Noc Muzeów w Muzeum Wnętrz Pałacowych w Choroszczy

dodane dnia: 2018-05-13 przez: cmg01
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2018-05-19
Godz. 18.00 – 24.00.

Wszystko o biżuterii (wystawa, wykład i warsztaty):
- 19.00 – Biżuteria orężem, czyli o pierścieniach patriotów i zakochanych – wykład dr Dagmary Wójcik
- Klejnoty i uczucia – wystawa czasowa, na której prezentowana jest dawna biżuteria ze zbiorów Muzeum w Gliwicach. więcej
- Biżuteria informacyjna – zajęcia plastyczne polegające na samodzielnym wykonania biżuterii informacyjnej
Biżuteria pełni nie tylko funkcję dekoracyjną, ale może mieć też znaczenie religijne, użytkowe i czysto informacyjne. W tej ostatniej grupie znajdują się nieśmiertelniki – wojskowy system identyfikacji żołnierzy. Chociaż były, są i będą częścią wojskowego życia, to obecnie nosi je również wielu cywili, np. motocykliści, sportowcy, pracownicy ochrony czy fani militariów. Jest to też sposób na szybkie przekazanie informacji z takimi danymi jak: imię nazwisko, adres, telefon, grupa krwi oraz chorobach czy alergiach.
W Noc Muzeów w Choroszczy można będzie wykonać zawieszkę-identyfikator z danymi w formie breloczka do bagażu, plecaka lub kluczy.

Prezentacje:

- Zagubione - znalezione: prezentacja obrazu „Rinaldo i Armida” pochodzącego z dawnego pałacu Branickich w Choroszczy.
Rinaldo i Armida to postacie z poematu Torquato Tassa „Jerozolima wyzwolona” (wł. „La Gerusalemme Liberata”) z 1581 r. Jego tło stanowią dzieje pierwszej krucjaty – oblężenie i zdobycie Jerozolimy pod wodzą Godfreda de Bouillon. Historia Rinalda i Armidy zainspirowała wielu artystów, m.in. kompozytorów Georga Friedricha Handela i Gioacchino Rossiniego oraz malarzy Nicolasa Poussin, Antonego van Dycka i Franoçisa Bouchera. Z artykułu Zygmunta Glogera zamieszczonego w „Kłosach” w 1874 r. wynika, że w salonie pałacu w Choroszczy w XVIII wieku znajdował się obraz wzorowany dość wiernie na obrazie tego ostatniego malarza. Francuski artysta wybrał moment, gdy Armida zaklęciem przetrzymuje Rinalda w swoim zaczarowanym pałacu, a dwaj jego towarzysze, Carlo i Ubaldo, przybywają aby go uwolnić. Zygmunt Gloger ocalił od zniszczenia i zapomnienia wiele pamiątek po Branickich, wśród nich znalazł się też obraz „Rinaldo i Armida”, który do tej pory znajduje się w posiadaniu jego potomków.
- Zapoznane - przywołane: przypomnienie mało znanych przedstawicieli rodu Moes, właścicieli fabryki w Choroszczy.
W XIX wieku fabrykancka rodzina Moesów stworzyła w Choroszczy jeden z największych ośrodków przemysłowych w okolicy Białegostoku. Wytwarzane tu tkaniny wełniane zdobywały medale na licznych wystawach, sprzedawano je w Warszawie, Moskwie, Petersburgu i na Dalekim Wschodzie. Działalność Moesów nie ograniczała się tylko do Choroszczy: Carl August Moes [II], był długoletnim radnym miejskim Białegostoku i przewodniczącym zarządu Towarzystwa Białostockiej Manufaktury „Eugen Becker & Co.”. Camillus Alfred prowadził gospodarstwo ogrodnicze w Nowosiółkach, jego brat Konstanty „Oskargiełło” był lekarzem i jednym z popularyzatorów wegetarianizmu. Najmłodszy z braci Julius Alexander, z wykształcenia chemik, unowocześnił i rozbudował zakłady papiernicze w Wierbce. Jego żona i syn Władysław zostali uwiecznieni przez Tomasza Manna w słynnej powieści „Śmierć w Wenecji”.

1083 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39