1124 osób online

O jakich zawodach marzą licealiści?

2020.02.06 07:31
Biotechnolog, specjalista IT, lekarz – to właśnie te zawody, zdaniem uczniów szkół średnich, zyskają na znaczeniu oraz zapewnią dobre zarobki i ciekawą pracę.
O jakich zawodach marzą licealiści?
Fot: pixabay.com

Automatyzacja wypiera człowieka?

Na rynku pracy zachodzą duże zmiany i dynamiczne przemiany. Ma to związek między innymi z automatyzacją, która zaczyna obejmować nie tylko zawody wymagające pracy fizycznej, ale i umysłowej. Nie trzeba jednak obawiać się tego, gdyż wraz z redukcją niektórych miejsc pracy, w ich miejsce pojawi się szereg innych. Zatem jacy specjaliści będą poszukiwani przez pracodawców oraz jakie pojawią się nowe stanowiska pracy?

W badaniu przeprowadzonym w ramach programu naukowego ADAMED SmartUP zapytano uczniów szkół średnich, jakie zawody zyskają na znaczeniu w ciągu najbliższych 10 lat. Wyniki nie były zaskakujące. 32% uczniów opowiedziało się za biotechnologiem, 23% - za specjalistą IT, a 13% - za lekarzem. Ich zdaniem są one nie tylko ciekawe i przyszłościowe, ale również dobrze płatne.

Jak będzie wyglądać ścieżka kariery?

Trzeba mieć świadomość, że wiele dzisiejszych nastolatków będzie wykonywać prace, które do niedawna były jedynie ciekawostką lub też zupełnie o nich nie słyszano. Mogą to być takie stanowiska, jak na przykład analityk cyber-miasta, inżynier samochodów autonomicznych, menedżer ds. rozwoju sztucznej inteligencji. To właśnie te zawody – które dopiero powstały i powoli zyskują na popularności – wskazywali ankietowani uczniowie, a było ich dość sporo, bo 34%.

Pozostałe 64% uczniów widzi swoją przyszłość w tradycyjnych, znanych już od kilkudziesięciu lat, profesjach, które jednak cały czas ewoluują. Przykładowo dzisiejszy inżynier elektrotechnologii pracuje nad zupełnie innymi kwestiami i używa innych narzędzi niż 40 czy nawet 15 lat temu. Nowe kompetencje są więc potrzebne nie tylko do podjęcia pracy, której istnienia do niedawna nawet sobie nie wyobrażaliśmy, ale także takiej, którą ludzie wykonują od zawsze.

Istotne jest jeszcze to, że pracodawcy poszukują wśród potencjalnych pracowników umiejętności oraz cech dotyczących kreatywności i samodzielnego myślenia, rozwiązywania złożonych problemów czy pracy w grupie. Szacuje się, że najważniejszymi kompetencjami będzie: zarządzanie ludźmi, zdolności negocjacyjne, inteligencja emocjonalna, współpraca z innymi, elastyczność poznawcza, rozwiązywanie złożonych problemów oraz krytyczne myślenie.

- Żyjemy w czasach nieustannej zmiany, jesteśmy nie tylko świadkami, ale uczestnikami kolejnej rewolucji przemysłowej. Digitalizacja, automatyzacja oraz zupełnie innowacyjne rozwiązania to znak naszych czasów. Ale żadne najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania nie zaistnieją bez ludzi. Dlatego jak wskazują eksperci, kluczowe kompetencje przyszłości to chociażby zdolność krytycznego myślenia, umiejętność komunikacji oraz współpracy w grupie. Dla uczniów, którzy dopiero poszukują pomysłów na swoją zawodową przyszłość, mogą okazać się one kluczem do sukcesu – mówi Martyna Strupczewska, Kierownik programu ADAMED SmartUP.

Jaka będzie sytuacja w przyszłości?

W ciągu kolejnych kilkunastu lat gospodarka zmieni się nie do poznania i wszyscy powinniśmy się na to przygotować. W gospodarce opartej na wiedzy badacze i naukowcy będą poszukiwani w większości branż, nie tylko przez uczelnie i instytucje badawcze. Kluczem, by odnaleźć się w nowej rzeczywistości, będzie elastyczność, umiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków pracy oraz gotowość do ciągłej nauki. Jednak czy współcześni nastolatkowie są gotowi na karierę naukową?

Aż 75% ankietowanych uczniów odpowiedziało, że swoją przyszłość wiąże z szeroko pojętą karierą naukową. Tylko 6% nie ma takich planów, a 19% rozważa obie możliwości. Najczęściej jako preferowane dziedziny wskazują nauki medyczne i o zdrowiu (36%) oraz ścisłe i przyrodnicze (25%), trzecią wybieraną dziedziną były nauki inżynieryjno-techniczne (9%). Uczniowie pytani o szczegóły swoich wyborów, wskazali również na konkretne dyscypliny w obrębie wspomnianych dziedzin - były to medycyna (32% wszystkich wskazań), matematyka (32%) oraz automatyka (9%).

Badanie zostało przeprowadzone w dniach od 2 września do 7 listopada 2019 roku na próbie 1590 osób w wieku 15-19 lat, zarejestrowanych w tym okresie do 6. edycji programu ADAMED SmartUP.

Przeczytaj też, czego uczyć się, żeby mieć potem pewną pracę. Podajemy, jakie są zawody przyszłości zarówno w kraju, jak i w województwie podlaskim: W tych zawodach jest praca - w kraju i na Podlasiu.

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.r@bialystokonline.pl
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2020 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.