Białystok Online

Motoryzacja

Instytut Transportu Samochodowego alarmuje - część płynów hamulcowych nie spełnia norm

2019.03.01 07:19
Instytut Transportu Samochodowego alarmuje - część płynów hamulcowych nie spełnia norm
Fot: pixabay.com

Centrum Badań Materiałowych Instytutu Transportu Samochodowego zweryfikowało jakość popularnych płynów hamulcowych klasy DOT-4 dostępnych na polskim rynku. Analiza na zgodność z wymaganiami jakościowymi nie napawa optymizmem.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Transportu Samochodowego, cztery na dziesięć popularnych płynów hamulcowych nie spełnia określonych norm. A przecież złej jakości płyn nie tylko wydłuża hamowanie, ale także jest w stanie je całkowicie uniemożliwić.

- Wyniki badania wykazały, że cztery z dziesięciu płynów nie spełniały określonych w normie wymagań. Zbyt niską wartość temperatury wrzenia płynu wykazały cztery płyny, a dwa spośród nich podczas badania prawie całkowicie odparowały, przy okazji wykazując brak odporności na utlenianie. W ich przypadku na materiałach laboratoryjnych pojawiły się również wżery korozyjne - tłumaczy Ewa Rostek, kierownik Centrum Badań Materiałowych ITS.

Płyn hamulcowy z wiekiem traci swoje właściwości, dlatego producenci aut zalecają jego wymianę nie rzadziej niż co dwa lub trzy lata. Mimo to badania z 2014 r. pokazały, że polscy kierowcy nie przejmują się tymi wytycznymi. 22% ankietowanych zdradziło bowiem wtedy, że jeszcze nigdy nie zlecało wymiany płynu odpowiedzialnego za układ hamowania.

- Musimy pamiętać, że płyn hamulcowy jest higroskopijny, tzn. absorbuje wodę z otoczenia. Im mniej wody, tym wyższe parametry wrzenia i większa skuteczność działania. Temperatura wrzenia płynu klasy DOT-4 powinna wynosić co najmniej 230°C, a klasy DOT-5 nie mniej niż 260°C - przypomina Ewa Rostek z ITS.

Jak ważny w kontekście bezpieczeństwa jest płyn hamulcowy, niech zobrazuje poniższy przykład. Przy sprawnych hamulcach z płynem w układzie spełniającym wszelkie normy pojazd poruszający się z prędkością 100 km/h, który pokonuje dystans 27 m/s, rozpoczyna hamowanie 5 metrów po wciśnięciu odpowiedniego pedału. Przy płynie ze złymi parametrami droga hamowania może być zdecydowanie dłuższa. Na dodatek samochód zacznie wykonywać zaplanowane przez nas zwolnienie pojazdu dopiero po 35 metrach od wciśnięcia hamulca.

Dlatego też przy wyborze płynu hamulcowego należy kierować się zaleceniami producentów aut i kupować tylko te, które mają hermetycznie zamknięte opakowania.

Rafał Żuk

Rafał Żuk

rafal.zuk@bialystokonline.pl

Przeczytaj także
Popularne dzisiaj

Masz ciekawy temat?

Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?

Napisz do nas