685 osób online

XXV Katedralne Koncerty Organowe

dodane dnia: 2020-06-30 przez: cmg01
Termin imprezy:
2020-07-10 - 2020-08-28
Już po raz 25. w piątkowe wieczory w białostockiej bazylice katedralnej rozbrzmiewać będzie muzyka organowa. Ta piękna tradycja na trwałe wpisała się w artystyczne życie Białegostoku w czasie wakacji. Zapraszamy!

WSTĘP WOLNY.

Program XXV Katedralnych Koncertów Organowych:

10 lipca 2020, godz 19:15
Roman Gryń i Bogdan Narloch

17 lipca 2020, godz 19:15
Ewa Bąk

24 lipca 2020, godz 19:15
Przemysław Kapituła

31 lipca 2020, godz 19:15
Jan Bokszczanin

14 sierpnia 2020, godz 19:15
Urszula Grahm

21 sierpnia 2020, godz 19:15
Peter Ouwerkerk

28 sierpnia 2020, godz 19:15
Józef Kotowicz

O koncertach:

KKO: Roman Gryń (trąbka) i Bogdan Narloch (organy)
10 lipca 2020, godz. 19:15
Bazylika Katedralna w Białymstoku, ul. Kościelna 2
wstęp wolny

Program koncertu:
Jeremiah Clarke (1674-1707) – The Prince of Denmark’s March (trąbka + organy)
Paul Bryjan (*1950) – Trumpet Air (organy)
J.S. Bach-A. Vivaldi – Concerto D-dur BWV 972, Allegro-Larghetto-Allegro (trąbka + organy)
Max Reger – Wariacje i fuga na temat God Save the King (organy)
Fryderyk Chopin (1818-1849) – Etiuda op. 10 nr 3 (trąbka + organy)
Władimir Wawiłow (1925-1973) – Ave Maria (przypisywane G. Cacciniemu) (trąbka + organy)
Marek Czerniewicz (*1974) – For My Godfather na flugelhorn i organy
Brita Leutert-Falch (*1966) – Toccata über Lobe den Herren (organy)
Karol Kurpiński (1785-1857) – Cavatina (trąbka + organy)

Roman Gryń
Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończył w roku 1983 na wydziale instrumentalnym – specjalność trąbka. Swoje umiejętności doskonalił u wybitnych pedagogów: Tiemofieja Dokshicera i Edwarda Tara w Bayreuth. Jest laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach (1980) oraz Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku (1985).
Pracę zawodową rozpoczął w 1983 r. w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1986-1988 pracował na stanowisku muzyka solisty w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, a od roku 1986 do 2007 był solistą i kierownikiem grupy trąbek w Filharmonii Poznańskiej. Ponadto współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Bałtycka, Szczecińska, Koszalińska, Toruńska Orkiestra Kameralna, Capella Bydgostiensis, Brandenburgische Staatsorchester Frankfurt (Niemcy), Northamptonshier Contry Youth Cocnert Band (Wielka Brytania). Z wyżej wymienionymi orkiestrami koncertował we wszystkich krajach Europy, a także w USA i Kanadzie. Roman Gryń prowadzi również bardzo bogatą działalność solistyczną i kameralną. Jest współtwórcą zespołu kameralnego Poznań Brass Quintet, wielokrotnie koncertował z zespołem Tutti e Solo, z którym nagrał CD „Polski Barok”. W swojej karierze artystycznej bardzo często koncertował z organami, występując z takimi artystami jak: J. Tuma (Czechy), M. Rost (Niemcy), E. Karolak, R. Hauptman, M. Dąbrowski, B. Narloch, R. Perucki, J. Malanowicz, A.Chorosiński, i M. Hannula (Finlandia). Nagrał album z S. Kamińskim oraz trzy albumy z B. Narlochem.
Ponadto jest profesorem w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy i w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę trąbki, pełniąc jednocześnie funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych Blaszanych. Bardzo często zasiada w jury konkursów krajowych i międzynarodowych.
Prowadzi liczne warsztaty i kursy interpretacji w zakresie muzyki orkiestrowej, kameralnej i solistycznej. Jest pomysłodawcą, twórcą i siłą napędową Letniej Akademii Instrumentów Dętych Blaszanych + oraz Międzynarodowej Konferencji „Barwy Instrumentów Dętych”.

Bogdan Narloch
Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku (klasa organów prof. Leona Batora). Brał udział w wielu kursach interpretacji muzyki organowej, m.in. u Milana Šlechty w Pradze, Guy Boveta, U. Spang-Hansena. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie. W latach 1995-2014, pod patronatem Ministra Kultury, z prof. Markiem Toporowskim organizował Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej prowadzone przez wielu wybitnych europejskich organistów. Jest doktorem habilitowanym profesorem nadzwyczajnym Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzi też klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Jego aktywna działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, muzykę kameralną i koncerty z orkiestrami. Występował w kraju i całej Europie, a także w Izraelu, Brazylii, Urugwaju i Tajwanie.
W swoim dorobku posiada kilka nagrań płytowych prezentujących historyczne organy i muzykę organową Pomorza. Poza działalnością dydaktyczną i artystyczną zajmuje się też budownictwem organowym, współpracując z Urzędem Ochrony Zabytków.

KKO: Ewa Bąk
17 lipca 2020, godz. 19:15
Bazylika Katedralna w Białymstoku, ul. Kościelna 2
wstęp wolny

Program koncertu:
Ferdynand de la Tombelle (1854-1928) – Toccata As-dur
Albert Perilhou (1846-1936) – Impromptu nr 1
Leon Boëllmann (1862-1897) – Rondo Francaise, op. 37
Polibio Fumagalli (1837-1908) – Marcia Brillante
Percy Eastman Fletcher (1879-1932) – Fountain Reverie
Gordon Bald Nevin (1892-1943) – Toccata
Luigi Boccherini (1743-1805) – Menuet (ar. lemare)
Henry. P. Toby (1865-1899) – Valse Melanchol Ique, op. 130
Jean-Marie Plum (1899-1944) – Toccata „Big-Ben”, op. 154

Ewa Bąk
Pochodzi z Bielska-Białej. Tam ukończyła Liceum Muzyczne w klasie fortepianu. Studiowała we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Romualda Sroczyńskiego. Po studiach wróciła do Bielska-Białej i zajęła się działalnością artystyczną oraz pedagogiczną. Tutaj, wykonując dzieła J. S. Bacha, wielokrotnie brała udział w koncertach organowych organizowanych przez Kościół ewangelicki, a także występowała z recitalami jako solistka i kameralistka.

W swoim dorobku artystycznym ma koncerty z chórami z Japonii, USA oraz Austrii. Nagrała album z muzykami Bielskiego Towarzystwa Muzycznego. Zajmuje się kameralistyką zarówno na fortepianie, jak i na organach. Współpracuje z wieloma solistami instrumentalistami i wokalistami z Polski oraz z zagranicy (Józef Frakstein, Marcin Ciszewski – z którym nagrała płytę, Anna Nyberg, Izabella Kłosińska, Jadwiga Stępień, Kałudi Kałudow).

Prowadzi klasę organów w Diecezjalnym Studium Organistowskim przy kurii w Bielsku-Białej. Na stałe współpracuje z bielskimi chórami. Została wyróżniona Złotą Odznaką Honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. Jest kierownikiem artystycznym cyklu koncertów organowych w Bystrej Krakowskiej i w Wiśle.

KKO: Przemysław Kapituła
24 lipca 2020, godz. 19:15
Bazylika Katedralna w Białymstoku, ul. Kościelna 2
wstęp wolny

Program koncertu:
Feliks Nowowiejski (1877-1946)
– Marche solennelle
– Offertoire op. 7 Nr 2
Felice Moretti – Padre Davide da Bergamo (1791 – 1863) – Elevazione in re minore
Fryderyk Chopin (1810 – 1849)
– Prelude e-moll op. 28 nr 4 (transkrypcja na organy P. Kapituła)
– Prelude A-dur op. 28 nr 7 (transkrypcja na organy P. Kapituła)
– Prelude E-dur op.28 nr 9 (transkrypcja na organy F. Liszt)
Louis Vierne (1870-1937)
– II Orgelsymphonie op. 20 e-moll
– Allegro
– Choral
– Final

Przemysław Kapituła
Organista, impresario muzyczny, kontynuator tradycji muzycznej Archikatedry Warszawskiej. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Józefa Serafina. Kształcił się u wielu europejskich pedagogów, pobierał lekcje gry na fortepianie u prof. Kajetana Mochtaka, współpracował też z prof. dr. hab. Jerzym Erdmanem.

