
Samorządy w całej Polsce ruszają z ogólnopolską kampanią profrekwencyjną pod hasłem "Głosujemy na 100%". W inicjatywę zaangażowały się wszystkie największe organizacje jednostek samorządu terytorialnego w kraju. Kampania ma zachęcać mieszkańców do świadomego udziału w wyborach i budowania kultury obywatelskiego uczestnictwa. W działania aktywnie włącza się również Miasto Białystok.
– Głosowanie to nasze prawo, ale i odpowiedzialność. To właśnie dzięki niemu obywatele mają realny wpływ na kierunek, w jakim zmierza ich kraj, region czy lokalna społeczność. A wynik wyborów prezydenckich zdecyduje o możliwości realizacji reform, wzmocnieniu instytucji demokratycznych czy kierunku polityki zagranicznej – podkreśla Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku, członek rady Unii Metropolii Polskich.
Za organizację kampanii odpowiadają wspólnie: Krajowe Stowarzyszenie Sołtysów, Związek Gmin Wiejskich RP, Związek Miast Polskich, Związek Powiatów Polskich, Unia Metropolii Polskich oraz Związek Województw RP. Autorem koncepcji strategicznej i materiałów wizualnych kampanii jest Michał Majczak – niezależny ekspert w dziedzinie komunikacji oraz konsultant strategiczny. Kampania została pomyślana jako szeroka i elastyczna – ma dotrzeć do wszystkich poziomów samorządu: od najmniejszych sołectw po całe województwa.
– Samorządy to administracja państwowa będąca najbliżej ludzi. Znamy potrzeby naszych mieszkańców i potrafimy skutecznie docierać z przekazem do lokalnych społeczności. Mamy mandat, by wspierać postawy obywatelskie i budować kulturę uczestnictwa w demokracji – mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego, prezes Związku Województw RP.
W podobnym tonie wypowiada się Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia i prezes Związku Miast Polskich:
– Praca na rzecz wysokiej frekwencji w naszych małych ojczyznach to działanie realizowane przez samorządowców przy każdych wyborach. Praca nad frekwencją to praca nad Polską samorządną, aktywną, państwem zaangażowanych i świadomych swojej roli obywateli.
Wójt gminy Długosiodło i przewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP, Stanisław Jastrzębski, zaznacza, że celem akcji jest nie tylko zaangażowanie, ale też pobudzenie ambicji społeczności lokalnych:
– Kampania opiera się na jednym bliskim nam wszystkim przekonaniu, że razem możemy więcej. Dlatego stawia jasne wyzwanie: osiągnijmy 100% frekwencji. Chcemy poruszyć Polki i Polaków. Poderwać ich do działania. Pokazać, że warto wyznaczać sobie ambitne cele.
W czasie ostatnich wyborów parlamentarnych frekwencja wyniosła rekordowe 74,38%. Organizatorzy kampanii wierzą, że wynik ten można jeszcze poprawić.
– Do pełnej mobilizacji brakuje tylko 25,52%. Ten wynik jest w zasięgu ręki – przekonuje Andrzej Płonka, starosta bielski i prezes Związku Powiatów Polskich. – Osiągniemy go łatwiej, jeśli będziemy mobilizować ludzi lokalnie w powiatach, gminach, miastach czy województwach.
Kampania została zaprojektowana tak, by każdy samorząd – niezależnie od wielkości – mógł ją dostosować do swoich potrzeb.
– Kampania jest niezwykle plastyczna i pojemna – wszyscy głosujemy na 100%. Miasta głosują na 100% i każde, najmniejsze sołectwo też. Każdy może się włączyć i spersonalizować kampanię do swojej wsi – zaznacza Ireneusz Niewiarowski, prezes Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów.
Według raportów Fundacji Batorego, prawie dwie trzecie badanych uważa, że kampanie profrekwencyjne miały wpływ na ich decyzję o udziale w wyborach w 2023 roku. Organizatorzy kampanii "Głosujemy na 100%" zapewniają samorządom i obywatelom gotowe materiały promocyjne i wsparcie komunikacyjne, które będzie można wykorzystać w działaniach lokalnych.
24@bialystokonline.pl