Szlak Green Velo pod lupą. Na podlaskim odcinku bardzo dużo wypadków

2021.03.24 14:49
Najwyższa Izba Kontroli postanowiła wziąć na tapetę szlak Green Velo. W raporcie sporo miejsca poświęcono Podlasiu. Z czego możemy być dumni? Co jest jeszce do poprawy? Sprawdźmy!
Szlak Green Velo pod lupą. Na podlaskim odcinku bardzo dużo wypadków
Fot: Ewelina Sadowska-Dubicka
Otwarcie szlaku Green Velo w Białymstoku

Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się szlakowi Green Velo. Inspektorzy wzięli pod uwagę także ankiety, w których wypowiedziały się osoby korzystające ze szlaku.

Co jest na plus?

W woj. podlaskim największą popularnością cieszą się trasy: granica z woj. warmińsko-mazurskim-Suwałki-Augustów, Białystok-Białowieża-granica z woj. lubelskim, Augustów-Strękowa Góra-Białystok Pieniężno.

Jeżeli chodzi o stan dróg, to najlepiej oceniony został odcinek Augustów-Strękowa Góra-Białystok Pieniężno. Z kolei biorąc pod uwagę rozmieszczenie i czytelność oznakowania, najlepiej wypada odcinek granica z woj. warmińsko-mazurskim-Suwałki-Augustów. Ta trasa uznawana jest również za najbezpieczniejszą.

Natomiast o Miejscach Obsługi Rowerzystów na podlaskich odcinkach Green Velo pozytywnie wypowiada się 64% osób. Oceniający brali pod uwagę ich rozmieszczenie. Natomiast jeżeli chodzi o ich stan techniczny i wyposażenie noty spadają do 56%.

NIK przyjrzała się także Miejscom Przyjaznym Rowerzystom. W największym stopniu możemy być zadowoleni z zapewniania atrakcji turystycznych, w najmniejszym z obiektów noclegowych.

Druga strona medalu

Niestety podlaski odcinek Green Velo był również miejscem wielu wypadków z udziałem rowerzystów, łącznie doszło do 177 takich zdarzeń. W latach 2016-2020 rannych zostało 31 osób. 3 zginęły. Oznacza to, że wypadamy najgorzej w porównaniu z innymi województwami, przez które przebiega Green Velo.

NIK odnotował również problem związany z projektowaniem i wytyczaniem szlaku, którego dotychczas nie udało się rozwiązać. Z powodu poziomu wód na Bugu, okresowo nieczynna jest na przykład przeprawa promowa Niemirów-Gnojno. Turyści jadący Green Velo muszą wówczas korzystać z drogi alternatywnej, między miejscowościami Mielnik i Zabuże, choć na etapie projektowania szlaku w Niemirowie zamierzano wybudowanie nad Bugiem kładki pieszo-rowerowej.

Jak tłumaczył wójt gminy Mielnik, władze samorządowe przygotowały dokumentację projektową i uzyskały pozwolenie na budowę, ale zarząd województwa wycofał się z realizacji projektu. W 2017 r. gmina zaproponowała zlokalizowanie przeprawy promowej w innym miejscu - około 200 m w dół rzeki - co pozwoliłoby na przewozy przez cały rok. Jest to jednak teren cenny przyrodniczo, objęty ochroną konserwatora zabytków i leży w obszarze zagrożenia powodziowego, dlatego proces uzgodnień i uzyskiwania pozwoleń na budowę wciąż trwał w trakcie kontroli NIK.

Green Velo w liczbach

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo to najdłuższa trasa rowerowa w Polsce i jedna z dłuższych w Europie. Green Velo ma ponad 2 tys. km długości, z których około 300 km stanowią nowe i przebudowane drogi rowerowe oraz ciągi pieszo-rowerowe, a blisko 150 km to wyremontowane drogi gruntowe.

Szlak przebiega przez 5 województw o zróżnicowanych walorach krajoznawczych. Obejmuje m.in. Warmię i Mazury, Puszczę Białowieską, Roztocze i dolinę Sanu. Został wytyczony przez parki narodowe, krajoznawcze i obszary specjalnej ochrony ptaków oraz w pobliżu lokalnych atrakcji turystycznych. Nie są to trasy na ogół wymagające specjalnych umiejętności i wielkiego wysiłku, z wyjątkiem górskich odcinków na Podkarpaciu.

Dorota Mariańska
dorota.marianska@bialystokonline.pl

1120 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39