730 osób online

Polowanie, Anagramy i Maya Deren. Nowe wystawy w Arsenale

2012.04.19 00:00
Artystyczny dialog z malarstwem historycznym w pracach Angeliki Markul i osobliwe zaburzenia ciągłości - czasu, narracji, tożsamości, ciała, przedmiotu w pracach Anety Grzeszykowskiej, tworzą nowe wystawy w Galerii Arsenał. Podwójny wernisaż w piątek, 20 kwietnia.
Polowanie, Anagramy i Maya Deren. Nowe wystawy w Arsenale
Fot: dzięki uprzejmości galerii Raster
Aneta Grzeszykowska Studium do filmu Dziury, 2011, HD video, dźwięk, 7 min 41 s

Wystawa indywidualna "Polowanie" Angeliki Markul stanowi rozwinięcie wątków podejmowanych przez artystkę niemalże od początku jej kariery artystycznej. Za pomocą oszczędnych środków i gestów Markul buduje wyjątkowe sytuacje rzeźbiarskie i audiowizualne - enigmatyczne, wielowymiarowe, niepoddające się jednoznacznym interpretacjom i intrygujące sposobem wykonania.

Na wystawę składają się trzy instalacje wideo z 2012 roku: "Tygrys" z przedstawieniem tytułowego zwierzęcia w klatce, "Obraz polowania" [inspirowany myśliwskim zwyczajem układania na ziemi upolowanych zwierząt, z których ciał powstaje przestrzenna kompozycja na kształt martwej natury, oraz "Pejzaż" - dwukanałowa projekcja z leśnym krajobrazem. Wszystkie prace ujęte na wystawie podejmują historyczno-artystyczny dialog z dawnym malarstwem, w którym sceny polowań, wizerunki zwierząt i pejzaże nierzadko były pretekstem do ukazania spraw i znaczeń o wiele bardziej złożonych niż to, co widoczne na pierwszy rzut oka.

Również w piątek, w Arsenale odbędzie się otwarcie wystawy "Anagramy" Anety Grzeszykowskiej.

-Można powiedzieć, że głównym przedmiotem zainteresowania artystki są zmysły - zwłaszcza spojrzenie i jego (prze)moc czy ogólniej zmysłowość ciała, jego autonomia wobec tego, co zwykliśmy nazywać "ja", jego sposoby i formy bycia w świecie - opisuje Krzysztof Pijarski, historyk sztuki.

W ostatnich latach istotne miejsce w imaginarium artystki zajmuje czas jako kategoria płynna i nieuchwytna. Interesują ją momenty zawieszenia wyraźnych granic między teraźniejszością a czasem przeszłym. Inny wątek wyznaczają prace,w których artystka podejmuje dialog ze swoimi poprzedniczkami i gdzie przeszłość aktualizuje się w teraźniejszości spojrzenia. Tutaj też pragnienie zastępuje miłość jako żywioł tyleż pochłaniający, co ocalający. Centralnym elementem wystawy jest jednak pokazywane tu premierowo, udźwiękowienie legendarnego At Land awangardowej artyski-szamanki Mai Deren.

Więcej o wystawach:

Anagramy i Polowanie

MAG
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2020 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.