POLECAMY
Największa od dziesięcioleci inwestycja kolejowa w regionie łomżyńskim wkracza w decydującą fazę. Na stacji w Łomży oraz na linii prowadzącej do Śniadowa dynamicznie postępują roboty, które już w czerwcu przyszłego roku pozwolą na powrót pociągów pasażerskich – po raz pierwszy od ponad 30 lat.
Infrastruktura kolejowa na tym odcinku powstaje praktycznie od podstaw. Budowane są nowe tory, perony oraz nowoczesne urządzenia sterowania ruchem. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a na wielu fragmentach inwestycja przekroczyła już półmetek. Najbardziej zaawansowane roboty prowadzone są na przystankach Konarzyce i Koziki – tam widoczne są już konstrukcje nowych, stumetrowych peronów. Ustawiono ściany i płyty peronowe, a wkrótce rozpocznie się układanie nawierzchni. Dla komfortu podróżnych pojawią się elementy małej architektury, nowoczesne oświetlenie LED oraz czytelne oznakowanie. Wszystko projektowane jest z myślą o osobach o ograniczonej mobilności – tak, aby kolej była dostępna dla każdego. Trwa budowa peronów Na stacji Łomża stoją już konstrukcje dwóch peronów o długości 250 metrów – przygotowanych także na obsługę dłuższych składów dalekobieżnych. Szerokie, wysokie i wygodne – zapewnią łatwe i bezpieczne wsiadanie do pociągów. Trwają również prace na przejeździe kolejowo-drogowym w ul. Piłsudskiego, w tym związane z przebudową kolizji w obrębie infrastruktury podziemnej. Nowy rozdział kolei W sąsiedztwie miejscowości Śniadowo budowany jest nowy przystanek pod nazwą Śniadowo – Stara Stacja. Widoczny już stumetrowy peron znacząco zbliży kolej do mieszkańców i ułatwi codzienne dojazdy do pracy czy szkoły. Tuż obok powstaje ważny element układu torowego – około kilometrowy odcinek nowej łącznicy. To dzięki niemu pociągi jadące od strony Łap skierują się bezpośrednio do Łomży, bez konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji w Śniadowie. Szybciej, wygodniej, nowocześnie Realizacja inwestycji otworzy przed mieszkańcami regionu zupełnie nowe możliwości podróżowania. Składy poruszające się na trasie Łomża – Łapy osiągną prędkości 80–120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku wyniesie ok. 95 minut. Przywrócenie ruchu pasażerskiego na odcinku Śniadowo – Łomża planowane jest na czerwiec 2026 r. Modernizacja drugiego etapu – ze Śniadowa do Łap – potrwa do II kwartału 2029 r. Całkowity koszt inwestycji to 367 mln zł brutto, z czego 15% współfinansuje Samorząd Województwa Podlaskiego. Kolej Plus – program, który zmienia Polskę lokalną Program Kolej+, koordynowany przez Ministerstwo Infrastruktury, to krajowa inicjatywa o wartości ok. 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł z budżetu państwa i ok. 2 mld zł ze środków jednostek samorządu terytorialnego. Program, którego realizacja przewidziana została do 2029 r., ma przyczynić się do likwidacji wykluczenia komunikacyjnego i zwiększenia atrakcyjności miejscowości oddalonych od głównych korytarzy transportowych. Dzięki inwestycjom takim jak ta – kolej staje się realną alternatywą dla samochodu i impulsem do rozwoju całych regionów.
MW
24@bialystokonline.pl
Aktualności 17:40
Sport 16:30
Sport 15:13
Aktualności 15:10
Praca 15:00
Kryminalne 12:50
Ciekawostki 11:00
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji