus Zürich, Grand Casino Basel, Casino Bern (Szwajcaria), Teatro La Fenice di Venezia, Teatro dell’Opera di Roma, Teatro Comunale di Bologna, Teatro Comunale „Giuseppe Verdi” di Trieste, Teatro Nuovo Giovanni di Udine (Włochy), Landestheater Linz (Austria), Richard B. Fisher Center for the Performing Arts (USA), a także w Danii, Holandii, Francji, Watykanie i Izraelu. Regularnie występuje na wielu polskich scenach. Gości na licznych festiwalach polskich i zagranicznych. Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: M. Albrecht, T. Bugaj, F. Brüggen, Myung-Whun Chung, D. Gatti, T. Kamioka, J. Kaspszyk, J. Katlewicz, K. Kord, T. Kozłowski, J. Krenz, J. Maksymiuk, W. Michniewski, G. Ötvös, M. Pijarowski, S.A. Reck, J. Salwarowski, J. Semkow, S. Skrowaczewski, T. Strugała, G. Tchitchinadze, A. Wit, T. Wojciechowski, B.H. van de Velde, A. Yurkevich, i takimi artystami, jak: S. Anthony, S. Bullock, A. Dobber, A. Dohmen, S. Estes, S. Hass, J. Juon, H.J. Ketelsen, Ch. Libor, Ch. Merritt, W. Ochman, O. Pasiecznik, D. Pittman-Jennings, K. Riegel, A. Ruciński, K. Rydl, H. Sotin, E. Szmytka, A. Titus, I. Tobiasson, E. Wottrich. W dorobku ma wiele nagrań. Prowadzi klasę śpiewu solowego jako profesor Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.

PRZEMYSŁAW BORYS

Solista Opery i Filharmonii Podlaskiej. Absolwent studiów magisterskich i doktoranckich na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. B. Makala oraz Masterstudium Universität Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. E. Wilke. Stypendysta programu Erasmus w Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie. Artysta wyróżniony został wieloma prestiżowymi nagrodami, m.in. Grand Prix III Międzynarodowego Konkursu Młodych Śpiewaków w Kownie, Nagrodą Specjalną w Konkursie Wokalnym im. J., E. i J. Reszków w Częstochowie czy „Bursztynową Struną” na I Festiwalu Włoskiej Muzyki Operowej „Belcanto per sempre” we Włocławku. Jest finalistą licznych konkursów – w tym Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Martinelli-Pertile Montagnana (Padwa) czy Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „L’Orfeo di Claudio Monteverdi” w Weronie). Współpracował ze znakomitymi dyrygentami, koncertując w kraju i za granicą – m.in. w Niemczech, Austrii, Holandii, Włoszech, Rumunii i Chinach. Na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej występuje w następujących produkcjach operowych i musicalowych: „Carmen” G. Bizeta (reż. B. Redo-Dobber), „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta (reż. J. Marszewski), „Traviata” G. Verdiego, „Straszny dwór” S. Moniuszki, „Korczak” Ch. Williamsa oraz „Skrzypek na dachu” J. Bocka (reż. R. Skolmowski), a także „Upiór w operze” A. Lloyd Webbera (reż. W. Kępczyński).

WOJTEK GIERLACH

Laureat głównych nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach wokalnych, m.in. Konkursu Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu (I miejsce, 1999), konkursu w Bilbao (II miejsce, 2000), Premio Caruso w Mediolanie (główna nagroda, 2001), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. F. Viñasa w Barcelonie (III miejsce, 2004). Zdobywca Nagrody im. J. Kiepury dla najlepszego śpiewaka w 2012 roku. Ubiegły sezon artystyczny rozpoczął rolą Melissa w „Alcinie” G.F. Händla z J. DiDonato i The English Concert pod dyrekcją H. Bicketa w Carnegie Hall, Théâtre des Champs-Élysées i Theater an der Wien. Do ostatnich sukcesów należą debiuty w Duńskiej Operze Narodowej oraz Walijskiej Operze Narodowej w Cardiff jako Sir Giorgio w „Purytanach” V. Belliniego pod batutą C. Rizziego. W Warszawskiej Operze Kameralnej debiutował rolami tytułowymi w „Imeneo” G.F. Händla i „Don Giovannim” W.A. Mozarta. W Operze i Filharmonii Podlaskiej grał Zbigniewa w „Strasznym dworze” S. Moniuszki, Markiza w „Traviacie” G. Verdiego oraz bohatera tytułowego w „Pimpinone” G.Ph. Telemanna. W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej wystąpił jako Colline w „Cyganerii” G. Pucciniego, Duce Alfonso w „Lukrecji Borgii”, Raimondo w „Łucji z Lammermooru” oraz Talbot w „Marii Stuart” G. Donizettiego, Figaro w „Weselu Figara” W.A. Mozarta, Escamillo w „Carmen” G. Bizeta, Gessler w „Wilhelmie Tellu” G. Rossiniego i Zbigniew w „Strasznym dworze” S. Moniuszki. Wystąpił również w wielu operach G. Rossiniego jako Don Basilio w „Cyruliku sewilskim” (Deutsche Oper w Berlinie), Assur w „Semiramidzie” (Royal Danish Theatre w Kopenhadze), Alidoro w „Kopciuszku” (Festival International d'Art Lyrique d'Aix-en-Provence) czy też Orbazzano w „Tankredzie” (Teatro de la Maestranza w Sewilli). Inne role to Oroveso w „Normie” V. Belliniego (Teatro Nacional de São Carlos w Lizbonie), Melisso w „Alcinie” G.F. Händla (Opéra National de Bordeaux), Leporello w „Don Giovannim” W.A. Mozarta (Nico Malan Opera House w Cape Town) czy Hrabia Rodolfo w „Lunatyczce” V. Belliniego (Theater St. Gallen). Posiada także szeroki repertuar koncertowy i oratoryjno-kantatowy („Saul” G.F. Händla i „Elias” F. Mendelssohna, „Stabat Mater” A. Dvořáka, „Missa Solemnis” L. van Beethovena, „Magnificat” J.S. Bacha, „Stabat Mater” G. Rossiniego, „Dies Irae” K. Pendereckiego). W najbliższych planach ma m.in. rolę popa w „Lady Macbeth mceńskiego powiatu” D. Szostakowicza w Covent Garden.

EDWARD KULIKOWSKI

Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie i Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Profesor Uniwersytetu w Białymstoku oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Od początku swojej działalności artystycznej inicjował i prowadził wiele działań animacyjnych w społecznym ruchu muzycznym, m.in. współpracując z Białostockim Towarzystwem Muzycznym. Od 1977 roku jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru Akademickiego Uniwersytetu w Białymstoku (wcześniej Filii Uniwersytetu Warszawskiego). Jest autorem wielu opracowań chóralnych wykonywanych przez zespół. Od 1983 roku współpracuje z Filharmonią Białostocką (obecnie Operą i Filharmonią Podlaską – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku). W ramach tej współpracy przygotował i poprowadził wiele koncertów a cappella i oratoryjnych, m.in. utwory: Oratorium na Boże Narodzenie J.S. Bacha, „Te Deum” G.F. Händla, Msza nelsońska J. Haydna, Msza C-dur L. van Beethovena, Msza G-dur F. Schuberta, Msza cecyliańska Ch. Gounoda, Msza c-moll KV 427 „Wielka” i Msza C-dur KV317 „Koronacyjna” W.A. Mozarta. Wspólnie z dyrygentami ówczesnej Filharmonii Białostockiej przygotował wiele dzieł oratoryjnych, m.in. Requiem W.A. Mozarta, dzieła G. Verdiego, J. Brahmsa, G. Faurégo, „Missa pro pace” W. Kilara, „Stabat Mater” A. Dvořáka, a także „Carmen” G. Bizeta i IX Symfonię L. van Beethovena. Pod jego kierownictwem Chór Akademicki Uniwersytetu w Białymstoku koncertował niemal w całej Europie oraz występował na wielu prestiżowych konkursach i festiwalach chóralnych, zbierając dobre recenzje i laury. W 2016 roku świętował jubileusz 40-lecia pracy artystycznej. 21 października 2016 roku został uhonorowany Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

WIOLETTA MIŁKOWSKA

Dyrygent, pedagog, profesor sztuk muzycznych. Prowadzi klasę dyrygentury na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku. W latach 2012–2016 pełniła funkcję Kierownika Zakładu Dyrygentury Chóralnej. Obecnie została powołana do Rady Naukowej UMFC oraz Zespołu do spraw parametryzacji w Uczelni. Pracę z chórem rozpoczęła w roku 1985. Prowadziła zespoły dziecięce, młodzieżowe oraz akademickie. Obecnie jest dyrygentem i kierownikiem artystycznym Chóru Politechniki Białostockiej (od 1997) oraz Chóru Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku (od 2005). Koncertowała w wielu krajach Europy, Kanadzie oraz USA. Brała udział w festiwalach, zdobywając liczne nagrody. Wielokrotnie zapraszana była do jury konkursów chóralnych regionalnych, ogólnopolskich oraz międzynarodowych. Współpracując z orkiestrami kameralnymi zrealizowała szereg koncertów oratoryjnych. Wspólnie z prowadzonymi przez nią zespołami zarejestrowała interpretacje wybranych dzieł na płytach CD. Jest też autorką publikacji książkowych. Zajmuje się także działalnością naukową, a obszarem jej badań jest wokalna oraz wokalno-instrumentalna twórczość funeralna. Wyniki badań zostały przedstawione w publikacji pt. „Requiem w twórczości kompozytorów polskich”. Inną jej domeną badawczą jest szeroka problematyka chóralistyki polskiej. Była kierownikiem oraz współorganizatorem wielu konferencji naukowych (m.in. „Nurt narodowy w twórczości kompozytorów polskich w czasach zaborów…”, „Między nieznanym a zapomnianym. Muzyka polska w świetle nowych odkryć, W kręgu chóralistyki polskiej”). Jest animatorem młodzieżowego ruchu chóralnego na Podlasiu. W latach 2006–2014 była w regionie koordynatorem działań ogólnopolskiego programu rozwoju chórów szkolnych „Śpiewająca Polska”. Obraz funkcjonowania szkolnych zespołów chóralnych zawarty jest w publikacji jej autorstwa „Białystok w »Śpiewającej Polsce«”(Białystok, 2011). Od roku 2015 koordynuje zadania edukacyjno-artystyczne w projekcie „Rozśpiewany Białystok”. Uhonorowana Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz Nagrodą Prezydenta Miasta Białegostoku – Statuetką „Nauczyciel Mądry Sercem”. Za swą działalność naukową, artystyczną i popularyzatorską została wyróżniona Medalem „Za Zasługi dla Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina” oraz Medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline

 Patronujemy
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2017 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.