Dlaczego warto zadbać o zdrowy sen? 5 powodów, o których nie masz pojęcia

2024.06.11 22:50
Utrzymanie dobrego zdrowia fizycznego, ale również psychicznego jest zależne od wielu czynników. Coraz więcej specjalistów podkreśla, że jednym z najważniejszych aspektów holistycznie wpływających na jakość życia jest sen. To fizjologiczna czynność, podczas której dochodzi do uruchomienia w organizmie wielu procesów naprawczych, czego efektem jest przygotowanie ciała i umysłu do aktywności kolejnego dnia. Dlaczego warto zadbać o zdrowy i efektywny sen?
Dlaczego warto zadbać o zdrowy sen? 5 powodów, o których nie masz pojęcia

Jak sen wpływa na organizm człowieka?

Sen jest czynnością fizjologiczną, której każdy człowiek poświęca (a przynajmniej powinien!) aż jedną trzecią swojego życia. To pierwotna potrzeba człowieka, która zdaniem naukowców oraz specjalistów badających przebieg nocnej regeneracji organizmu holistycznie wpływa na jakość życia każdego człowieka. To właśnie od prawidłowego przebiegu snu i efektywnego odpoczynku ciała w nocy zależy utrzymanie dobrego zdrowia fizycznego i psychicznego. Dodatkowo właściwa higiena snu sprawia, że człowiekowi towarzyszy uczucie wypoczęcia, dobry humor, a także poprawiają się jego zdolności do nauki i przyswajania nowych informacji.

Zbyt mała liczba godzin snu lub jego nieprawidłowy przebieg są niemal natychmiast odczuwalne. Zwykle objawia się to przewlekłym uczuciem zmęczenia, rozdrażnieniem i obniżonym samopoczuciem. Dodatkowymi symptomami bagatelizowania jakości snu są zaburzenia w pracy układu odpornościowego, czego konsekwencją może być rozwijanie się schorzeń o podłożu cywilizacyjnym, do których zaliczają się depresja, cukrzyca, a także choroby nowotworowe i nieprawidłowości w pracy serca.


Jak poprawić jakość snu? Postaw na dobry materac!

Jakość i przebieg snu jest zależny od wielu aspektów. Wielu specjalistów podkreśla, że do najważniejszych należą czynniki środowiskowe – i co ważne, na nie mamy bezpośredni wpływ. Warto zadbać o odpowiednie warunki do spania: ciszę, ciemność, świeże powietrze i optymalną temperaturę (dla osób dorosłych wynosi ona 16–19°C, nieco wyższa będzie w przypadku osób starszych i niemowląt). Bardzo ważne jest również dopasowanie materaca do indywidualnych preferencji oraz potrzeb organizmu.

Zakup materaca o twardości dopasowanej do masy ciała, wielkości zapewniającej odpowiednią ilość przestrzeni oraz konstrukcji umożliwiającej odpoczynek w swobodnej pozycji sprawi, że jakość odpoczynku zostanie zmaksymalizowana. Szczególnie dobrą opinią oraz rekomendacjami fizjoterapeutów cieszą się materace oferowane przez markę Hilding Anders. Producent oferuje materace termoelastyczne, dopasowujące się do kształtu ciała i pozycji przyjmowanej podczas odpoczynku. Dodatkowo w ofercie producenta można znaleźć zaawansowane technologicznie materace hybrydowe, które swoją konstrukcją umożliwiającą modyfikacje poziomu twardości oraz odpornością na eksploatację zadowolą najbardziej wymagających użytkowników.


5 powodów, dla których warto zadbać o zdrowy sen!

Obok stosowania zdrowej diety i regularnego uprawiania aktywności fizycznej nocna regeneracja organizmu jest głównym czynnikiem, który holistycznie wpływa na jakość życia. Poza oczywistymi pozytywnymi wrażeniami pojawiającymi się o poranku, jak poczucie wypoczęcia czy wyspania, warto poznać 5 powodów, dla których należy się szczególnie zatroszczyć o własną higienę snu!

1. Wzmocnienie pracy układu immunologicznego

Zdaniem naukowców podczas snu praca układu odpornościowego staje się bardziej wytężona. Oznacza to, że w nocy dochodzi do znacznego zwiększenia produkcji cytokin, czyli białek wydzielanych przez leukocyty, czego efektem jest niwelowanie stanów zapalnych oraz zapobieganie ich powstawaniu. Podczas nocnej regeneracji dochodzi do uruchomienia procesów naprawczych, które pomagają powrócić człowiekowi do pełni zdrowia fizycznego.

2. Utrzymanie optymalnej sylwetki

Właściwa ilość oraz jakość snu pomaga utrzymać prawidłową wagę. Dodatkowo sen jest niezwykle ważny w procesie odchudzania, a regenerowanie komórek ciała pomaga przyspieszyć metabolizm i redukować tkankę tłuszczową.

3. Stabilizowanie poziomu cukru we krwi

Podczas prawidłowego przebiegu głębokiej fazy snu dochodzi do znacznego spadku glukozy, a także wyrównywania się poziomu insuliny. Zbyt niska liczba godzin przeznaczonych na sen może skutkować doprowadzeniem ustroju do stanu przedcukrzycowego, czyli insulinooporności.

4. Usprawnienie pracy serca i układu krążenia

Właściwa ilość snu pozwala ograniczyć poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu w organizmie. Jego zbyt wysoka ilość w bardzo krótkim czasie prowadzi do tachykardii i naraża serce na zbyt intensywną pracę, co długofalowo może skutkować rozwojem chorób układu sercowo-naczyniowego.

5. Mniejsze ryzyko chorób psychicznych

Sen bez wątpienia wpływa na utrzymanie dobrej kondycji psychicznej. Zdaniem psychiatrów prawidłowa nocna regeneracja mózgu zmniejsza ryzyko zachorowania na depresję oraz występowania stanów lękowych. Zbyt niska jakość snu utrzymuje organizm w ciągłym napięciu i stresie, co może obniżać jakość życia oraz samopoczucie.

[ARTYKUŁ SPONSOROWANY]


901 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39