Regularnie koncertuje w kraju i za granicą, dając około 120 koncertów rocznie na najważniejszych festiwalach. Współpracował z solistami (m.in. B. Ładyszem, T. Żylis-Garą, O. Pasiecznik), chórami i zespołami orkiestrowymi (m.in. z Orkiestrą Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie). Specjalne miejsce w jego zainteresowaniach zajmuje twórczość wybitnych organistów polskich: Mieczysława Surzyńskiego (1866-1924) i Feliksa Nowowiejskiego (1877-1946), jest wydawcą wszystkich ich utworów organowych na płytach.

Jako dyrektor Fundacji „Festiwal Muzyki Sakralnej” organizuje ok. 270 koncertów rocznie, w których bierze udział ponad 25 tysięcy słuchaczy. Jest inicjatorem, dyrektorem naczelnym i artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie i Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej „Organy Archikatedry” w Warszawie. Jest także pomysłodawcą i twórcą koncertów: „Organy Śródmieścia – Warszawski Festiwal Organowy”, „Barokowe Organy” „Wielkie Organy w Archikatedrze”, „Organy Parafii św. Wojciecha na Woli”, „Organy Woli”. Zainicjował remont zabytkowych organów w warszawskim kościele św. Wojciecha. Jest laureatem nagrody prymasa Polski „Srebrna Piszczałka” (2009) za wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce. Wykładał we Włoszech na kursach mistrzowskich poświęconych interpretacji muzyki organowej.

KKO: Jan Bokszczanin
31 lipca 2020, godz. 19:15
Bazylika Katedralna w Białymstoku, ul. Kościelna 2
wstęp wolny

Program koncertu:
Jan Sebastian Bach (1685-1750) / Antonio Vivaldi (1678-1741) – Koncert d-moll – Introdukcja i Fuga – Siciliana – Finał
Dietrich Buxtechude (1637-1707) – preludium chorałowe nt. „Herzlich tut mich verlangen”
Jan Sebastian Bach – preludium chorałowe nt. „Herzlich tut mich verlangen”
Louis Lefebure-Wely – scena pastoralna z odgłosami burzy Johannes Brahms (1833-1897) – 2 preludia chorałowe nt. „Herzlich tut mich verlangen”
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – IV Sonata – Allegro con brio – Andante religioso – Allegretto – Allegro Maestoso

Jan Bokszczanin
Organista, pedagog. W 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem wybitnego pedagoga prof. Jessego E. Eschbacha.

Koncertuje w większości krajów Europy, Rosji, Azji oraz USA. Występował z recitalami organowymi w tak prestiżowych miejscach jak: katedra Notre Dame de Paris, katedra we Freibergu, katedra w Brugii, University Chappell w Glasgow, katedra katolicka w Moskwie, Meyerson Symphony Hall w Dallas (USA) oraz katedra Matki Bożej Anielskiej w Los Angeles, w której 11 listopada 2018 roku wykonał koncert w setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości .

Jan Bokszczanin nagrał ponad dwadzieścia albumów z muzyką organową dla renomowanych wytwórni płytowych, a w 2012 roku nakładem wydawnictwa POLIHYMNIA ukazała się jego monografia – „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”. Pod jego redakcją ukazały się też cztery zeszyty z utworami Mariana Sawy.

Wielu współczesnych kompozytorów pisało dla niego swoje utwory m.in.: Marian Sawa, Krzesimir Dębski, Adam Sławiński, Paweł Łukaszewski, Miłosz Bembinow, Alicja Gronau-Osińska, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Piotr Tabakiernik, Ignacy Zalewski oraz Piotr Wróbel. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów.

Jan Bokszczanin pracuje na stanowisku profesora na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (filia Białystok). Piastuje także stanowisko prodziekana na tejże uczelni.

W 2019 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

KKO: Urszula Grahm
14 sierpnia 2020, godz. 19:15
Bazylika Katedralna w Białymstoku, ul. Kościelna 2
wstęp wolny

Program koncertu:
Georg Muffat (1653-1704) – Toccata duodecima aus dem Apparatus musico-organisti, 1690
Antonio Vivaldi (1678-1741) – “La Primavera” ur ”Le Quattro Stagioni” op. 8, opr. na organy B.Janacek (1920-2007):
– Allegro
– Largo e pianissimo sempre
– Allegro
J. Dygulska (ok. 1796) – Concerto
J.S.Bach (1675-1750) – Fantasia e Fuga a-moll BWV 561, Toccata d-moll BWV 538 (”dorian”)
Konstanty Gorski (1859-1924) – Fantasi i f-moll

Urszula Grahm
Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie (klasy organów prof. Feliksa Raczkowskiego). Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach w Niemczech, Holandii, Belgii, Włoszech i Francji. W 1995 roku obroniła przewód naukowo-artystyczny I stopnia w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest autorką prac naukowych na temat polskiej i szwedzkiej muzyki organowej oraz budownictwa organowego w Szwecji.

