POLECAMY
Za 5 lat z Białegostoku w stronę Warszawy będziemy wyjeżdżać wygodną, bezkolizyjną drogą. Jest już znana koncepcja utworzenia węzła z wiaduktami, estakadami i tunelem na ulicy Kleeberga oraz alei Jana Pawła II.
Trójstronna współpraca Białostocki magistrat szykuje się do przebudowy wylotówki na Warszawę. - Chcemy tę inwestycję realizować w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - przekazał mediom prezydent Tadeusz Truskolaski. To nowe podejście w naszym mieście do budowy dróg. W sumie 2,8 km asfaltu należy aż do 3 podmiotów: Gminy Białystok, Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i GDDKiA, ale dzięki ich współpracy jest szansa na powstanie wygodnego wyjazdu w stronę stolicy. Inwestycję ma prowadzić miasto Białystok, ale środki na dokumentację zapewni marszałek. Józef Sulima, szef Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich poinformował, że zarząd województwa w przyszłym tygodniu zagwarantuje pieniądze na ten cel. Środki będą pochodzić z puli pierwotnie przeznaczonej na lotnisko regionalne. Sławomir Topczewski z GDDKiA nie ukrywa, że przebudowy leżącego w gestii Dyrekcji odcinka "ósemki" nie planowano. Są natomiast plany stworzenia bliższego (Choroszcz - Dobrzyniewo - Sochonie) i dalszego (połączenie "ósemki" przez Knyszyn w Korycinie) obejścia Białegostoku. W oczekiwaniu na przyszłą perspektywę finansową UE - Chcemy tę inwestycję realizować za pomocą środków unijnych - mówi Truskolaski i liczy na dofinansowanie sięgające 85%. Projekt już został zgłoszony jako kluczowy do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. - Szanse na dofinansowanie mamy ogromne - twierdzi Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich. Mogą być to środki z Programu Rozwój Polski Wschodniej. Koszt całej inwestycji szacowany jest na 85 mln zł. Kilka obiektów inżynierskich - Przewidujemy kilka obiektów inżynierskich - zdradza szczegóły projektu Ostrowski. Pierwszy to estakada w rejonie skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Elewatorską. Kolejne to wiadukty nad torami. Największa estakada powstanie na połączeniu alei z ul. Kleeberga. Estakada z tunelem będzie też pod "ósemką", nad połączeniem lewej i prawej strony miejscowości Porosły. Sama droga zaprojektowana jest w standardzie dwóch pasów ruchu w obie strony. Od strony ul. Kleeberga będzie kończyła całą Trasę Generalską. W 2015 r. miasto powinno uzyskać pozwolenie na budowę. Z pracami ruszyłoby w 2015 lub 2016 r. Nowy wyjazd w stronę stolicy byłby gotowy w 2017 r. (według optymistycznych prognoz), najpóźniej w 2018 r.
Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl
Sport 2025.11.02 19:53
Sport 2025.11.02 09:36
Sport 2025.11.02 08:46
Sport 2025.11.01 15:32
Aktualności 2025.10.31 17:00
Praca 2025.10.31 15:00
Kryminalne 2025.10.31 14:30
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji