Szlak rowerowy Green Velo może nie zostać ukończony w terminie. Czy stracimy unijne dofinansowanie?

2015.12.03 00:00
Szlak rowerowy Green Velo może nie zostać ukończony w terminie, czyli do końca 2015 r. - ostrzega Najwyższa Izba Kontroli. Samorządy uspokajają, że budowa zostanie zakończona zgodnie z planem.
Szlak rowerowy Green Velo może nie zostać ukończony w terminie. Czy stracimy unijne dofinansowanie?
Fot: Ewelina Sadowska-Dubicka
W październiku otwarto pierwszy odcinek podlaskiego szlaku Green Velo

Trasa rowerowa w Polsce Wschodniej łącząca województwa warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie będzie jedną z najdłuższych w Europie, atrakcyjną zarówno dla polskich, jak i zagranicznych cyklistów. Wartość inwestycji to przeszło 297 mln zł, z czego ponad 236 mln zł pochodzi ze środków unijnych. W ramach projektu zaplanowano m.in. odnowienie istniejących już szlaków rowerowych, budowę nowych oraz utworzenie sieci miejsc obsługi rowerzystów.

Na ukończenie Tras rowerowych i zatwierdzenie wydatków Polska ma czas do końca 2015 r. Zdaniem NIK istnieje ryzyko, że w tym terminie nie uda się zakończyć prac budowlanych i wykorzystać przyznanych środków. W marcu ani jeden regionalny odcinek trasy nie został odebrany, a prace budowlane prowadzono wówczas zaledwie na 105 km z przewidywanych 2 tys. km. NIK zwraca uwagę, że w efekcie nie ma żadnej rezerwy czasowej, a ze względu na oryginalny charakter projektu i jego złożoność należało się spodziewać, że będzie to trudne przedsięwzięcie.

Główna przyczyna opóźnień to przedłużające opracowywanie studium wykonalności. Prace nad jednym z podstawowych dokumentów, który miał pozwolić na określenie lokalizacji i kosztów budowy tras w poszczególnych województwach, trwały 2 lata dłużej niż zakładano. Studium wykonalności zawierało też wiele błędów. Nie uwzględniono w nim np. wszystkich niezbędnych do wykonania robót oraz ich rzeczywistych kosztów, nie przeprowadzono pełnej inwentaryzacji obiektów inżynierskich, ani rzetelnej analizy własności nieruchomości.

Także same samorządy województw opieszale realizowały poszczególne inwestycje. Np. Warmińsko-Mazurskie zwlekało ze złożeniem wniosku o zawarcie aneksu do umowy o dofinansowanie. Z kolei w województwie podlaskim przetargi na wykonanie robót budowlanych trwały bardzo długo, a dokumentacja projektowa poszczególnych odcinków trasy rowerowej odbierana była opieszale. Spośród 5 odcinków regionalnych, najmniej wybudowano w województwach podkarpackim i świętokrzyskim.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i samorządy województw zapewniają, że budowa tras rowerowych zostanie zakończona w terminie i całe zakontraktowane środki z UE zostaną rozdysponowane do końca 2015 r. Podkreślają przy tym, że duża część funduszy zostanie wykorzystana pod koniec roku. Kontrolerzy NIK obawiają się, że wykonywanie robót budowlanych pod presją czasu może niekorzystnie wpłynąć na jakość prac.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

922 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39