858 osób online

Prawdy i mity o LPG

2015.05.08 00:00
Gaz płynny to najtańszy rodzaj powszechnie dostępnego w Polsce paliwa. Szacunki mówią, że na LPG jeździ po polskich drogach nawet 2,5 mln samochodów. Znanych jest wiele teorii na temat LPG, które z faktami nie mają nic wspólnego. Przyjrzyjmy się im.
Prawdy i mity o LPG
Fot: AC S.A.

LPG jest niebezpieczne

Samochodowe instalacje gazowe i ich komponenty przechodzą specjalne testy i muszą spełniać bardzo rygorystyczne normy jakości. Nawet podczas zderzeń czy kolizji instalacja LPG nie powoduje żadnego dodatkowego zagrożenia. Przeprowadzono nawet test polegający na ostrzelaniu zbiornika z broni maszynowej - zbiornik został przebity, gaz wyciekł i wypalił się, ale do wybuchu nie doszło.

Gaz śmierdzi

To znów mit, który rozsiewany jest - dosłownie rzecz ujmując - przez stare samochody z wyeksploatowanym instalacjami. Fachowo założona, nowoczesna instalacja nie ma prawa być nieszczelna. Samochód rozsiewający zapach LPG jest po prostu niesprawny.

Gaz powoduje spadek osiągów

Spadek mocy dawał się zauważyć przy stosowaniu najstarszych, prostych instalacji mieszalnikowych, szczególnie jeśli stosowano komponenty nieprzystosowane do zasilania danego silnika (np. tańszy reduktor przeznaczony do silników mniejszej mocy). Z rozwojem kolejnych generacji problem spadku mocy znikał - żaden kierowca nie jest w stanie dostrzec ubytku mocy rzędu 4 procent. Instalacje najnowszych generacji nie powodują żadnego osłabienia mocy silnika, czego dowodem są badania przeprowadzane na hamowniach.

Butla zajmuje bagażnik

Może tak się zdarzyć o ile wybierzemy butlę montowaną w bagażniku. Powszechnie stosowane są jednak zbiorniki toroidalne, montowane w miejsce koła zapasowego. W ten sposób problem mniejszego bagażnika jest eliminowany.

Gaz niszczy silnik

Można to powiedzieć także o benzynie i oleju napędowym. Niezależnie od paliwa każda jednostka napędowa ulega stopniowemu zużyciu. O ile instalacja LPG jest prawidłowo zamontowana, a jej komponenty właściwie dobrane, proces zużycia nie będzie szybszy niż w przypadku jazdy na benzynie. Prawidłowo wyregulowana, odpowiednio dobierająca skład mieszanki paliwowo-powietrznej instalacja nie będzie powodowała przyspieszonego wypalania gniazd zaworowych.

Nie do wszystkich silników można zainstalować LPG

Do niedawna tak było. Oczywiście przeróbka niektórych silników na zasilanie LPG jest prostsza, innych wymaga więcej pracy i fachowej wiedzy. Do jednostek, do których instalacja jest najtańsza, zaliczają się wolnossące silniki czterocylindrowe o mocach około 100 KM. Im większa moc i liczba cylindrów, tym koszt przeróbki większy, bo instalacja jest bardziej skomplikowana. Od niedawna instalację gazową (STAG 400 DPI) można instalować również w samochodach z silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Przerabiać na gaz można nawet jednostki Diesla, chociaż odbywa się to na nieco innej zasadzie niż w silnikach benzynowych.

Samochód spala więcej gazu niż benzyny

To prawda. Gaz LPG jest mniej kaloryczny niż benzyna, dlatego potrzeba go nieco (15-20 %) więcej. Jednocześnie jednak cena litra gazu jest przeciętnie o połowę niższa niż cena litra benzyny – jazda na LPG oznacza więc wyraźne oszczędności.

Autem na LPG nie można wjeżdżać na parkingi podziemne

Nieprawda - nowoczesne parkingi powinny być wyposażone w czujniki gazu i wentylację mechaniczną. Czasem na starszych parkingach administratorzy wieszają znaki zakazu, ale nie mają one mocy prawnej. W Polsce brak przepisów, które sankcjonowałyby takie postępowanie.

[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2019 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.