POLECAMY
Koniec z uporczywym trąbieniem pociągów! Ministerstwo Infrastruktury mówi "stop" hałasowi i zmienia przepisy – będzie ciszej, spokojniej i... wreszcie da się spać przy torach.
Koniec z uciążliwym gwizdem Mieszkańcy domów zlokalizowanych w pobliżu przejazdów kolejowych mogą odetchnąć z ulgą. Od kilku dni obowiązują nowe przepisy, które znacząco ograniczają obowiązek nadawania głośnego sygnału dźwiękowego "Baczność" (Rp1) przez maszynistów. Zmiana wynika z nowelizacji rozporządzenia ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, podpisanej przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. Dotychczas maszyniści zobowiązani byli do nadawania charakterystycznego sygnału dźwiękowego przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym, bez względu na to, czy był on zabezpieczony szlabanami, światłami czy sygnalizacją dźwiękową. Od teraz ten obowiązek zostaje zniesiony – sygnał Rp1 "Baczność" będzie podawany wyłącznie przed przejazdami nieposiadającymi żadnych zabezpieczeń. To ogromna zmiana dla wielu mieszkańców, którzy przez lata skarżyli się na hałas dochodzący z torów, szczególnie w godzinach nocnych. Przykładowo – na trasie Warszawa – Poznań – Zachodnia Granica maszynista wcześniej musiał uruchamiać sygnał 139 razy. Po zmianach – zaledwie 9. Nowelizacja korzystna nie tylko dla mieszkańców Zmiany w przepisach to nie tylko ukłon w stronę mieszkańców, ale także odpowiedź na postulaty branży kolejowej. Nowelizacja wprowadza wiele rozwiązań technicznych usprawniających codzienne funkcjonowanie kolei i poprawiających przepustowość linii oraz bocznic – szczególnie w sytuacjach awaryjnych. Do najważniejszych z nich należą: - wprowadzenie nowych tablic hamowania (od grudnia 2025 r.), - wycofanie ograniczeń prędkości manewrowych przy przewozie towarów niebezpiecznych, - podniesienie do 60 km/h maksymalnej prędkości jazdy pociągów pasażerskich bez znajomości szlaku, - zwiększenie dopuszczalnej prędkości po zatrzymaniu przed semaforem "Stój" (S1) oraz na sygnał zastępczy (Sz) do 40 km/h, - zniesienie obowiązku oględzin technicznych pociągów przekraczających 120 km/h na stacjach zwrotnych, - umożliwienie konduktorom podawania sygnałów odjazdu pociągu (dotychczas tylko kierownik pociągu), - możliwość stosowania nowych wskaźników i tablic zamiast malowania masztów semaforów. Większość nowych przepisów zacznie obowiązywać w ciągu dwóch tygodni od publikacji rozporządzenia w Dzienniku Ustaw. Wyjątek stanowią nowe tablice hamowania, które zostaną wdrożone 14 grudnia 2025 r. wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy. To kolejny krok w stronę nowoczesnej i bardziej przyjaznej kolei – zarówno dla podróżnych, jak i dla mieszkańców terenów sąsiadujących z infrastrukturą kolejową.
Ewa Reducha-Wiśniewolska
ewa.reducha@bialystokonline.pl
Kryminalne 2025.10.10 19:10
Kraj i Świat 2025.10.10 17:10
Sport 2025.10.10 15:50
Sport 2025.10.10 15:41
Kultura i Rozrywka 2025.10.10 15:30
Aktualności 2025.10.10 15:10
Drogówka 2025.10.10 13:39
Masz ciekawy temat?
Wiesz, że zdarzyło się coś interesującego w Białymstoku lub okolicy? Chcesz abyśmy o czymś napisali?
Napisz do nas
Więcej informacji