POLECAMY
Modernizacja stacji kolejowej w Sokółce przyniesie znaczące usprawnienia zarówno dla ruchu towarowego, jak i pasażerskiego. Kluczowym elementem inwestycji będzie wymiana dotychczasowych urządzeń sterowania ruchem na nowoczesne systemy komputerowe, które dyżurni będą obsługiwać z jednej nastawni.
Dzięki temu pociągi towarowe kierowane w stronę Białegostoku, Suwałk oraz granicy będą mogły przejeżdżać sprawniej i bezpieczniej. Przebudowane zostaną rozjazdy, a cały system zyska scentralizowane sterowanie – dyżurni zyskają możliwość kontroli nad całym układem torowym z jednego miejsca. Obecnie niezbędne są aż trzy oddzielne nastawnie, co znacznie ogranicza efektywność prowadzenia ruchu. Nowa nastawnia będzie również przygotowana do pełnienia w przyszłości funkcji Lokalnego Centrum Sterowania, nadzorując znacznie większy obszar sieci kolejowej. Wartość inwestycji i harmonogram prac Umowa na realizację prac została podpisana z konsorcjum firm Intop S.A. oraz Intop Warszawa Sp. z o.o. Jej wartość wynosi 188,3 mln zł netto, z czego 80,2 mln zł obejmuje zakres podstawowy, a pozostała kwota przeznaczona jest na opcje dodatkowe. Całość prac projektowych i budowlanych ma zostać zakończona w ciągu 36 miesięcy, co oznacza, że modernizacja stacji Sokółka powinna zakończyć się w 2028 roku. Modernizacja torów i infrastruktury towarowej W ramach podstawowego zakresu inwestycji, na odcinku Geniusze – Sokółka – Kuźnica zmodernizowanych zostanie także osiem obiektów inżynieryjnych, w tym mosty i przepusty, przystosowane do przejazdu ciężkich składów. Dzięki temu przewóz towarów do granicy, w tym po szerokotorowej linii nr 57, będzie w pełni bezpieczny i niezawodny. Dodatkowo uruchomiona zostanie mijanka w Czuprynowie, co zwiększy elastyczność prowadzenia ruchu na linii szerokotorowej. Udogodnienia dla podróżnych i dodatkowe opcje inwestycyjne Wśród zaplanowanych opcji znalazła się m.in. przebudowa wyspowego peronu nr 2 w Sokółce, co znacząco poprawi komfort obsługi pasażerów. Inne opcje obejmują prace pozwalające na przyjmowanie pociągów o długości do 750 m oraz zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości pociągów do 160 km/h na wybranych odcinkach między stacjami. Realizacja tych dodatkowych prac będzie uzależniona od przyznania dodatkowego finansowania. Kontynuacja modernizacji szerokotorowej Warto przypomnieć, że szerokotorowa linia Geniusze – Kuźnica była już modernizowana w latach 2019–2023. Wówczas przebudowano 27 km torów, 16 obiektów inżynieryjnych oraz tyle samo przejazdów kolejowo-drogowych. Na stacjach w Kuźnicy, Sokółce i Geniuszach powstały tory zdolne przyjąć pociągi towarowe o długości do 1050 m. Obecnie planowane prace mają uzupełnić wcześniejsze inwestycje, doprowadzając infrastrukturę do pełnej funkcjonalności techniczno-eksploatacyjnej. Modernizacja stacji Sokółka to nie tylko kolejny etap rozwoju infrastruktury kolejowej w regionie, ale również krok w stronę bezpieczniejszych, bardziej efektywnych i nowoczesnych przewozów towarowych i pasażerskich.
MW
24@bialystokonline.pl
Aktualności 10:10
Sport 09:21
Kultura i Rozrywka 09:13
Kryminalne 08:00
Biznes 08:00
Zdrowie 08:00
Sport 2025.11.27 23:01
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji