POLECAMY
Milion złotych - to pieniądze, które w tym roku będą przeznaczone na inwestycje związane z infrastrukturą rowerową w naszym mieście. Dodatkowe ścieżki powstaną też przy okazji przebudowy białostockich ulic.
Milion na rowery W 2011 r. ze specjalnej pozycji w budżecie Białegostoku będzie realizowanych mnóstwo inwestycji rowerowych w mieście. Milion złotych - dokładnie tyle zostanie spożytkowane na modernizację istniejących, budowę nowych i poprawę urządzeń wokół ścieżek rowerowych. Będą realizowane pomysły rowerzystów Miastu pomysły na konkretne działania usprawniające ruch rowerowy podsuwali sami rowerzyści. W ankietach, które prowadził białostocki magistrat odpowiadali, co dla nich jest szczególną bolączką. Najwięcej spośród amatorów dwóch kółek uznało, że podczas jazdy rowerem po Białymstoku problem sprawia brak ciągłości ścieżek. Kolejna pod względem liczby grupa wypowiedzi dotyczyła w ogóle braku ścieżek. Niezadowolenie wzbudzały też marna nawierzchnia tras, uczęszczający nimi piesi oraz kierowcy parkujący na drogach rowerowych. Poprawy wymaga również ich oznakowanie i umiejscowienie przycisku do przełączania sygnalizacji świetlnej. Rowerowe konkrety Najwięcej "rowerowego budżetu" pochłonie realizacja nowych inwestycji. W tym roku zostaną zbudowane ścieżki przy ul. Piastowskiej (od Warszawskiej do Świętojańskiej przy Branickiego), na Popiełuszki (od Boboli do Nowosielskiej), na Pogodnej, Raginisa (od Baśniowej do Familijnej) i Mickiewicza (od Wiewiórczej do Zwierzynieckiej). Dodatkowo nowe trasy rozciągną się wzdłuż nowo budowanych ulic: 27 lipca, Generała Maczka, al. Tysiąclecia, Mazowieckiej, Kalinowskiego i Wyszyńskiego. W znacznym stopniu sieć rowerową uspójnią nowe odcinki i przejazdy (m.in. przy rondach: Lussy, Katyńskim, czy przez ul. Mickiewicza na osi plant). Komfort jazdy rowerzystom poprawią też, oprócz bieżących remontów, napraw i budowy zjazdów (np. przy ul. Sokólskiej), działania dążące do poprawy zasad parkowania aut. Zmienią się one przy pl. Uniwersyteckim, a w okolicach Madro zostaną zainstalowane specjalne separatory i wymalowane linie wyznaczające miejsca postojowe. Natomiast przystanek Zwycięstwa/Hetmańska będzie minimalnie przeniesiony. Inwestycje mają być lepiej przemyślane Nie tylko gdzie powstaną nowe ścieżki, ale też w jaki sposób będą budowane ma być teraz w Białymstoku ważne. Aby sprostać światowym standardom, opracowano specjalne wytyczne projektowania i budowy dróg rowerowych. Będą one obowiązywały wszystkich projektantów i wykonawców ścieżek rowerowych w naszym mieście. Według wytycznych ścieżka ma być położona wyżej niż jezdnia, a niżej niż chodnik. Jednokierunkowa nie powinna być węższa niż 1,5 m, a dwukierunkowa - 2 m. Miejsce poruszania się rowerów ma mieć wyraźnie inny kolor i przy wjazdach na posesja ma zachowywać swój poziom. Tuż przy drodze nie powinno instalować się żadnych elementów wystających, a przystanki będą od nich oddzielane barierkami. Ciekawe, że schody publiczne powinny być wyposażone w podjazd lub rynnę umożliwiającą wprowadzenie roweru, a stojaki rowerowe mają mieć formę umożliwiającą przymocowanie roweru za ramę (nie tzw. "wyrwikółka"). Mimo tych inwestycji, magistrat już podkreśla, że choć kwota jednego miliona złotych pozwoli na wykonanie wielu prac, nie zaspokoi wszystkich potrzeb rowerowych.
E.S.
24@bialystokonline.pl
Aktualności 2025.10.21 17:30
Aktualności 2025.10.21 15:00
Biznes 2025.10.21 14:18
Sport 2025.10.21 14:10
Kultura i Rozrywka 2025.10.21 14:00
Sport 2025.10.21 13:18
Turystyka 2025.10.21 13:03
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji