Takiej decyzji dawno nie było. W 2017 r. w Podlaskiem dwa razy więcej pociągów niż dziś

2016.04.11 21:32
Pasażerowie pociągów regionalnych w końcu mają powód do radości. Województwo podlaskie już przygotowało plan połączeń kolejowych na 2017 r. W nim znalazło się prawie dwa razy więcej pociągów niż dziś.
Takiej decyzji dawno nie było. W 2017 r. w Podlaskiem dwa razy więcej pociągów niż dziś
Fot: Ewelina Sadowska-Dubicka

- Chodzi o zwiększenie ilości połączeń. Takie wnioski były składane przez wiele organizacji, które zajmują się tą tematyką, a także wpłynęły od mieszkańców i radnych sejmiku - mówi marszałek województwa Jerzy Leszczyński.

Marszałek podkreśla, że większa ilość połączeń jest potrzebna, ale muszą być one tak zaplanowane, by nie obciążały zbytnio budżetu województwa i byli chętni, by z nich korzystać. A wiadomo, że transport kolejowy jest droższy niż drogowy i dodatkowo ogranicza go infrastruktura.

Województwo zaryzykowało. Na 2017 r. planuje zwiększyć aż o 47% pociągokilometrów w porównaniu do stanu z bieżącego roku. Co istotne, blisko dwukrotna liczba połączeń nie idzie w parze z tak dużym wzrostem wydatków. Ma być to o 2,5 mln zł więcej niż teraz, czyli 21 mln zł. Obecnie wydatki na kolej sięgają 18,5 mln zł.

- Wszystkie analizy mówią, że aby mieszkańcy chcieli korzystać z połączeń, z danego dworca musi odjeżdżać od 5 do 7 par pociągów - komentuje radny Karol Pilecki, przewodniczący Komisji rozwoju, gospodarki, infrastruktury i promocji. - Tu mamy ogromną nadzieję, że ta liczba pasażerów będzie rosła.

Według planów marszałka, w 2017 r. na podlaskich trasach będzie o 13 par pociągów więcej. Są to połączenia: Białystok - Grajewo (5 par, są 3), Białystok - Czeremcha (4 par, są 2), Hajnówka - Siedlce (bez zmian 2 pary), Hajnówka - Czeremcha (4 pary, są 3), Białystok - Suwałki (4 pary, są 3), Białystok - Kuźnica (4 pary, są 2), Białystok - Sokółka (1 para, nie ma żadnej), Białystok - Szepietowo (10 par, jest 7), Białystok - Łapy (1 para, nie ma żadnej).

- Ten wstępny rozkład trzeba jeszcze doszlifować chociażby pod kątem kolizji z PKP Intercity, które ma pierwszeństwo - tłumaczy Leszek Lulewicz, dyrektor Departamentu infrastruktury w urzędzie marszałkowskim. Dodaje, że będą prawdopodobnie wprowadzane modyfikacje godzin po wnioskach mieszkańców, a ostateczny rozkład powstanie do końca lipca.

Także w lipcu będzie wiadomo, czy ponownie będzie uruchomione połączenie do Grodna. Województwo w tym temacie nie ma jednak wiele do powiedzenia - z uwagi, iż jest to trasa międzynarodowa, decyzję podejmuje ministerstwo. W tej chwili trwają rozmowy, by 3 pary pociągów wróciły na trasę Grodno - Białystok - Warszawa. Gdy w czasie remontu torów kończyła się tylko na Małkini, nie było nią zainteresowania.

Natomiast w regionie trwają konsultacje nt. przywrócenia połączenia do Walił (od kilkunastu lat trasa w ogóle nie jest wykorzystywana). Urząd marszałkowski chciałby jednak, by obsługę tej linii współfinansowały lokalne samorządy. Czy więc powstanie, będzie zależeć od wkładu gmin Gródek i Michałowo.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1091 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39