POLECAMY
Radny Henryk Dębowski zwrócił uwagę na konieczność poprawy bezpieczeństwa na przejazdach rowerowych w Białymstoku, zwłaszcza w kontekście rozpoczynającego się sezonu rowerowego. Zaapelował o przeprowadzenie inwentaryzacji przejazdów oraz lepsze oznakowanie tych miejsc w newralgicznych punktach miasta. Z kolei władze Białegostoku zapewniają o podejmowanych działaniach, choć wskazują na ograniczenia budżetowe i techniczne.
Apel radnego o poprawę bezpieczeństwa Radny miejski Henryk Dębowski skierował do władz miasta interpelację, w której zażądał przeprowadzenia dokładnej inwentaryzacji przejazdów rowerowych przez drogi publiczne na terenie Białegostoku. Szczególną uwagę zwrócił na miejsca o podwyższonym ryzyku wypadków. Wskazał, że do działań powinny zostać zaangażowane służby miejskie, takie jak Straż Miejska. Dębowski podkreślił również konieczność systemowego oznakowania przejazdów rowerowych czerwonym kolorem farby w newralgicznych miejscach, co ma zwiększyć ich widoczność i bezpieczeństwo użytkowników. „Jak wskazuje Rowerowy Białystok, czerwone oznakowanie wyraźnie poprawia widoczność przejazdów i zmniejsza ryzyko kolizji” — zaznaczył radny, wskazując miejsca takie jak Aleja Józefa Piłsudskiego, ulica Kopernika czy generała Hallera. Dodatkowo, radny zwrócił uwagę na problem krótkiego czasu zielonego światła dla pieszych i rowerzystów na sygnalizacjach świetlnych oraz konieczność korzystania przez nich z przycisków do wywoływania sygnału. „Przy rosnącym ruchu rowerowym takie rozwiązania mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, w tym przejazdów na czerwonym świetle” — ostrzegł. Co na to miasto? Sekretarz miasta Białystok, Krzysztof Karpieszuk, w odpowiedzi na interpelację zapewnił, że oznakowanie przejazdów rowerowych jest realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami. W miejscach o podwyższonym ryzyku czerwone oznakowanie już funkcjonuje, a pozostałe lokalizacje są sukcesywnie uzupełniane. Jednocześnie podkreślił, że pełna inwentaryzacja przejazdów rowerowych wymagałaby dużych nakładów czasu i środków, których obecnie brak w budżecie miasta. „Jeżeli w przyszłości zostaną zarezerwowane odpowiednie środki finansowe, możliwe będzie wykonanie takiego opracowania” — poinformował. Odnosząc się do kwestii sygnalizacji świetlnej, sekretarz miasta wyjaśnił, że przejazdy rowerowe wyposażone są w automatyczne systemy detekcji, które wykrywają rowerzystów i włączają zielone światło. Przyciski pozostają jedynie jako opcja rezerwowa. Różnica w czasie wyświetlania zielonego światła dla rowerzystów i samochodów wynika z obliczeń dotyczących prędkości ewakuacji pojazdów ze skrzyżowania. „W wielu przypadkach sygnał zielony dla pieszych i rowerzystów jest uruchamiany wcześniej niż dla pojazdów, co poprawia bezpieczeństwo” — zaznaczył Karpieszuk. Dodał, że system sygnalizacji jest systematycznie usprawniany, m.in. na Rynku Kościuszki, gdzie przyciski zostały usunięte, a zielone światło dla pieszych i rowerzystów włącza się automatycznie. Podobne rozwiązania wdrożono na kilku innych ruchliwych skrzyżowaniach. Podsumowanie Temat bezpieczeństwa na przejazdach rowerowych w Białymstoku stał się przedmiotem dialogu między radnym Henrykiem Dębowskim a władzami miasta. Radny domaga się pilnych zmian w oznakowaniu i organizacji ruchu, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu, a także zmian w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnej na korzyść niezmotoryzowanych uczestników ruchu. Miasto natomiast informuje o zgodności działań z przepisami, prowadzeniu usprawnień oraz ograniczeniach finansowych, które wpływają na tempo realizacji kolejnych inwestycji.
MW
24@bialystokonline.pl
Kraj i Świat 17:10
Sport 15:50
Sport 15:41
Kultura i Rozrywka 15:30
Aktualności 15:10
Drogówka 13:39
Sport 13:05
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji