Kampania społeczna o umieraniu. Podlasianie docenieni w Cannes

2023.04.16 08:41
Spot Fundacji Hospicjum Proroka Eliasza to pomysł Krzysztofa Kiziewicza i praca wielu osób. Młodych, uzdolnionych, nie bojących się trudnych tematów artystów z zakresu scenografii, dźwięku, obrazu jak i pracowników fundacji, którzy znają temat od podszewki.
Kampania społeczna o umieraniu. Podlasianie docenieni w Cannes

Krzysztof Kiziewicz wraz z zespołem w 2022 roku zdobył brąz w Cannes w kategorii kampanii społecznych.

- Temat umierania jest tematem tabu w naszym kraju. Nie mówi się o tym głośno, nie dotyka się tego tematu póki nie dotyka go w sposób bezpośredni. A jest to przecież naturalny proces. Film jest wielowątkowy, który w 30 sek. pokazuje widzowi, że sytuacja umierania może dotknąć każdego z nas w dowolnym momencie życia, nawet jeśli nie nas samych to naszych bliskich, a wsparcie hospicjum w tym trudnym okresie jest nieocenione – mówi pomysłodawca Krzysztof Kiziewicz. - Podjąłem się tego tematu ze względu na osobiste doświadczenia. Doświadczyłem na własnej skórze czym jest umieranie i pomoc hospicjum w tym trudnym okresie.

Film pokazuje jak istotną rolę pełnią hospicja w życiu osób nieuleczalnie i przewlekle chorych. Jakie wsparcie mogą zaoferować pacjentowi i rodzinie i że nie jest to tylko uśmierzanie bólu, a profesjonalna opieka 24h na dobę, poczucie empatii, zrozumienia, miłości i obecność drugiego człowieka u kresy życia. Kolejnym tematem tabu, który porusza film jest popularne stwierdzenie o oddawaniu chorego do hospicjum. Tu nie mam mowy o żadnym oddawaniu – to jest powierzanie bliskiej osoby opiece hospicjum!

- Duża część społeczeństwa myśli tak jak my, ale boi się głośno o tym mówić, ze względu na napiętnowanie, bo jak można "oddać" chorego do hospicjum. A tu nie ma mowy o żadnym oddawaniu, to jest powierzanie podopiecznego opiece hospicjum. To nie wstyd! Nie każdy jest w stanie poradzić sobie z całodobową opieką, zwłaszcza medyczną. Nie każdy ma możliwość zapewnienia odpowiednich warunków w domu. Niejednokrotnie sami podopieczni nie chcą być ciężarem dla nikogo z domowników – to wpędza ich w poczucie winy, zależności, wstydu, a to z kolei powoduje pogorszenie stanu psychicznego chorego. Widzimy, że rodziny umierających mają problem z powierzeniem bliskich hospicjum, bo uważają to za dowód, że nie podołali opiece. Tymczasem to jest właśnie dowód świadomego i odpowiedzialnego podejścia - mówi Paweł Grabowski, założyciel i lekarz w Hospicjum Proroka Eliasza. - Chcemy zmienić nastawienie ludzi! Chcemy pokazać, że hospicjum pomaga w tych najtrudniejszych chwilach nie tylko samym podopiecznym, ale również ich rodzinom.



Reżyserem kampanii są Kiziewicz & Radovan Lee 'KeeLee'. Za animacje odpowiadał Sebastian Łukaszuk 'Mumastudio', za scenografię i charakteryzację Karolina Maksimowicz, za make-up: Estera Kosińska. W ekipie pracowali również: Maciej Iwańczyk (światło), Adrian Jakuć-Łukaszewicz (muzyka), Szymon Kubas (udźwiękowienie) i Artur Broniszewski (asystent). Bohaterowie kamanii to: Krzysztof Ławniczak, Michał Jarmoszuk i Ewa Stankiewicz.

Ewelina Sadowska-Dubicka
ewelina.s@bialystokonline.pl

1019 osób online
Wersja mobilna BiałystokOnline.pl
Polityka prywatności | Polityka cookies
Copyright © 2001-2024 BiałystokOnline Sp. z o.o.
Adres redakcji: ul. Sienkiewicza 49 lok. 311, Białystok, tel. 85 746 07 39