680 osób online

Tydzień Kina Hiszpańskiego

dodane dnia: 2019-03-12 przez: cmg01
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy:
2019-03-15 - 2019-03-21
Tydzień Kina Hiszpańskiego to jedyne w Polsce wydarzenie poświęcone wyłącznie kinematografii słonecznej Hiszpanii, święto kina dla widzów zakochanych w słońcu, podróżach i południowym stylu życia. Przegląd skierowany jest zarówno do miłośników języka i kultury hiszpańskiej, jak i do osób lubiących dobre kino.

W programie prezentowany jest szeroki przekrój hiszpańskiej kinematografii, od hitów kasowych po kameralne filmy artystyczne, a różnorodność gatunkowa i tematyczna sprawia, że każdy widz znajdzie coś dla siebie. W ramach TKH prezentowane są najgłośniejsze i najbardziej intrygujące nowe hiszpańskie filmy, w większości nie pokazywane wcześniej w Polsce. Wśród nich filmy prezentowane na najważniejszych międzynarodowych festiwalach oraz zdobywcy prestiżowych nagród.

Wiosną 2019 roku już po raz 19. zapraszamy w filmową podróż przez Półwysep Iberyjski, od centrum stołecznego Madrytu, przez Kraj Basków, po Katalonię i Andaluzję!

Harmonogram pokazów:

15 marca, godz. 18.30
- KOCHANI BRACIA I SIOSTRY (Hiszpania, 90′, bilet 14 zł)

16 marca, godz. 18.15
- KTO CI ZAŚPIEWA (Hiszpania, 125′, bilet 14 zł)

17 marca, godz. 19.00
- MOKRA ROBOTA (Hiszpania, 98′, bilet 14 zł)

18 marca, godz. 18.30
- TCHÓRZLIWA MIŁOŚĆ (Hiszpania, 92′, bilet 14 zł)

19 marca, godz. 18.00
- YULI (Hiszpania, 115′, bilet 14 zł)

20 marca, godz. 18.30
- SUPERLÓPEZ (Hiszpania, 108′, bilet 14 zł)

21 marca, godz. 18.30
- BEZ KOŃCA (Hiszpania, 97′, bilet 14 zł)

O filmach:

SUPERLÓPEZ
Hiszpania 2018, 107’
reż. Javier Ruiz Caldera
obsada: Dani Rovira, Alexandra Jiménez, Julián López, Maribel Verdú, Ferrán Rañé, Pedro Casablanc, Gracia Olayo

Nagrody Goya 2019 – 3 nominacje: najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsza scenografia, najlepsze efekty specjalne

Przebój kasowy hiszpańskiego kina (ponad 2 miliony widzów), parodia Supermana, inspirowana serią komiksów, które ukazują się nieprzerwanie od 1973 roku. Scenariusz napisał Borja Cobeaga (Jak zostać Baskiem), co gwarantuje znakomitą zabawę.

Od kiedy Jo-Con-Él jako dziecko przybył na Ziemię z planety Chitón, jego życie nie jest łatwe. Znaleźli go i zaadoptowali państwo Lopezowie z okolic Leridy, nadali mu imię Juan i starali się wychować jak normalne ziemskie dziecko. Ale jak tu się nie wyróżniać, mając nadprzyrodzone moce? Juan López (Dani Rovira) ma rentgen w oczach, czyta w myślach, umie latać i jest w stanie zatrzymać pędzący wagon metra. Jak po tym wszystkim wrócić do pracy i być normalnym facetem? A może Superlópez nie potrzebuje do szczęścia niczego poza porannym croissantem?
Pewnego dnia w barcelońskim biurze, w którym pracuje jako księgowy, pojawia się jego licealna miłość, Luisa Lanas (Alexandra Jiménez). O jej względy, niezbyt skutecznie, zabiega czasem-szef, czasem-przyjaciel Juana, Jaime (Julián López). Konkurując z nim, Juan zaczyna stosować swoje supermoce. Jednak bycie superbohaterem to nie tylko zabawa, wkrótce Superlópez będzie musiał zmierzyć się ze złym generałem Skorbą (Ferrán Rañé) i jego córką Ágatą (Maribel Verdú), którzy zagrażają Ziemi i jego macierzystej planecie.

KTO CI ZAŚPIEWA / Quién te cantará
Hiszpania 2018, 124’
reż. Carlos Vermut
obsada: Najwa Nimri, Eva Llorach, Natalia de Molina, Carme Elías

MFF San Sebastián 2018: Konkurs główny, MFF Toronto 2018
Nagroda Goya 2019: najlepsza debiutująca aktorka (Eva Llorach)

Trzeci film Carlosa Vemuta (Magical Girl) z muzyką Alberta Iglesiasa.
Lila Cassen (Najwa Nimri), najpopularniejsza hiszpańska piosenkarka lat 90., po dekadzie nieobecności na muzycznej scenie przygotowuje się do triumfalnego powrotu. Jednak na krótko przed koncertem ulega wypadkowi i traci pamięć. Violeta (Eva Llorach), zdominowana przez agresywną córkę, Martę (Natalia de Molina), po godzinach naśladuje Lilę Cassen w barze karaoke, gdzie pracuje. Śpiew to jej jedyna pasja. Pewnego dnia Violeta otrzymuje kuszącą propozycję. Ma nauczyć Lilę Cassen być… Lilą Cassen.

Zapytany o wybór odtwórczyń głównych ról, Najwy Nimri i Evy Llorach, z którą pracował przy swoich wcześniejszych filmach, reżyser odpowiedział: Musieliśmy jednocześnie znaleźć aktorki do roli piosenkarki i jej naśladowczyni. Kiedy pojawiła się Najwa, wszystko stało się jasne. Jest kobietą, która była bardzo popularna w latach 90., jest piosenkarką. Wiele wniosła do postaci Lily Cassen. Jej muzyka, jej gesty… Miałem też wielką ochotę znowu pracować z Evą. Na uwagę zasługują również kreacje aktorskie Natalii de Moliny (Kiki) i Carmy Elías (Kwiat mego sekretu).

KOCHANI BRACIA I SIOSTRY / Mi querida cofradía
Hiszpania 2018, 90’
reż. Marta Díaz de Lope Díaz
obsada: Gloria Muñoz, Pepa Aniorte, Carmen Flores, Juan Gea, Rocío Molina, Joaquín Núñez

Festiwal Filmów Hiszpańskojęzycznych w Maladze 2018: nagroda publiczności, najlepsza aktorka drugoplanowa

Komiczna katolicka komedia kościelna. Udany debiut reżyserski Marty Díaz de Lope Díaz, rozgrywający się w pięknym andaluzyjskim miasteczku Ronda. Współczesna opowieść o kobiecej solidarności inspirowana Kobietami na skraju załamania nerwowego.

Zagorzała katoliczka Carmen (Gloria Muñoz), od 30 lat wierna swemu religijnemu bractwu, marzy by zostać jego przewodniczącą. Jest to jednak mało prawdopodobne w środowisku od wieków zdominowanym przez mężczyzn. Niezbyt uczciwe wybory wygrywa Ignacio (Juan Gea), groteskowy, arogancki szowinista, i to on stanie na czele bractwa w procesji podczas Wielkiego Tygodnia.

W dniu procesji Ignacio odwiedza Carmen, by poinformować ją o wydaleniu z bractwa, ale w wyniku nieszczęśliwego wypadku traci przytomność. Zdesperowana Carmen postanawia ukryć go w swoim mieszkaniu. Na domiar złego Beatriz, córka Carmen, po wielkiej kłótni z mężem, burmistrzem miasta, postanawia schronić się w domu matki. Zdeterminowana Carmen, z pomocą córki, przyjaciela i sąsiadki postanawia przejąć władzę w bractwie. Czy ktoś odważy się stanąć jej na drodze?

BEZ KOŃCA / Sin Fin
Hiszpania 2018, 97’
reż. César Esteban Alenda, José Esteban Alenda
obsada: Javier Rey, María León, Mª Paz Sayago, Juan Carlos Sánchez

Festiwal Kina Hiszpańskojęzycznego w Maladze 2018: najlepszy aktor, najlepszy pierwszy film, nominacja do Nagrody Goya 2019 za najlepszy debiut reżyserski

Debiut reżyserski braci Alendów. Film drogi rozgrywający się między Kadyksem, Malagą i Madrytem. Historia miłości i podróży w czasie.

Javier (Javier Rey) przybywa z przyszłości, aby odzyskać utraconą miłość Marii (María León). Wspólnie doświadczają magii pierwszego spotkania i powtarzają podróż, która tak jak kiedyś rozpoczyna się świtem w Madrycie i kończy zachodem słońca na andaluzyjskim wybrzeżu. A wszystko po to, by przygaszona María znów stała się pełną życia kobietą, w której zakochał się Javier. Spontaniczną, wesołą dziewczyną, nucącą piosenki Mecano – jednego z najpopularniejszych zespołów hiszpańskiego popu lat 80. i 90. ubiegłego wieku.

Na pytanie, jak stworzyć filmową opowieść o miłości, która nie byłaby przesłodzona, reżyserzy odpowiedzieli: Było to jedno z wielkich wyzwań – nie przekroczyć granicy i nie manipulować emocjonalnie widzem. Być świadkiem, a nie intruzem w związku Javiera i Maríi. Wierzymy, że udało nam się to osiągnąć dlatego, że i aktorzy, i my obnażyliśmy się emocjonalnie. Nie wstydziliśmy się opowiedzieć również o nieszczęściach w miłości i stworzyć postaci wielowarstwowe, niedoskonałe… jak my wszyscy. Staramy się pracować bez tabu, a żeby było to możliwe, trzeba mieć aktorów jak Maria i Javier. Bardzo odważnych.

