374 osób online

Żywność wzbogacana i suplementy diety. Co warto wiedzieć?

2016.06.01 16:27
Określenie "żywność wzbogacana" brzmi dosyć groźnie. Czy rzeczywiście tak jest? Dużo mówi się też o suplementach diety. Czy warto je stosować? Tym dwóm zagadnieniom przyjrzała się Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Białymstoku.
Żywność wzbogacana i suplementy diety. Co warto wiedzieć?
Fot: pixabay.com

Żywność wzbogacana

Z żywnością wzbogacaną kontakt ma każdy z nas, bowiem stosujemy sól kuchenną lub tłuszcze roślinne, które są wzbogacane obowiązkowo. Do soli dodawane są związki jodu, a do tłuszczów witaminy A i D. Proces ten ma podstawę legislacyjną w postaci rozporządzenia ministra zdrowia.

Wzbogacanie pozostałych środków spożywczych odbywa się na zasadzie dobrowolności i jest decyzją producenta. W tym przypadku prawo określa jedynie dozwolone witaminy, minerały i inne substancje występujące w żywności naturalnie oraz ich ilości, które mogą być stosowane.

- Producenci mogą wzbogacać żywność z racji tego, że w procesie technologicznym ilość witamin zmniejsza się - wyjaśnia Izabela Szamrej z Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Białymstoku.

Istnieje też grupa środków spożywczych, które nie mogą być wzbogacane o dodatkowe składniki. Dotyczy to żywności nieprzetworzonej, szczególnie owoców, warzyw, mięsa, drobiu i ryb oraz alkoholu.

Witaminy i minerały dodawane są do żywności jako uzupełnienie naszej diety o substancje, które wywołują określony efekt (np. wspomagają układ odpornościowy). Służy to też uzupełnianiu niedoborów w naszym organizmie.

Żywność wzbogacana a suplementy diety

W przypadku żywności wzbogacanej dokładnie określono, jak dużo witamin i minerałów producent może użyć. Zasadniczo jest to 50% zalecanego dziennego spożycia. Wyjątek stanowią foliany i witamina C, których dodana ilość może odpowiadać 100% zalecanego dziennego spożycia.

Natomiast suplement diety może zawierać w składzie daną substancję w ilości większej niż wynika to z ogólnie przyjętych zaleceń. Co więcej, w tym przypadku nie ustalono w sposób jednoznaczny maksymalnych ilości poszczególnych składników.

Należy pamiętać, że suplementacja powinna być stosowana w okresie występowania zwiększonego zapotrzebowania na konkretny składnik.

- Suplementy należy stosować rozsądnie. Powinny one mieć oznakowanie w języku polskim. Zgodnie z obowiązującym prawem na ich opakowaniach musi pojawić się zapis dotyczący nieprzekraczania zalecanej porcji do spożycia w ciągu dania. Suplementy diety nie mogą być zamiennikiem zróżnicowanej diety – mówi Izabela Szamraj.

Warto pamiętać, że zanim zdecydujemy się na zakup suplementu diety, trzeba dokładnie przeczytać informację zamieszczoną na opakowaniu albo ulotce. W widocznym miejscu powinien znajdować się napis: "suplement diety". Etykieta ani ulotka nie mogą zawierać informacji mówiących o tym, że preparat zapobiega lub leczy określone choroby.

Dorota Mariańska
dorota.marianska@bialystokonline.pl
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2019 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.