POLECAMY
Urząd marszałkowski ogłosił przetarg na obsługę połączeń kolejowych w naszym regionie. Trzeba się spodziewać, że jego efektem będą spore cięcia w liczbie kursujących pociągów.
Jeszcze miesiąc temu wrzało po informacjach dotyczących cięć połączeń kolejowych na trasie Białystok - Warszawa. Ostatecznie nie wprowadzono ich w aż tak dużym wymiarze, jak planowano. Zadeklarowano jednak, że w przyszłości wszelkie zmiany dotyczące rozkładów jazdy będą konsultowane z pasażerami. - Urząd Marszałkowski, pomimo zapowiedzi rozmów ze stroną społeczną po ostatnich protestach, przetarg ogłosił po cichu bez jakichkolwiek konsultacji. To brak poszanowania jakichkolwiek wcześniejszych ustaleń i kompletny brak odwagi - ocenia Marcin Wróbel z Fundacji Towarzystwo Ulepszania Świata. A chodzi o przetarg na obsługę połączeń kolejowych w naszym regionie. Urząd marszałkowski, odpowiedzialny za kolejową komunikację w województwie szuka operatora, który w latach 2015-2016 będzie obsługiwał ruch pasażerski. Do tej pory robiły to Przewozy Regionalne, choć o zlecenie to starała się też spółka Arriva. Jak wynika z dokumentacji przetargowej, rocznie na obsługę podlaskich pasażerów ma pójść z budżetu województwa 14,5 mln zł. W bieżącym roku tych pieniędzy jest o milion zł więcej, a 4 lata temu dofinansowanie sięgało aż 21 mln zł. - Pomimo rosnących kosztów, obniża się dotację o 2 mln zł. Warto przypomnieć, iż w odniesieniu do województwa lubelskiego dofinansowanie do transportu szynowego w Podlaskiem jest ok. 4 razy niższe - podlicza Wróbel. - Wszystko to zahacza o modelowy wzór wygaszania popytu. Likwidujemy kolejne połączenia, nie reklamujemy istniejących, żeby pozbyć się kolejnych pasażerów, by móc z czystym sumieniem zlikwidować kolejne pociągi - twierdzi. Można spodziewać się, że z rozkładów jazdy pociągów do Szepietowa z obecnych 8 par pozostanie 6, do Ełku - z 3 par pozostanie 1 (ew. 2 do Grajewa z ograniczonym terminem kursowania), zaś do Czeremchy istniejąca 1 para będzie kursować rzadziej. Ograniczenie pracy przewozowej mogą dotknąć też pozostałe odcinki. Według urzędu marszałkowskiego dofinansowanie pozostanie tym samym poziomie, jak obecnie. Brakujący w skali roku milion wynika z tego, że trasa do Ełku będzie organizowana również przez województwo warmińsko-mazurskie, które pokryje koszt tego połączenia. Oferty spółek zainteresowanych obsługą połączeń kolejowych w Podlaskiem poznamy 7 marca.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl
Aktualności 08:00
Kryminalne 2025.10.10 19:10
Kraj i Świat 2025.10.10 17:10
Sport 2025.10.10 15:50
Sport 2025.10.10 15:41
Kultura i Rozrywka 2025.10.10 15:30
Aktualności 2025.10.10 15:10
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji