1129 osób online

Jaką branżę wybrać, aby utrzymać się na rynku?

2013.07.30 00:00
Brak znajomości rynku, konkurencji oraz sytuacji danej branży przyczynia się do upadku wielu biznesów. Jak zatem osiągnąć sukces na rynku?
Jaką branżę wybrać, aby utrzymać się na rynku?
Fot: sxc.hu

Według danych Coface Poland najmniej upadłości polskich przedsiębiorstw było w 2007 r. Jednak z każdym kolejnym rokiem ich liczba rosła, by w pierwszej połowie 2013 r. osiągnąć najwyższy poziom - aż 455 firm. Wynik ten jest o 7% większy niż w ubiegłym roku.

Jakich firm jest za dużo?

Zgodnie z informacjami zebranymi przez Coface Poland, najwięcej upadłości jest w produkcji (33%), handlu (24,3%), budownictwie (23,2%) oraz transporcie (4%). Przyczyną jest nie tylko kryzys w budowlance, ale również wydłużone terminy płatności, które nie sprzyjają przedsiębiorcom w prowadzeniu działalności.

W samym handlu zbankrutowało 111 firm, co stanowi wynik o 14,5% większy w stosunku do poprzedniego roku. Za źródło niepowodzeń większości firm usługowych uznaje się mniejszy poziom konsumpcji w kraju, a także spowolnienie rozwoju gospodarczego. Niektóre biznesy również sami konsumenci skazują na porażkę. Decyduje o tym zbyt duża liczba sklepów oferujących te same produkty w podobnych cenach.

W przypadku firm usługowych najwięcej upadłości jest w branży związanej z usługami zdrowotnymi, gastronomicznymi, ochrony mienia oraz call center.

Branże przyszłości

Według ekonomicznych prognoz Komisji Europejskiej do 2015 r. produkcja nadal będzie odgrywać znaczącą rolę w gospodarce. W samej Polsce liczba pracujących w tej branży zwiększy się o ok. 17%. Drugim znaczącym sektorem będą usługi, w których zatrudnienie w naszym kraju zwiększy się nawet o 30%.

Komisja wskazała również tzw. branże przyszłości, do których należeć będą: zawody związane z Internetem, technologiami informatycznymi i teleinformacyjnymi, nauki przyrodnicze powiązane z ochroną środowiska oraz biotechnologią, transport i logistyka, turystyka, rozrywka i rekreacja, a także edukacja, uwzględniająca: szkolenia, pomoc doradców oraz kształcenie wykorzystujące technologie informatyczno-komunikacyjne, jak np. e-learning.

Małgorzata Cichocka
malgorzata.c@bialystokonline.pl

Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2023 CMG, Białystok
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39
zamknij X
TA STRONA UŻYWA COOKIES. Dowiedz się więcej o celu ich używania i polityce cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.