XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie

dodane dnia: 2015-09-02 przez: cmg01
Impreza Patronat BiałystokOnline.pl
XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie
Uwaga: impreza już się odbyła.
Termin imprezy: 2015-09-06
Zapraszamy na XI edycję Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie.
Przez cztery niedziele, począwszy od 6 września w Parafii NMP Matki Miłosierdzia w Wasilkowie, po mszy św. o godz. 19.00 usłyszymy wybitnych wykonawców znanych w kraju i za granicą. Na wszystkie koncerty wstęp wolny.

KONCERT INAUGURACYJNY:

Baroque Collegium Musicum - Wasilków
Rafael Gabriel Przybyła - obój barokowy / Grabówka
Roman Wiszniowski - wiolonczela / Warszawa
Schola Gregoriana Sancti Casimiri - Białystok

Rafael Gabriel Przybyła - urodził się w 1972 r. w Bielsku-Białej. W roku 1991 ukończył bielskie Liceum Muzyczne i rozpoczął studia na wydziale Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Krakowie a w 1993 r. został także przyjęty na wydział Instrumentalny klasy oboju Prof. Jerzego Kotyczki. Studia te ukończył w roku 1998 otrzymując Dyplom z oceną celującą. Uczestniczył w renomowanych kursach Muzyki Dawnej, kształcąc się pod kierunkiem takich mistrzów jak Paul Goodwin, Sophia McKenna, Bruce Haynes czy Ku Ebbinge. W 1995 r. został także stypendystą Reichenberg Trust, która to fundacja partycypowała w kosztach niemieckiego oboju Paula Paulhahna z 1720, którego kopię wykonał słynny budowniczy instrumentów Paul Hailperin.
We wrześniu 1998 r. Rafael Gabriel rozpoczął specjalistyczne studia podyplomowe na wydziale Muzyki Dawnej w Royal Academy of Music w Londynie w klasie oboju barokowego Prof. Sophii McKenna uzyskując Dyplom RAM. Brał też udział w kursie - konkursie prowadzonym przez Orkiestrę Barokową Unii Europejskiej (European Union Baroque Orchestra, EUBO) i w efekcie został zaproszony do współpracy z tym zespołem w sezonie koncertowym 1999. Jako pierwszy oboista tej orkiestry uczestniczył w europejskich trasach koncertowych prowadzonych przez Roy Goodman’a i Lars Ulrik Mortensen’a. Rafael Gabriel współpracuje z czołowymi zespołami specjalizującymi się w nurcie wykonawczym z użyciem instrumentów historycznych w Polsce i w Europie (m.in.: Harmonia Sacra, Concerto Polacco, Collegium Viridimontanum).
Współpracuje z takimi artystami jak: Philippe Herreweghe, Paul Goodwin, Joshua Rifkin, Jean-Claude Malgoire, Marek Stryncl, Zubin Mehta, Helmuth Rilling i Krzysztof Penderecki. Od kwietnia 2005 r. jest oboistą zespołu Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej. Dokonał wielu nagrań (CD, Polskie Radio, BBC, Telewizja Polska, Telewizja POLONIA). Prowadzi klasę oboju barokowego w Akademii Muzycznej w Łodzi i w Poznaniu.
Jest solistą i pierwszym oboistą orkiestry Baroque Collegium Musicum.
Rafael Gabriel Przybyła gra na kopii oboju Paula Paulhahna z 1720 roku.

Roman Wiszniowski - młodość spędził w Wiedniu, gdzie mógł podjąć naukę dzięki naszemu wielkiemu kompozytorowi - Witoldowi Lutosławskiemu, który po usłyszeniu jego gry postanowił ufundować mu prywatne stypendium w solistycznej klasie prof. Angeliki Petry-May, uczennicy Pabla Casalsa. Dostał odręczne zaproszenie od Zary Nelsowej na studia w Julliard School, zaprzyjaźnił się z Borysem Pergamenschikowem po zdanym egzaminie do jego klasy w Kolonii. Mistrzowskie studia wiolonczelowe pogłębiał w klasie prof. Rudolfa Leopolda w Grazu.
Koncertował w Austrii, Hiszpanii, Szwajcarii, Francji, Danii, Rumunii, Japonii. Grał w salach Musikverein, Konzerthaus, Brucknerhaus w Linzu. Podczas tourneé po Bułgarii nagrał dla amerykańskiej firmy Music Minus One z bułgarską orkiestrą Filharmonii Plovdiv dwa najtrudniejsze w klasyce wiolonczelowej koncerty J. Haydna: C-dur i D-dur, sprzedawane obecnie jako wzór nagrania tych utworów w księgarniach muzycznych całego świata.
Z tego czasu datuje się przyjaźń z dyrygentem światowej sławy, Naydenem Todorovem. Współpracował również z Orkiestrą Chopin Solists pod dyrekcją M. Drewnowskiego i z wrocławskim Leopoldinum oraz z Jerzym Maksymiukiem. Kameralistykę studiował w klasie prof. Wolfganga Herzera (I v-cello w Wienner Philharmoniker), Wolfganga Klosa, Michaela Frischenchlagera, Edwarda Zienkowskiego, Fritza Handschkego i Michaela Schnitzlera, co zaowocowało koncertami w Polsce i Europie z "Polnisches Mozart - Quartett".
W kraju grał w najznakomitszych salach koncertowych (warszawska Filharmonia Narodowa, Pałac Królewski, Stara Pomarańczarnia w Łazienkach, Galeria Porczyńskich, Filharmonia białostocka, Pałac w Łańcucie) i w wielu ośrodkach kultury w Polsce, z wielkim sentymentem wspomina kameralną atmosferę Inauguracji Wieczorów Muzyki Klasycznej w klasztorze oo. Franciszkanów w Kazimierzu.
Do jego pasji należy gra oryginałów skrzypcowych utworów wirtuozowskich np. Bacha, Paganiniego, Wieniawskiego i ich transkrypcje na umiłowaną wiolonczelę. Nagrania i opracowania tych utworów publikuje jego własna firma muzyczna Paganiniclub.
Roman Wiszniowski gra na wiolonczeli Guarneriego z ok. 1700 roku.

Schola Gregoriana Sancti Casimiri (Schola Gregoriańska Świętego Kazimierza) – powstała w 2008 roku z inicjatywy Mariusza Perkowskiego – muzyka, wokalisty i dyrygenta związanego z muzyką kościelną. Tworzą ją białostoccy muzycy - śpiewacy interesujący się wykonawstwem tradycyjnej muzyki kościelnej - chorału gregoriańskiego.
Za swojego patrona schola przyjęła Św. Kazimierza, patrona ludzi młodych oraz także głównego patrona Diecezji Wileńskiej oraz Białostockiej Prowincji Kościelnej. Schola upatruje swoją misję w artystycznym wykonywaniu chorału gregoriańskiego i propagowaniu go, a przez to ubogacaniu życia muzycznego regionu.
Schola zadebiutowała występując na Festiwalu Pieśni Sakralnej Łapskie Te Deum w 2008 roku. W roku 2010 nagrała płytę "Passio" ze śpiewami liturgicznymi Wielkiego Czwartku i Wielkiego Piątku, a także wykonała te śpiewy podczas nabożeństw odprawianych w rycie trydenckim w par. św. Bonona w Warszawie. Uczestniczyła też w koncertach będących próbą rekonstrukcji Nieszporów Damiana Stachowicza (w 2010 i 2011 r.) oraz Marcina Mielczewskiego (w 2012 r.) z XVII w. Schola wielokrotnie wykonywała chorał gregoriański jako oprawę muzyczną Mszy Świętej m.in. podczas Festiwalu Rekonstrukcyjno-Historycznego Bitwa pod Białymstokiem A.D. 1768 oraz podczas trzech edycji Festiwalu Sztuk Dawnych - Imieniny Izabeli Branickiej. Schola wzięła udział w Koncercie Ekumenicznym w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Zespół wykonał również koncert inauguracyjny podczas VIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie w 2012 roku oraz podczas III edycji Monieckich Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u św. Alberta. W 2013 roku przygotowała i kilkakrotnie wykonała koncerty (Supraśl, Łapy, Białystok) rzadko wykonywanych kolęd średniowiecznych z towarzyszeniem instrumentów dawnych tj. lira korbowa, psalterium a także w koncertach Średniowiecznych Pieśńi Pasyjnych. W 2013 roku poprowadziła Pierwsze Warsztaty Chorałowe podczas Letniego Zjazdu Integracyjnego Tradicamp 2013. W październiku 2013 roku dokonała nagrań części chorałowych do Officium Parvum Andrzeja Siewińskiego dla wytwórni DUX. Schola cyklicznie śpiewa podczas Mszy Świętych odprawianych w nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego w ramach Duszpasterstwa Wiernych Tradycji Łacińskiej Archidiecezji Białostockiej śpiewając zazwyczaj wszystkie gregoriańskie części stałe i zmienne przeznaczone na poszczególne Msze.
Chorał gregoriański jest uznawany przez Kościół jako własny śpiew liturgii rzymskiej, dlatego Schola realizuje swą misję dając koncerty a przede wszystkim śpiewając podczas liturgii, wykonując najczęściej śpiewy proprium z danego dnia zgodnie z przepisami liturgicznymi. Członkowie scholi prowadzą również konferencje i warsztaty dla schól zainteresowanych tym rodzajem muzyki kościelnej.

Dariusz Hajdukiewicz - artysta muzyk, wirtuoz organów. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie - Filia w Białymstoku w klasie organów Marii Terleckiej uzyskując w roku 2001 dyplom z wyróżnieniem. W latach 2002-2004 zrealizował mistrzowskie studia podyplomowe w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego. Wielokrotnie uczestnuczył w renomowanych międzynarodowych mistrzowskich kursach interpretacji, które prowadzili znani organiści świata m. in.: prof. Guy Bovet (Szwajcaria), prof. Herbert Wulf (Niemcy), prof. Ulrik Spang-Hanssen (Dania) oraz prof. Józef Serafin (Polska) i prof. Julian Gembalski (Polska).

Specjalizuje się w problematyce interpretacyjnej twórczości Dietricha Buxtehudego i kompozytorów XVII - wiecznej północnoniemieckiej szkoły organowej oraz w realizacji basso continuo w dziełach oratoryjnych mistrzów baroku. W swoim wszechstronnym repertuarze posiada utwory od muzyki dawnej poprzez literaturę organową baroku, romantyzmu i kompozytorów współczesnych. Na swoich koncertach promuje również twórczość organową Mariana Sawy.

Koncertuje jako solista, kameralista i akompaniator na renomowanych międzynarodowych festiwalach muzyki organowej i kameralnej oraz okolicznościowych koncertach organowych w Polsce, w Niemczech, Danii, na Wyspach Alandzkich, na Białorusi, Litwie i Rosji. Współpracuje z wieloma solistami, chórami, orkiestrami i instytucjami muzycznymi w Polsce i za granicą. Od roku 2002 pełni obowiązki organisty w Parafii św. Rodziny w Białymstoku.

Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym: Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie oraz Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u Św. Alberta w Mońkach. Jest jurorem i kierownikiem artystycznym Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów im. Franciszka Karpińskiego w Białymstoku. Jest założycielem i kierownikiem artystycznym orkiestry instrumentów historycznych Baroque Collegium Musicum.
W 2012 roku Towarzystwo im. Mariana Sawy przyznało mu dyplom „Za szczególną promocję utworów organowych Mariana Sawy” oraz uhonorowało srebrnym medalem Towarzystwa.

Baroque Collegium Musicum - orkiestra instrumentów historycznych powstała w 2014 roku z inicjatywy organisty Dariusza Hajdukiewicza.
Skład zespołu tworzą podlascy oraz czołowi Polscy instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej oraz w grze na instrumentach historycznych. Repertuar orkiestry obejmuje utwory instrumentalne i wokalno-instrumentalne mistrzów renesansu, baroku i wczesnego klasycyzmu. Orkiestra BCM zedabiutowała wykonaniem koncertu inauguracyjnego podczas jubileuszowej X edycji MFMOiK im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie, w programie którego znalazły się utwory takich mistrzów jak: Piotr z Grudziądza, Dietrich Buxtehude, Andrea i Giovanni Gabrieli, Hans Leo Hassler oraz J. S. Bach.
Orkiestra BCM współpracuje z innymi zespołami muzyki dawnej i wybitnymi solistami scen międzynarodowych m.in.: z zespołem Trombastic, Jolantą Sosnowską - skrzypce/Wiedeń, Julitą Mirosławską - sopran, Ewą Mrowcą - Kościukiewicz - klawesyn, Julią Karpetą - viola da gamba, Scholą Gregoriańską Sancti Casimiri oraz instytucjami kulturalnymi i pozarządowymi (m. in: Fundacją Pro Anima i Fundacją Muz&Art).
W listopadzie 2014 roku Orkiestra BCM dokonała wraz ze SGSC prawykonania „Studenten Messe” Antonio Lottiego (1667-1740) w ramach Festiwalu Sztuk Dawnych - Imieniny Izabeli Branickiej w Białymstoku.
Skład BCM:
Teresa Piech - I skrzypce, koncertmistrz; Radosław Koper - II skrzypce; Anna Mikołajczak – altówka; Roman Wiszniowski – wionczela; Krzysztof Sokołowski – kontrabas; Rafael Gabriel Przybyła - obój barokowy; Anna Kucharska – klawesyn; Dariusz Hajdukiewicz - pozytyw/organy, kierownictwo artystyczne.

Program:

Część I
Alessandro Marcello (1669-1747) - Koncert d-moll na obój, smyczki i basso continuo
J.S.Bach (1685-1750) - Fragmenty z Suit na wiolonczelę solo

Część II
Antonio Lotti (1666-1740) - Studentenmasse C-dur
Msza gregoriańska ku czci NMP Częstochowskiej
Propria: B.M.V. Claromontanae Częstochoviensis
Ordinarium: A.Lotti - Studentenmasse C-dur
Canticum - Salve Mater Misericordiae
Introit: Fundamenta eius
Kyrie
Gloria
Graduał: Porta caeli
Alleluja: Ave Maria
Credo
Offertorium: Circumdate Sion
Sanctus
P. Czajkowski - Andante Cantabile
Agnus Dei
Communio: Gloriosa dicta sunt
Prosa - Ave plena gratiae

Organizatorzy
Miejski Ośrodek Animacji Kultury
Parafia NMP Matki Miłosierdzia w Wasilkowie
Urząd Miejski w Wasilkowie
Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Wasilkowskiej
Muz&Art

Patronat honorowy
Metropolita Białostocki
Wojewoda Podlaski
Starosta Powiatu Białostockiego
Burmistrz Wasilkowa

Patronat medialny
Portal Miejski BiałystokOnline
Miejsce imprezy
Wasilków, Parafia NMP Matki Miłosierdzia, ul. Kościuszki 2

1200 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39