Postaci z filmu noszą te same imiona, co aktorzy odtwarzający ich role – mówią reżyserzy i dodają: Napisaliśmy ten scenariusz dla nich. Do postaci dodaliśmy nawet fizyczne cechy tej dwójki. Są to drobne szczegóły, które naszym zdaniem pomagają zbudować intymność i zaufanie, które są podstawą twórczości artystycznej. Film był dla nas wszystkich intensywną podróżą emocjonalną i zawsze już chcielibyśmy robić filmy z Javierem i Marią.

MOKRA ROBOTA / Ola de crímenes
Hiszpania 2018, 98’
reż. Gracia Querejeta
Scenariusz: Luis Marías
obsada: Maribel Verdú, Juana Acosta, Paula Echevarría, Luis Tosar, Raúl Arévalo, Javier Cámara

Czarna komedia! Leyre jest rozwiedzioną, zamożną kobietą, mieszkającą w luksusowej willi w Bilbao. Kłótnia z byłym mężem, który grozi, że przestanie utrzymywać ją i ich syna, wymyka się spod kontroli i kończy tragedią. Chcąc ochronić rodzinę, Leyre nieświadomie doprowadza do kolejnych dramatycznych wydarzeń.

To jednak nie koniec kłopotów. Najbliższy przyjaciel Asiera, Julen jest zakochany w Leyre, a obecna żona denata, Vanessa wplątana w aferę korupcyjną, nie chce mieć nic wspólnego z zabójstwem męża i stara się zrzucić całą winę na jego byłą żonę, w czym pomaga jej stojąca za nią murem prawniczka, Susana. Czy czujni baskijscy policjanci wpadną na właściwy trop? Jaką rolę w sprawie odegrają taksówkarz i ksiądz?

TCHÓRZLIWA MIŁOŚĆ / Los amores Cobardes
Hiszpania 2018, 96’
reż. Carmen Blanco
obsada: Blanca Parés, Ignacio Montes, Anna Coll Miller, Tusti de las Heras

Przyciągający debiut Carmen Blanco. Subtelna opowieść o miłości!

Eva jest silną, niezależną, młodą kobietą. Jedzie do rodzinnego miasta na wakacje. Chce spędzić je w spokoju, z dala od firmy w której pracuje, w towarzystwie mamy i przyjaciółki, Gemy. Ku zaskoczeniu Evy, na jej drodze stanie Rubén – bliski jej sercu przyjaciel, z którym od dawna nie miała kontaktu. Rubén zniknął bowiem bez pożegnania, nie podając żadnego powodu swojej decyzji i zostawiając pytania bez odpowiedzi. Czy to nieoczekiwane spotkanie zmieni plany Evy?

YULI
Hiszpania 2018, 110’
reż. Icíar Bollaín
obsada: Keyvin Martínez, Santiago Alfonso, Laura de la Uz, Carlos Acosta

MFF San Sebastián 2018: najlepszy scenariusz
5 nominacji do Nagród Goya 2019: najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsze zdjęcia, najlepszy debiutujący aktor, najlepsza muzyka, najlepszy dźwięk

Film hiszpańskiej reżyserki Icíar Bollaín, oparty na autobiografii tancerza Carlosa Acosty – Sin mirar atrás, ze scenariuszem dwukrotnie nagradzanego w Cannes Paula Laverty’ego, stałego współpracownika Kena Loacha.

Yuli to syn afrykańskiego boga Oguna, bojownika. Yuli to pseudonim Kubańczyka, Carlosa Acosty, który nadał mu ojciec. Widział naturalny talent syna do tańca i zmusił go do uczęszczania na zajęcia w prestiżowej Kubańskiej Narodowej Szkole Baletu, choć Yuli uciekał od wszelkiego rodzaju dyscypliny i edukacji, a jego szkołą były ulice biednej, opustoszałej Hawany.

Jednak pomimo powtarzających się ucieczek ze szkoły i braku dyscypliny, Yuli zakochał się w tańcu. Stał się pierwszym czarnoskórym tancerzem baletowym, który wcielił się w postaci napisane dla białych. Występował na deskach Houston Ballet i The Royal Ballet, gdzie był solistą przez ponad 15 lat. Film prowadzi nas od lat trudnego dzieciństwa, przez dojrzewanie, aż po dojrzałość. W dorosłą postać tancerza wciela się sam Carlos Acosta który, pomimo sukcesu, jaki odniósł i międzynarodowego uznania, którym się cieszy, nigdy nie zapomniał o swoich korzeniach.


 Patronujemy
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2019 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.