Laureatka konkursu muzyki dawnej w Łodzi, otrzymała też wyróżnienie na Konkursie Bachowskim w Brügge. Występowała w większości krajów Europy oraz USA. Trzykrotnie wystąpiła z recitalem w Filharmonii Narodowej w Warszawie, kilkakrotnie odbyła tournée po Norwegii i Finlandii.

Dokonała wielu nagrań radiowych. Wykonywała organowe koncerty z orkiestrą, grała też w duecie z fortepianem.

Od 1971 roku do niedawna mieszkała na stałe w Szwecji, gdzie prowadziła działalność koncertową i pedagogiczną. Otrzymała dwie nagrody kulturalne Południowej Szwecji (Skanii) oraz nagrodę Ministra Kultury i Sztuki w Polsce za propagowanie polskiej muzyki organowej za granicą. Koncertowała regularnie w katedrze w Lund jako solistka w popularnych sobotnich recitalach organowych. Przez 10 lat była członkiem prezydium Towarzystwa Organowego w Szwecji.

Przez kilka lat była kierownikiem artystycznym festiwalu organowego „Skånes Orgelveckor” w południowej Szwecji.

KKO: Peter Ouwerkerk
21 sierpnia 2020, godz. 19:15
Bazylika Katedralna w Białymstoku, ul. Kościelna 2
wstęp wolny

Program koncertu:
César Franck (1822-1890) – Pièce Héroïque
Jehan Alain (1911-1940) – Deuxième Fantaisie
Louis Vierne (1870-1837) – Symphonie No. 3:
– Allegro maestoso
– Cantilène
– Intermezzo
– Adagio
– Final

Peter Ouwerkerk
Absolwent Amsterdamskiego Konswerwatorium im. Jana Pieterszoona Sweelincka (1995 r.) i od ukończenia szkoły prowadzi karierę zawodowego organisty. Występował w Europie Zachodniej, Białorusi Rosji i Chinach.

Oprócz działalności koncertowej pisze artykuły na tematy muzyczne i jest redaktorem naczelnym holenderskiego magazynu muzycznego. Jest również dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Haarlemie. Uczy muzyki organowej duchownych i świeckich pracowników Kościoła Protestanckiego w Holandii. Jest dyrygentem kameralnego chóru VociVivaci, prowadzi warsztaty i szkolenia oraz komponuje.

KKO: Józef Kotowicz
28 sierpnia 2020, godz. 19:15
Bazylika Katedralna w Białymstoku, ul. Kościelna 2
wstęp wolny

Program koncertu:
J.S.Bach (1685-1750)
– Preludium i fuga C-dur BWV 547
– opracowanie chorałowe: Nun komm der Heiden Heiland BWV 659
L.van Beethoven (1770-1827) – Fünf Stucke fur Flötenuhr Nr. 2
F. Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – VI Sonata d-moll
Jules Grison – (1842-1896) – The bells
Sverre Eftestol (b.1952) – Confesio
A. Guilmant (1839-1911) – March Religiuse

Józef Kotowicz
Białostocki organista i pedagog. Po studiach w Białymstoku ukończył studia podyplomowe w Warszawie w klasie organów prof. Józefa Serafina. Wykłada w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku w zakresie gry na organach i improwizacji organowej. Jako doktor habilitowany jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku.

Bierze udział w licznych krajowych festiwalach organowych, a także za granicą: regularnie koncertuje w krajach skandynawskich, wielokrotnie występował w Słowacji, Niemczech, Holandii, Estonii, Irlandii, Włoszech, Litwie, Białorusi i Rosji. Pięciokrotnie odbył tournée koncertowe w USA.

Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kamieniu Pomorskim – 1994. Ma w swoim dorobku nagranie pięciu albumów. Jest członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Białymstoku. Pełni funkcję kierownika artystycznego Katedralnych Koncertów Organowych, które odbywają się od 1996 roku w białostockiej bazylice katedralnej oraz Podlaskich Koncertów Organowych.
Miejsce imprezy
Białymstok, Bazylika Archikatedralna ul. Kościelna 2

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2020 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.