POLECAMY
Po dekadach transportowego wykluczenia Łomża znów ma szansę usłyszeć dźwięk nadjeżdżającego pociągu. Podpisana właśnie umowa na modernizację 80-kilometrowej linii kolejowej między Łapami a Łomżą to pierwszy krok do przywrócenia pasażerskich połączeń z Białymstokiem i przywrócenia Łomży należnego miejsca na kolejowej mapie Polski.
Łomża ponownie z pociągiem do Białegostoku. Umowa na modernizację linii kolejowej podpisana Po latach starań i oczekiwań – wraca nadzieja na powrót pociągów do Łomży. W tym tygodniu podpisano umowę na modernizację około 80-kilometrowego odcinka linii kolejowej pomiędzy Łapami a Łomżą. To inwestycja długo wyczekiwana zarówno przez mieszkańców regionu, jak i samorządowców – jej celem jest przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich z Białegostoku do Łomży. Projekt zostanie zrealizowany w ramach Rządowego Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku. Samorząd województwa podlaskiego będzie jego partnerem finansowym – już teraz w wieloletniej prognozie finansowej województwa zabezpieczono 64,5 miliona złotych. – To inwestycja nie tylko w infrastrukturę, ale przede wszystkim w rozwój regionu i poprawę jakości życia mieszkańców. Podpisanie tej umowy to ważny krok w stronę przywracania Łomży na kolejową mapę Polski – podkreślał Jacek Piorunek, członek zarządu województwa podlaskiego, obecny na wydarzeniu wraz z Bogdanem Dyjukiem. W podpisaniu umowy uczestniczyli także minister infrastruktury Dariusz Klimczak, wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Stefan Krajewski, wicewojewoda podlaski Michał Gąsowski oraz prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski. Infrastruktura dla mieszkańców i przyszłości Modernizacja obejmie kompleksową przebudowę linii nr 49 między Śniadowem a Łomżą, a także powstanie nowej łącznicy w Śniadowie, która pozwoli na bezpośredni wjazd pociągów z Białegostoku. To oznacza, że mieszkańcy Łomży nie będą już musieli przesiadać się lub korzystać z transportu kołowego, by dostać się do stolicy regionu. Inwestycja obejmuje również: - przebudowę stacji w Łomży, - budowę nowych przystanków osobowych w Konarzycach i "Śniadowo Łącznica", - odtworzenie peronu w Kozikach, - modernizację przystanków w miejscowościach Sokoły, Kulesze Kościelne, Kołaki-Czachy i Kołaki na odcinku Śniadowo – Łapy. Po zakończeniu wszystkich prac samorząd planuje uruchomienie czterech par pociągów pasażerskich dziennie, a szacowany czas przejazdu między Łomżą a Białymstokiem wyniesie około 1 godziny i 20 minut. Kto za to odpowiada? Koszt całkowity inwestycji wynosi ponad 290 milionów złotych, a jej wykonawcą została wyłoniona w przetargu krakowska firma ZUE S.A., specjalizująca się w modernizacji linii kolejowych w całym kraju. To nie tylko ogromny projekt infrastrukturalny – to także realna szansa na rozwój regionu i poprawę dostępności komunikacyjnej Łomży. Dla miasta, które przez lata było jednym z największych w Polsce bez dostępu do pasażerskiej kolei, to symboliczny moment powrotu na mapę transportową kraju.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl
Kryminalne 2025.10.10 19:10
Kraj i Świat 2025.10.10 17:10
Sport 2025.10.10 15:50
Sport 2025.10.10 15:41
Kultura i Rozrywka 2025.10.10 15:30
Aktualności 2025.10.10 15:10
Drogówka 2025.10.10 13:39
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji