1621 osób online

Green Uroda - czy e-commerce jest eko, co z kosmetykami naturalnymi?

2020.02.05 12:19
Sprawdziliśmy, jak przedstawiają się preferencje zakupowe Polaków odnośnie kosmetyków - czy patrzą na ich skład, czy wybierają kosmetyki naturalne, czy mają na uwadze dbanie o środowisko naturalne? Wyniki nie są zbyt optymistyczne. Brakuje nam podstawowej wiedzy oraz świadomości.
Green Uroda - czy e-commerce jest eko, co z kosmetykami naturalnymi?
Fot: pixabay.com

Czy e-commerce jest eko?

Badanie "Green Generation. Wspólnie dla rzecz Ziemi" zostało zrealizowane przez firmę badawczą Mobile Institute, a partnerem głównym jest Izba Gospodarki Elektronicznej. Dotyczy świadomości ekologicznej Polaków oraz ich zachowań w kontekście ochrony środowiska.

Jak wiadomo, Polacy pokochali zakupy online i to na różnych płaszczyznach. Okazuje się, że w ten sposób kupuje już 57% internautów. Dzięki temu nie muszą jeździć, a potem chodzić po sklepach czy centrach handlowych. To oszczędność czasu oraz paliwa, a często i pieniędzy, gdyż internetowe ceny są zazwyczaj niższe i bardziej atrakcyjne. Zdawałoby się, że e-commerce w tym kontekście jest eko, ale czy faktycznie?

Przyglądając się temu bliżej, można przekonać się, że wcale nie jest tak kolorowo, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Dane z badania oraz raportu pokazują, że 3/4 internautów i 87% e-kupujących dostrzega jakieś nieekologiczne zachowania e-sklepów i dostawców. Z drugiej strony w e-commerce obecnie jest wdrażanych bardzo dużo innowacji związanych z ekologią, między innymi dostawy do dedykowanych punktów odbioru, dostawy autami elektrycznymi, opakowania na wymiar bądź wypełniacze ekologiczne, zwrotne paczki itp.

Badanie "Green Generation. Wspólnie dla rzecz Ziemi" przeprowadzono na próbie 2046 internautów oraz 92 menedżerów. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane są reprezentatywne dla internautów w Polsce pod względem struktury płci, wieku oraz wielkości miejsca zamieszkania.

Kosmetyki z natury - Green Uroda

Jedną z dziedzin, jaka została uwzględniona w badaniu oraz raporcie "Green Generation. Wspólnie dla rzecz Ziemi", jest uroda, a dokładniej kosmetyki - jak je kupujemy, co wpływa na naszą decyzję oraz czy używamy kosmetyków naturalnych i dlaczego. Jak przedstawiają się poszczególne dane?

Wybór kosmetyku

Cena stanowi niezmiennie najważniejszy czynnik, jaki bierzemy pod uwagę kupując kosmetyki - wskazało na nią 35% badanych. Jako druga w kolejności znalazła się marka (28%), a trzeci okazał się skład kosmetyku, wybrany przez 1/5 badanych. Dodatkowo panie wskazały na zdecydowanie więcej aspektów, które biorą pod uwagę podczas zakupów.

Podobnie jest w przypadku osób posiadających dzieci. Elementy takie jak biodegradowalność czy posiadany certyfikat ekologiczny są istotne dla osób najstarszych, czyli 55+ (odpowiednio 27% i 23% wskazań) oraz badanych z miast 200-500 tys. mieszkańców.

Używanie kosmetyków naturalnych

Używanie kosmetyków naturalnych dotyczy 16% Polaków. Są to częściej kobiety (26%), badani w wieku 45-54 lata (25%) oraz mieszkańcy wsi (30%). Stosowanie naturalnych kosmetyków dotyczy także znacznie częściej osób mających dzieci (36%).

26% Polaków deklaruje, że wprawdzie nie korzysta z naturalnych kosmetyków teraz, ale zamierza zacząć. W tym wypadku częściej dotyczy to mężczyzn (32%), osób najstarszych, ale i badanych w wieku 18-24 lata (30%), jak również mieszkańców niewielkich miast liczących 20-50 tys. mieszkańców (35%).

Dlaczego kosmetyki naturalne?

Badani korzystający z kosmetyków naturalnych najczęściej przekonali się do nich ze względu na dobry skład (44%). Na drugim miejscu znalazła się skuteczność działania (33%), a tylko 32% wskazań otrzymał brak substancji, których badani nie chcą mieć w kosmetykach (32%).

Mężczyźni natomiast częściej wskazali na zapach (24%), a kobiety na poczucie pewności, że używają bezpiecznych kosmetyków do pielęgnacji siebie i rodziny (33%).

% naturalnych kosmetyków

Osoby korzystające z kosmetyków naturalnych najczęściej (32%) mająą 20%-50% takich produktów w stosunku do wszystkich posiadanych. 28% badanych deklaruje, że stanowią one już ponad połowę ich kosmetyczki (33% w przypadku kobiet i tylko 16% w przypadku mężczyzn), a 1/10 używa wyłącznie naturalnych preparatów kosmetycznych. Dotyczy to aż 37% najmłodszych badanych, poniżej 18. roku życia.

Dlaczego nie kosmetyki naturalne?

Konsumenci niekorzystający z naturalnych kosmetyków najczęściej argumentują to tym, że są one dla nich za drogie (22%). 1/5 badanych przyznaje, że właściwie nie potrafi podać konkretnego powodu. Brak zaufania do kosmetyków naturalnych dotyczy natomiast 11% badanych, którzy kierują się strachem przed nieznanym i niepewnością co do faktycznego pochodzenia składników.

Mężczyźni częściej wskazują, że po prostu nie znają się i nie wiedzą, w jaki sposób mogliby wybrać prawdziwy naturalny kosmetyk (15%).

Naturalny, czyli jaki?

Eksperci przeprowadzający badanie zapytali polskich internautów o to, co według nich oznacza, że kosmetyk jest naturalny. Nieco ponad 1/5 z nich uważa, że jest on produkowany w sposób nieszkodzący środowisku (21%), a jedynie 19% uważa, że posiada odpowiedni certyfikat.

Jednocześnie niemal 1/4 badanych nie wie, co oznacza naturalność kosmetyku. W tej grupie większość stanowią panowie (27%), osoby w wieku 45-54 lata (32%) oraz mieszkańcy wsi (31%).

Dane z badania i raportu "Green Generation" wyraźnie pokazują, że Polacy wciąż w bardzo małym stopniu interesują się tematem stanu środowiska oraz ekologii. Warto jednak szerzyć wiedzę w tym temacie, gdyż nawet najmniejsza zmiana w naszym postępowaniu może mieć potem realny wpływ na środowisko.

Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.r@bialystokonline.pl

Polecamy lokal
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2020 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.